ارزیابی اثربخشی دورههای آموزشی برگزار شده برای شرکتهای تعاونی استان آذربایجانشرقی
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیمحمّدعلی فرنیا 1 , صادق ملکی آوارسین 2 , وحیده فرشبافجور 3
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، گروه علوم تربیتی، تبریز، ایران.
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، دانشآموخته کارشناسیارشد مدیریت آموزشی، تبریز، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف از انجام این تحقیق ارزیابی اثر بخشی دورههای آموزشی برگزار شده برای شرکتهای تعاونی استان آذربایجانشرقی میباشد. جامعه آماری تحقیق به تعداد 7593 نفر که شامل کلیه افراد شرکت کننده در کلاسهای آموزشی میباشد که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 357 نفر برآورد و به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی اثربخشی آموزشی با استفاده از الگوی کرک پاتریک میباشد که پایایی آن (94/0 = α) میباشد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون T تک نمونهای استفاده شد. نتایج نشان داد برگزاری دورههای آموزشی از طرف تعاونی استان برای شرکتهای تعاونی بالاتر از حد متوسط و حدود (86/3) می باشد و در بین ابعاد 4 گانه اثربخشی بعد واکنش با میانگین (99/3) بعد یادگیری (84/3) بعد رفتار (72/3) و بعد نتایج (70/3) میباشد. بنابراین می توان اظهار داشت که دورههای آموزشی تعاونی در بعد انتقال مفاهیم اثر بخشتر بوده است و هر چه وارد ابعاد عملیاتی میشویم از اثربخشی دورهها کاسته میشود که این میتوان بدلیل تأکید بر مباحث تئوریکی در طول دوره یا عدم وجود انگیزه لازم در فراگیران برای کسب دانش و ایجاد تحول در خودشان باشد
The aim of the present study was to investigate the assessment of the educational courses held for cooperative corporations in east azarbaijan province. The statistical population consisted of 7593 people, including all the people participated in educational classes. Using the Morgan table the sample size was 357 people. The sampling method was clustering. To gather the data, researcher made questionnaire for effectiveness based on kirk Patrick pattern was used. Using cronbach's Alpha the reliability was 0.94.To analyse the data the descriptive and inferential statistics were used. Since the results showed that holding educational courses for cooperative corporations was higher than average, ie. (3/86). Among the four dimensions of effectiveness: reaction, learning, behavior and outcome, the results were 3/99, 3/84, 3/72 and3/70 respectively. According to these results it can be said that the courses were more effective in transferring the concepts rather than performance. This might be because of the emphasis on theoretical aspect and lack of motivation among the learners for obtaining knowledge and change.