مقایسه تأثیر آموزش مطالعه و برنامهریزی با استفاده از محتوی الکترونیکی و روش متداول بر پیشرفت تحصیلی درس زیستشناسی
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیحبیبه رضائیحصار 1 , رقیه وحدت 2 *
1 - کارشناسارشد برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر آموزش مطالعه و برنامهریزی با استفاده از محتوی الکترونیکی و روش متداول بر پیشرفت تحصیلی درس زیستشناسی انجام شد. این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشآموزان دختر سال اول دبیرستان شهر ارومیه در سال تحصیلی 94-1393 بودند. در مجموع 52 دانشآموز با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه مساوی (هر گروه 26 نفر) جایگزین شدند. گروههای آزمایش و کنترل به ترتیب مطالعه و برنامهریزی را با استفاده از محتوی الکترونیکی و روش متداول به مدت 10 جلسه 70 دقیقهای آموزش دیدند. گروهها آزمون معلم ساخته پیشرفت تحصیلی زیستشناسی را به عنوان پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. دادهها با روش کوواریانس و با استفاده از نرمافزار SPSS-19 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که آموزش مطالعه و برنامهریزی با استفاده از محتوی الکترونیکی در مقایسه با روش متداول به طور معناداری باعث افزایش پیشرفت تحصیلی درس زیستشناسی شد p<0/01)). براساس نتایج این پژوهش، پیشنهاد میشود که مشاوران و معلمان برای بهبود پیشرفت تحصیلی درس زیستشناسی دانشآموزان از راهبردهای مطالعه و برنامهریزی با استفاده از محتوی الکترونیکی استفاده کنند.
This research aimed to compare the effect of study and planning training through using electronic content and traditional method on academic achievement in biology courses. This was a semi-experimental study with a pre-test and post-test design. The statistical population included all female students in the first grade of high school in Urmia city during the academic year 2014-2015. Totally, 52 students were selected through cluster sampling method who were randomly assigned in two equal groups (each with 26 students). The experimental and control groups respectively were trained in studying and planning using electronic content and traditional method in 10 sessions of 70 minutes. Both groups completed the teacher-made biology test of academic achievement as the pre-test and post-test. The data were analyzed running ANCOVA, using the SPSS-19 software. The findings showed that training studying and planning through electronic content as compared to traditional method significantly led to an increase in the academic achievement in biology (p<0/01). Based on the results of this research, it is suggested that counselors and teachers improve the studentsʼ academic achievement in biology through employing studying and planning strategies, using electronic content.