اثربخشی آموزش شطرنج بر پرورش هوش تجسم فضایی و خلاقیت کودکان پیشدبستانی
محورهای موضوعی : آموزشسهیلا حسین پور 1 , زینب بهرامی 2
1 - استادیار گروه علومتربیتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاداسلامی، سنندج، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، واحد سنندج، دانشگاه ازاد اسلامی، سنندج، ایران
کلید واژه: کودکان, خلاقیت, آموزش شطرنج, هوش تجسم فضایی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین اتربخشی آموزش شطرنج در پرورش هوش تجسم فضایی و خلاقیت کودکان پیشدبستانی شهرستان هلیلان انجام گرفته است. روش تحقیق در این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت و نحوه گردآوری دادهها، روش تحقیق نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مقطع پیشدبستانی شهرستان هلیلان به تعداد 842 نفر بودند که بر اساس روش نمونهگیری در دسترس تعداد 40نفر انتخاب شده و به شکل تصادفی در دو گروه 20نفری کنترل و آزمایش تقسیم شدند، گروه آزمایش بسته آموزشی شطرنج برای کودکان را به مدت 12جلسه را به صورت متوالی و هفتهای سه جلسه به مدت 45دقیقه دریافت کرد.ند. اما گروه کنترل هیچ نوع آموزش خاصی دریافت نکردند. ابزار گردآوری دادهها، در این پژوهش دو پرسشنامه استاندارد آزمون تصویری سنجش خلاقیت تصویری تورنس (فرم ب) و تست ریون کودکان (1938) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون شاپیرو، آزمون لون، آزمون تحلیل کواریانس) در نرم ابزار spss انجام شد. که نتایج یافتهها نشان داد که آموزش شطرنج بر پرورش هوش تجسم فضایی (23/307F= و P<./001) و خلاقیت (45/712F= و P<./001) کودکان پیشدبستانی تأثیر دارد. بر اساس نتایج بهدست آمده میتوان برای پروروش هوش هیحانی و خلاقیت در مراکز پیشدبستانی از بازی شطرنج بهره گرفت.
The current research was conducted with the aim of determining the effectiveness of chess education in developing spatial visualization intelligence and creativity of preschool children in Helilan city. The research method in this research was a semi-experimental research method of pre-test-post-test type with a control group in terms of practical purpose and in terms of the nature and method of data collection. The statistical population included all preschool children of Helilan city in the number of 842 people, 40 people were selected based on the available sampling method and were randomly divided into two groups of 20 people, control and experimental, the experimental group received the chess educational package for children. He received the duration of 12 sessions consecutively and three sessions a week for 45 minutes. Nd. But the control group did not receive any special training. In this research, two standard questionnaires were used for data collection: Torrance Visual Creativity Test (Form B) and Raven Children's Test (1938). In order to analyze the data, two levels of descriptive statistics (prevalence, mean and standard deviation) and inferential statistics (Shapiro test, Lone test, covariance analysis test) were performed in spss software. The results of the findings showed that chess training has an effect on the development of spatial visualization intelligence (F=307.23 and P<.001) and creativity (F=712.45 and P<.001) of preschool children.