اثربخشی آموزش مبتنی بر بازتوانی شناختی در بهبود حافظه دیداری و شنیداری کودکان با اختلالات یادگیری همراه با بیشفعالی و اختلالات یادگیری بدون بیشفعالی
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیزینب خانجانی 1 * , خدیجه صالحیاقدم 2 , الهه عافی 3
1 - استاد گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز
2 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
3 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
کلید واژه: بیشفعالی, اختلالات یادگیری, بازتوانی شناختی, حافظه دیداری و حافظه شنیداری,
چکیده مقاله :
تحقیقات در حیطه ی کودکان دارای ناتوانیهای یادگیری نشان می دهد که این کودکان اغلب دارای اختلالاتی در زمینه ادارک، زبان، پردازش واجی و مشکلات حرکتی و حافظه هستند. مشکلات حافظه بسیاری از این کودکان با فرآیندهای دیداری و شنیداری آنها پیوند دارد. اختلالات حافظه در این کودکان ممکن است باعث نقص در سایر حوزههای شناختی نیز شود. به همین دلیل اثر بخشی در این حوزه از اهمیت خاصی برخوردار است. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر بازتوانی شناختی در بهبود حافظه دیداری و شنیداری کودکان با اختلالات یادگیری همراه و بدون اختلال نقص توجه - بیشفعالیمیباشد. ابزارهای مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه CSI-4 و نرمافزار درمانی N-back بود. بدین منظور 26 نفر از کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری (10 نفر مبتلا به اختلال نقص توجه- بیشفعالی و 16 نفر بدون اختلال نقص توجه- بیشفعالی) انتخاب و تحت بازتوانی از طریق نرمافزار N-back (21 جلسه نیم ساعته) قرار گرفتند. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری(MANCOVA) تحلیل شد. یافتهها نشان داد که روش بازتوانی شناختی برای گروههای فوقالذکر مؤثر بوده و تفاوت اثربخشی برای حافظه شنیداری در دو گروه معنیدار بود. میزان بهبودی در حافظه شنیداری کودکان مبتلا به اختلال یادگیری همراه با بیشفعالی در مقایسه با گروه مبتلا به اختلال یادگیری بدون بیشفعالی بیشتر بوده است.
Researches in the field of children with learning disabilities show that these children often have disturbances in perception, language, phonological processing, motor disorders and memory. Memory problems of many of children with learning disabilities associated with various auditory and visual processes and memory disorders in these children may be deficient in other cognitive domains. On the one hand, the researches in the field of cognitive rehabilitation show the improvement of executive functions such as attention and memory through this method. Considering the findings and aimed to compare the effectiveness of cognitive rehabilitation in children with learning disabilities (with and without ADHD) in auditory and visual memory improvement, 26 cases of children with learning disabilities (10 with ADHD and 15 without ADHD) was selected and assessed with CSI-4 and rehabilitated through N-back software (21 half-hour sessions) and data were analyzed using multivariate analysis of covariance and t-test. Results showed that cognitive rehabilitation for groups have been effective and differences in effectiveness for auditory memory in the two groups was significant and effective for auditory memory in LD children with ADHD was significant compared to the group without ADHD. The difference for visual memory was not significant.