بررسی تأثیر آموزش به کمک رایانه (CAI) در مقایسه با روش آموزش سنتی بر یادگیری زبان انگلیسی سال دوم دبیرستان های دخترانه ناحیه 1 تبریز
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیبیتا یزدانی 1 , سیدداود حسینینسب 2 , محمّدعلی فرنیا 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، دانشآموخته برنامهریزی درسی، تبریز، ایران
2 - استاد گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه علومتربیتی، تبریز، ایران.
کلید واژه: آموزش به کمک رایانه, آموزش سنتی, یادگیری زبانانگلیسی,
چکیده مقاله :
کاربرد صحیح فناوریهای جدید مثل رایانه و تجهیزات وابسته به آن، به خصوص چند رسانهایها، در آموزش و یادگیری اهمیت بسزایی دارد و به بهبود فرایند یاددهی و یادگیری کمک میکند. هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش به کمک رایانه (CAI) در مقایسه با آموزش سنتی بر یادگیری زبانانگلیسی سال دوم دبیرستانها میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر عبارت است از کلیه دانشآموزان دختر پایه دوم دبیرستانهای دخترانه ناحیه یک تبریز که در سالتحصیلی 92-1391 مشغول تحصیل بودند و تعداد آنها 489 نفر بود. حجم نمونه برای هر گروه 22 نفر (گروه آزمایش و گروه کنترل) که به روش نمونهگیری تصادفی از بین کلاسهای دوم دبیرستانها انتخاب شد. در پژوهش حاضر روش تحقیق، نیمه آزمایشی میباشد. به منظور گردآوری دادهها از آزمون پیشرفت تحصیلی معلم ساخته به صورت پیشآزمون و پسآزمون و بسته آموزشی زبان انگلیسی استفاده شد. با استفاده از نرمافزار spss برای تجزیه و تحلیل فرضیهها از آزمونهای tو Ancova استفاده شد. نتایج یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که آموزش به کمک رایانه بر یادگیری زبانانگلیسی (دستور و ساختار جملات، مهارتهای نوشتاری، درک مطلب و لغات و اصطلاحات) مؤثر است.
The proper application of new technologies such as computer and its related equipment, especially multimedia in instruction and learning is highly important which help to improve teaching and learning process. The main purpose of the present research was to study the effect of Computer Assisted Instruction (CAI) compared with the traditional instruction on the second grade high school students’ learning English .The statistical population of this research was all the female students in the second grade high schools of District 1 in Tabriz in 1391-92 who were 489 students. The sample of the study included 44 students who were randomly selected from among the second grades of these high schools and randomly assigned in two groups of 22, one experimented group and one control group. This study was a quasi-experimental research. The teacher made pretest – post test and English instructional package were used to collect the data. The hypotheses were analyzed using T – test and ANOVA in SPSS software. The results confirmed that computer assisted instruction had a significant effect on learning different aspects of the English language: grammar and sentence structure, writing skills, vocabulary and idioms, and reading comprehension.
احدیان، محمد، رمضانی، عمران و محمدی، داود (1378)، مقدمات تکنولوژی آموزشی (بخش روشهای نوین تدریس)، تهران: نشر بعثت.
برینتون، دونا. ام (1378)، کاربرد رسانهها در آموزش زبان خارجی ترجمه توحید صیامی؛ مجلهرشدتکنولوژی آموزشی، دوره چهاردهم، شماره یک، ص ص47-25.
بشیری، سیده فاطمه و عطاران، محمد (1386)، بهره گیری از نرمافزار کمک آموزشی فیزیک سوم دبیرستان و بررسی تأثیر آن در پیشرفت تحصیلی و تعامل دانشآموزان در کلاس، فصلنامه تعلیم و تربیت، دوره 23، شماره 89، ص ص 84 – 69.
بهرنگی، محمدرضا و اسدی، آرش (1387)، همراه سازی نرمافزار مولتی مدیا بیلدر با الگوی تدریس استقرای نگاره کلمه برای آموزش زبانانگلیسی پایه اول راهنمایی، فصلنامه تعلیم و تربیت، سال بیست و پنجم، شماره 97، ص ص28-9.
بیاتی، اکرم (1376)، کاربرد کامپیوتر در آموزش گروه پزشکی. فصلنامهرهآورددانش. سال اول، شماره سوم، ص ص45-43.
پورجمشیدی، مریم (1381)، مطالعهتأثیرآموزشیبهکمکشبکههایاطلاعرسانیبرپیشرفت تحصیلیدرس ادبیاتفارسیمدارسراهنماییمنطقه14تهران. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه تربیت معلم.
جعفری کوخالو، رقیه و حمیدی، منصور علی (1388)، مقایسه سودمندی روشهای آموزش نوین(همآموزی) و سنتی (سخنرانی) از نظر دستاوردهای شناختی، عاطفی و رفتاری دانشآموزان دبیرستانی، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 97، ص ص 91-71.
دلف عچرش، هادی (1389)، تأثیر آموزش به کمک کامپیوتر بر پیشرفت تحصیلی در درس علوم. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال پنجم، شماره1، ص35.
رضوی، سید عباس (1383)، تأثیرترتیبارایهمثالوتعمیمازطریقچندرسانههایآموزشیبر یادگیریویادداریمفاهیمعلومتجربیپایهپنجمابتداییمدارسپسرانهشهردلیجان درسال تحصیلی1383، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
سعادتمند، محسن؛ رستگارپور، حسن و فاضلیان، پوراندخت (1381)، مطالعه تأثیر آموزش به کمک کامپیوتر(CAI) بر یادگیری زبانانگلیسی سال اول دبیرستان و مقایسه آن با روشهای سنتی آموزش، پایاننامه کارشناسیارشد رشته تکنولوژی آموزشی، دانشگده روانشناسی و علوم تربیتی تربیت معلم.
صیف، محمد حسن و بیرانوند، علی (1388)، تأثیر فناوری اطلاعات بر نظام آموزشی مدارس. اطلاعات علوم و فناوری، چاپ نشده
عالمی، محمدحسین (1379)، چند رسانهایهای آموزشی، مجله رشد تکنولوژی آموزشی؛ دوره پانزدهم، شماره7، ص ص12-10
عباسی، مهوش؛ احمدی، غلامرضا و لطفی، احمدرضا (1388)، مشکلات یاددهی و یادگیری درس زبانانگلیسی دانشآموزان دوره متوسطه شهر اصفهان از دیدگاه دبیران. دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامهریزی درسی، شماره 22، ص ص156-141.
عطاران، محمد (1381)، جهانیشدن، فناوریاطلاعاتوتعلیموتربیت. تهران: مؤسسه فرهنگی پژوهشی آفتاب مهر.
علوی، محمد (1383)، نقش دانش گرامر و واژگان در تست خواندن و درک مطلب، نشریه پژوهش ادبیات معاصر جهان، شماره17، ص ص114-93.
فاضلیان، پورنداخت و سعادتمند، محسن (1383)، بررسی تأثیر آموزش به کمک رایانه (CAI) در مقایسه با روش آموزش سنتی بر یادگیری زبانانگلیسی سال اول دبیرستان، نشریه زبان و ادبیات «رشد آموزش زبان»، شماره72، ص7.
کرمی، زهره و محمدرضا، عطاران (1385)، تأثیر ساخت چندرسانهای توسط دانشآموزان بر میزان یادگیری آنها در درس علوم( پایه پنجم). مطالعاتبرنامهدرسی، 1(2)، ص ص82-55.
مجیدی، اردوان و صدیقی مشکنانی، محسن (1378)، بررسی راهکاری در تولید سیستمهای آموزش مبتنی بر کامپیوتر، گزارش کامپیوتر، شماره پیاپی 144.
هویدا، طناز (1357)، تأثیرروشتدریستلویزیونبریادگیریدرسریاضیات، تهران: مدرسه عالی تلویزیون و سینما.
Fetsco, T & Mc clure, j. (2005). Educational psychology. New York: Allyn and Bcom Volfulk, A. (2001). Educational psychology Boston: Allyn Bacon.
Hofsteter, Fred. T (1996), Multimedia literacy. NY: MC Grow – Hill.
Jones J. E. (1972), Computer Simulated Experiments in High School Physics and chemistry, Dissertation Theses.
Morgil Inci S., Yavuz O. O. and et al. (2005). Traditional and computer – assisted learning in teaching acid and bases, Chemical education Research and practice (CERP), ol. 6، No. 2, pp. 52- 63.
Ortiz, Alba. A. (2007). English language learning with special needs; Effective instructional strategies. Journal of learning disabilities. 30. 420-321.
Reamon, D. T., Sheppard, S. D. (1997). The role of simulation software in an ideal learning environment. Proceedings of DETC '97, 1997 ASME design engineering technical conferences، September 14-17, 1997, Sacramento, California.
Swain, N. K., Anderson, J. A., Korrapati, R. B. (2008). Role of simulation software in enhancing student learning in computer organization and microcontroller courses. Proceedings of the 2008 IAJC-IGME International Conference. Retrieved from http://www. ijme. us/cd_08/PDF/135%20ENT%20207.pdf.
Wolffe، G. S., Yurcik, W., Osborne, H., Holliday, M. A. (2002). Teaching computer organization/Architecture with limited resources using simulators. SIGCSE '02 The 33rd Technical Symposium on Computer Science Education Covington, KY, USA —February 26-March 02, 2002, 176-180. Retrieved from http://citeseerx. ist. psu. edu/ viewdoc/download? doi=10. 1. 1. 99. 3066&rep=rep1&type=pdf