بررسی تأثیر بازخورد در ارزشیابی تکوینی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهرستان میاندوآب در سال تحصیلی 90 – 89
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیمحمدعلی فرنیا 1 , علینقی اقدسی 2 , ودود شوشتری 3
1 - - استادیار بازنشسته
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه علوم تربیتی، تبریز، ایران.
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، دانشآموخته کارشناسیارشد برنامهریزیدرسی، تبریز، ایران.
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی, بازخورد, ارزشیایبی تکوینی, درس ریاضی,
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق تعیین تأثیر بازخورد ارزشیابی تکوینی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهرستان میاندوآب بوده است. روش تحقیق در پژوهش حاضر شبهآزمایشی یا شبهتجربی بوده است و جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی مدارس شهر و روستاهای میاندوآب که به تعداد 220 کلاس میباشد. از بین این کلاسها 8کلاس به روش خوشهای و به طور تصادفی به عنوان نمونه آماری که 4 کلاس از شهر و 4 کلاس از روستا انتخاب شدند و جایگزینی کلاسها در دو گروه کنترل و آزمایش بصورت تصادفی انجام گرفت. سپس آزمونهای پنجگانه از درس ریاضی پایه پنجم ابتدایی در طول نیمسال دوم 90-89 به منظور تعیین میزان تأثیر آزمونها بر پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی انجام شد. و برای سنجش پایایی آزمون ریاضی از آلفای کرونباخ استفاده شد و همچنین ضریب پایایی آزمون فیلیپس و چک لیست از روش کودر ریچاردسون استفاده شد که پایایی آنها به ترتیب 84/0 و96/0 بدست آمد. به منظور توصیف دادههای بدست آمده از فنون آمار توصیفی (مانند تشکیل جداول توزیع پراکندگی معدل – ترسیم نمودارها) استفاده شد و به منظور بررسی تأثیر بین متغیرها از آزمون t مستقل استفاده شد که کلیه فرایند تحلیل دادهها توسط نرمافزار SPSS17 انجام شد. نتایج نشان داد که: انجام ارزشیابی تکوینی در جریان نیمسال یا ترم در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس ریاضی پایه پنجم ابتدایی تأثیر بیشتری دارد و در بین گروهها تفاوت معنیداری مشاهده شد. و همچنین از نظر تسهیل آزمون پایانی (احساس راحتی در پاسخگویی به سؤالات) در درس ریاضی پایه پنجم ابتدایی بین دانشآموزانی که آزمونهای تکوینی برای آنها اجرا میشود با دانشآموزانی که برای آنها ارزشیابی تکوینی اجرا نمیشود تفاوت معنیداری وجود دارد و از نظر میزان کاهش ترس و اضطراب از امتحان ریاضی پایه پنجم ابتدایی بین دانشآموزانی که آزمونهای تکوینی برای آنها اجرا میشود با دانشآموزانی که برای آنها ارزشیابی تکوینی اجرا نمیشود تفاوت معنیداری وجود دارد.
The aim of the study was to investigate the feedback effect of formative evaluation on fifth grader female students’ academic achievement at mathematic in Miandoab city. The research method was pseudo – experimental. The statistical population was all the Fifth grader female students which included 220 classes, using cluster random sampling 8 classes were chosen as the sample size, 4 classes from the city and 4 other classes from rural area. To determine the amount of the effects on academic achievements, five kinds of mathematical tests were run. The reliability of the tests was calculated through cronbach's Alpha. For final measuring Philips test and check list, were used by Coder Richardson method and the results were 0/84 and 0/96. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. To test the hypotheses, the independent T- test was used. The SPSS software version 17was also used to analyze the data. The results showed that formative evaluation during the term has were effect on academic achievement in fifth grade and there was meaningful difference among groups. Also in view of relaxation in final test of mathematic (responding the questions at ease). There was meaningful difference among students that formative test has done for them and students that haven't formative test, and there was meaningful difference in view of reducing fear and anxiety of mathematical examination among students with formative tests and students without formative tests.
آماد، ف. (1387). روشهای نوین فرآیندیاددهی-یادگیری: نشریه ماهانه آموزشی-تربیتی پیوند. شماره 344.
بازرگان، عباس. (1387). ارشیابی آموزشی. تهران: انتشارات سمت.
تقیپور ظهیر، علی. (1386). مقدمهای بر برنامهریزی آموزشی و درسی (چاپ بیستوششم). تهران: انتشارات آگاه.
خوئینی، ابوالفضل. (1388). آنچه معلمان، دانشآموزان و اولیاء باید بدانند ارزشیابی تکوینی چیست؟. تهران: انتشارات پیوند مردم نو شماره 7668.
رستگار، طاهره. (1385). آزمون مستمر و ارزشیابی در تعلیم و تربیت. تهران: نشریه رشد، شماره 4 صفحه32.
زهرهالسادات، کبری.(1382).تأثیرارزشیابی تکوینی برپیشرفت تحصیلی سال دوم راهنمایی دردرس علوم تجربی. دانشگاه اصفهان.
سپاسی، حسین. (1382). بررسی تأثیر ارزشیابی تکوینی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کلاس سوم راهنمایی در درس ریاضیات. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه اهواز.
سیف، علیاکبر. (1385).اندازهگیری، سنجش، و ارزشیابی آموزشی. تهران: نشر دوران.
سیف، علیاکبر. (1387). روانشناسی پرورشی نوین. تهران: نشر دوران، ویرایش ششم.
سیف، علیاکبر. (1390). روانشناسی پرورشینوین(روانشناسی یادگیری وآموزش). تهران: انتشارات دوران.
شعبانی، حسن. (1383). مهارت های آموزشی و پرورشی. (چاپ نوزدهم)، تهران: انتشارات سمت.
شعبانی، حسن. (1390). مهارتهای آموزشی: (روشها و فنون تدریس ). تهران: انتشارات سمت.
فتحآبادی، جلیل. (1385). بررسی تأثیر روشهای متفاوت سنجش بر رویکردهای مطالعه و راهبردهای آماده شدن برای امتحان. رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.
کدیور، پروین. (1390). روانشناسی یادگیری. تهران: انتشارات سمت.
کیامنش، علیرضا. (1387). روشهای ارزشیابی آموزشی. تهران: پیام نور.
لطف آبادی، حسین.(1390). روانشناسی تربیتی.تهران: انتشارات سمت.
Costello, M. L. & Wddon, A., & Brunner, P. (2002), Assessment & Evaluation inhigher Education, vol. 27, No.1. Carfux Publishing.
Child, D. (2004). psychology and the teacher. London: Continuum.
Gage, N. L, & Berliner, D. C. (1984,1988,1992). Educational psychology (3rd, 4th, and 5th ed). Hopewell, N j: Houghton milflin.
Gronlund, N. E, & linn, R.M. (1990). Measurement and evaluation in teaching. New York: Macmillan.
Hopking, C. D. (1987). Classroom Measurement And Evaluation Itasca. I11: F.E, Peacock Riblisher.
Irons, A. (2008). Enhancing Learning through formative assessment and feed back. London: Routledge.
Nitko, A. j. (2001). Educational assessment of students.
Page, E.B. (1958). Teacher comments and student performances. Journal of Educational psychology, 49, 173-181.
Ross. C. C. (1974). Measurement in today’s Schools. Englewood, Cliffs NJ: Prentice hall, Inc.
Wool folk, A. E. (2004). The study of reaction agitation in examinationsituations. Boston.
Woolfolk, A.E. (1987, 1995, 2001, 2004). Educational psychology (5th, 6th, 8th and 9th ed.). Boston: Allyn and Bacon