تاثیر آموزش ایمن سازی در مقابل استرس براضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره راهنمایی ناحیه یک ارومیه
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیرحیم بدری 1 , سید داود حسینی نسب 2 , اصغر رشیدی 3
1 - استادیار دانشکده روانشناسی دانشگاه تبریز
2 - استاد و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
3 - دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
کلید واژه: اضطراب امتحان, عملکرد تحصیلی, آموزش ایمن سازی روانی در مقابل استرس,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر برای بررسی تاثیر آموزش ایمن سازی روانی در مقابل استرس بر اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی بود. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان راهنمایی شهر ارومیه تشکیل می دادند. نمونه شامل 60 نفر دختر و پسری بودند که به صورت تصادفی از آزمودنی هایی که دارای اضطراب امتحان تشخیص داده شده بود انتخاب شده بودند. آزمودنی ها بصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و دو گروه گواه ( دختر و پسر جداگانه ، هر گروه 15 نفری )قرار داده شدند روش های مداخله شامل برنامه هایی جهت آموزش تکنیک های آرامش دهی، خود فرمانی، کنترل تنفس، تصویرسازی هدایت شده و مهارت حل مسئله برای مقابله با اضطراب امتحان بود. ابزارهای بکار گرفته شده در این پژوهش پرسشنامه اضطراب امتحان فیلیپس بود. فرضیه ها با استفاده از تحلیل واریانس یکراهه و تحلیل واریانس چند راهه مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج بدست آمده از پژوهش موید آن است که آموزش ایمن سازی روانی در مقابل استرس اضطراب امتحان آزمودنی ها را کاهش داده و بر عملکرد تحصیلی آنها تاثیر مثبت گذاشته است. همچنین نتایج نشان داد که تعامل اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی معنادار است . بعبارت دیگر آموزش ایمن سازی در مقابل استرس اثر متفاوتی بر اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی گروه های دختر و پسر داشته است.
The study was for to examine the effectiveness of stress inoculation training on test anxiety and educational performance. The population of the study consisted of guidance school students of Orumia city. The sample consisted of 60 boys and girls randomly selected from the subjects who were diagnosed as with test anxiety. Subjects were assigned randomly in two experimental and two control groups (boys and girls separately, each group containing 15 individuals). Intervention methods included programs for training: Relaxation, Self- instruction (guided self-dialogue), Breath control, guided imagery and problem-solving skills for confronting anxiety in testing situations. The instrument employed in this research was Phillips Test Anxiety Inventory. The hypotheses were tested using the factorial analysis of covariance (ANCOVA) and Multivariate analysis of covariance (MANCOVA). The result of the study shows that stress inoculation training reduces of subjects and has positive effect on educational performance of students. . Furthermore, the results indicated a significantly group*sex effect for test anxiety and educational performance. In otherwise, stress inoculation training had a different effect on test anxiety and educational performance in the both girls and boys groups.