شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت خدمات آموزشی با استفاده از رویکرد تلفیقی ویکور فازی و مدلسازی ساختاری تفسیری(ISM)
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیسیدحبیباله میرغفوری 1 , اکرم شعبانی 2 , خدیجه محمدی 3 , سلیمان منصوریمحمدآبادی 4
1 - دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
2 - کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد،مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
3 - کارشناس ارشدمدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد،مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
4 - کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده حسابداری و مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
کلید واژه: کیفیت خدمات آموزشی, ویکور فازی, مدلسازی ساختاری تفسیری(ISM),
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت خدمات آموزشی و بررسی میزان اهمیت و اولویت هر یک از معیارها بر کیفیت خدمات آموزشی دانشگاهها و مؤسسات آموزشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه یزد و ابزار پژوهش، پرسشنامه می باشد و به منظور گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه جهت رتبهبندی و سطحبندی معیارهای مؤثر بر کیفیت خدمات آموزشی استفاده شد. در این پژوهش با توجه به مطالعات انجام شده و ادبیات تحقیق 23 عامل مؤثر بر بهبود کیفیت خدمات آموزشی شناسایی شدند. عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت خدمات آموزشی با استفاده از تکنیک ویکور فازی رتبهبندی و سپس مهمترین عوامل با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری(ISM) سطحبندی شدند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که عوامل "تدوین برنامهریزی استراتژیک آموزشی،تأمین منابع مالی دورههای آموزشی و استفاده از مدرسان باتجربه" اساسیترین عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت خدمات آموزشی میباشد که باید در وهله اول بر آنها تأکید شود.
The aim of this study is to identify effective factors which optimize qualities of educational services and to analyze the importance and priority of each factor in educational services of institutions and universities. The population from which the sample of the study is selected includes Yazd University students. Data collection is done through two questionnaires which ranking and categorizing effective factors on the quality of educational services are determined. In this study, based on the related literature review and empirical studies, 23 effective factors which optimize qualities of educational services are identified. The ranking of the identified factors on optimization of educational services is carried out using fuzzy VIKOR technique; thereafter, the most important factors are ranked based on their priority and significance utilizing interpretive structural modeling (ISM). The results of this study show that the most basic effective factors on optimization of educational services are strategic educational planning, providing financial resources for educational courses, and recruiting experienced instructors. These factors should be emphasized in initial steps of identification and ranking
امیری، مقصود .(۱۳۸۹). تصمیمگیری گروهی برای انتخاب ماشینابزار با استفاده از روش ویکور فازی. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت، شماره ۱۶، صص۱۶۷-188.
امیری،مقصود؛ مظلومی، نادر و حجازی، محسن. (1390). کاربرد کارت امتیازی متوازن و ویکور در رتبهبندی شرکتهای بیمه. پژوهشنامه بیمه، شماره 2،صص115-144.
خطیبی، امین؛ سجادی، نصرالله و سیفپناهی، جبار. (1390). مطالعه کیفیت خدمات آموزشی دانشکده تربیتبدنی دانشگاه تهران از دیدگاه دانشجویان کارشناسی. مطالعات مدیریت ورزشی. سال هشتم، بهار 1390 - شماره 9 ،صص77-94.
عنایتینوینفر، علی؛ یوسفیافراشته، مجید؛ صیامی، لیلا و جواهریدانشمند، محمد. (1390). ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه پیام نور همدان بر اساس مدل سروکوآل. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره61، صص 151-135.
A. Alzamil, Z. (2014). Quality improvement of technical education in Saudi Arabia: self-evaluation perspective. Quality Assurance in Education, 22(2), 125-144.
Angell, R. J., Heffernan, T. W., & Megicks, P. (2008). Service quality in postgraduate education. Quality Assurance in Education, 16(3), 236-254.
Cheong Cheng, Y., & Ming Tam, W. (1997). Multi-models of quality in education. Quality assurance in Education, 5(1), 22-31.
Doherty, G. D. (2008). On quality in education. Quality Assurance in Education, 16(3), 255-265.
Han, X. (2012). Big moves to improve the quality of teacher education in China. On the Horizon, 20(4), 324-335.
Johnson, G., & Scholes, K. (1998). Exploring Corporate Strategy: Text and Cases. Londen: 3rd Edition, Prentice Hall International (UK) ltd., Hemel Hempstead.
Joseph, M., & Joseph, B. (1997). Service quality in education: a student perspective. Quality Assurance in education, 5(1), 15-21.
Liu, H. C., Liu, L., Liu, N., & Mao, L. X. (2012). Risk evaluation in failure mode and effects analysis with extended VIKOR method under fuzzy environment. Expert Systems with Applications, 39(17), 12926-12934.
Mitra Debnath, R., & Shankar, R. (2012). Improving service quality in technical education: use of interpretive structural modeling. Quality Assurance in Education, 20(4), 387-407.
O'Neill, M. A., & Palmer, A. (2004). Importance-performance analysis: a useful tool for directing continuous quality improvement in higher education. Quality assurance in education, 12(1), 39-52.
Osseo-Asare, A. E., Longbottom, D., & Chourides, P. (2007). Managerial leadership for total quality improvement in UK higher education. The TQM Magazine, 19(6), 541-560.
Roffe, I. M. (1998). Conceptual problems of continuous quality improvement and innovation in higher education. Quality Assurance in Education, 6(2), 74-82.
Sahney, S., Banwet, D. K., & Karunes, S. (2010). Quality framework in education through application of interpretive structural modeling: An administrative staff perspective in the Indian context. The TQM Journal, 22(1), 56-71.
Sahney, S., Banwet, D. K., & Karunes, S. (2003). Enhancing quality in education: application of quality function deployment-an industry perspective. Work Study, 52(6), 297-309.
Sanayei, A., Mousavi, S. F., & Yazdankhah, A. (2010). Group decision making process for supplier selection with VIKOR under fuzzy environment. Expert Systems with Applications, 37(1), 24-30.
Senthilkumar, N., & Arulraj, A. (2011). SQM-HEI-determination of service quality measurement of higher education in India. Journal of Modelling in Management, 6(1), 60-78.
Sharabi, M. (2013). Managing and improving service quality in higher education. International Journal of Quality and Service Sciences, 5(3), 309-320.
Sultan, P., & Yin Wong, H. (2012). Service quality in a higher education context: An integrated model. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 24(5), 755-784.
Sultan, P., & Yin Wong, H. (2013). Antecedents and consequences of service quality in a higher education context: a qualitative research approach. Quality assurance in education, 21(1), 70-95.
Trivellas, P., & Dargenidou, D. (2009). Leadership and service quality in higher education: the case of the Technological Educational Institute of Larissa. International Journal of Quality and Service Sciences, 1(3), 294-310.
Warfield, J. W. (1974). Developing interconnected matrices in structural modelling, IEEE transcript on systems, Men and Cybernetics, 4(1), 51-81.
Yalcin, N., Bayrakdaroglu, A., & Kahraman, C. (2012). Application of fuzzy multi-criteria decision making methods for financial performance evaluation of Turkish manufacturing industries. Expert Systems with Applications, 39(1), 350-364.
Yeo, R. K. (2008). Brewing service quality in higher education: Characteristics of ingredients that make up the recipe. Quality assurance in education, 16(3), 266-286.
Yeo, R. K. (2008). Servicing service quality in higher education: quest for excellence. On the Horizon, 16(3), 152-161.
Yildiz, S. M., & Kara, A. (2009). The PESPERF scale: An instrument for measuring service quality in the School of Physical Education and Sports Sciences (PESS). Quality Assurance in Education, 17(4), 393-415.
Yucenur, G. N., & Demirel, N. Ç. (2012). Group decision making process for insurance company selection problem with extended VIKOR method under fuzzy environment. Expert Systems with Applications, 39(3), 3702-3707.