الگوی ساختاری بهزیستی تحصیلی براساس کنجکاوی معرفت شناختی و معنای زندگی با میانجی گری درگیری تحصیلی در دانشجویان
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیزهرا علی نژاد 1 , باقر سرداری 2 , حیدرعلی زارعی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی
2 - گروه علوم تربیتی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی
3 - استادیار روانشناسی تربیتی، گروه علومتربیتی و روانشناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران
کلید واژه: بهزیستی تحصیلی, کنجکاوی معرفت شناختی, معنای زندگی, درگیری تحصیلی.,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف ارائه الگوی ساختاری بهزیستی تحصیلی براساس کنجکاوی معرفت شناختی و معنای زندگی با میانجی گری درگیری تحصیلی در دانشجویان انجام شد. پژوهش حاضر در زمره مطالعات توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی در سال تحصیلی 1401 به تعداد 12000 نفر بود. نمونه آماری شامل 350 نفر بود که به روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای از بین دانشکده های مختلف انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه بهزیستی تحصیلی (AWBQ)، مقیاس کنجکاوی معرفت شناختی (ECS)، مقیاس معنای زندگی (MLQ) و پرسشنامه درگیری تحصیلی (AES) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل معادلات ساختاری در برنامه SPSS و AMOS انجام شد. تحلیل داده ها نشان داد که کنجکاوی معرفت شناختی و معنای زندگی اثرات مستقیم مثبت و معنی دار بر درگیری تحصیلی و بهزیستی تحصیلی و نیز درگیری تحصیلی اثر مستقیم مثبت و معنی داری بر بهزیستی تحصیلی دارند. همچنین، کنجکاوی معرفت شناختی و معنای زندگی اثر غیر مستقیم مثبت و معنی داری بر بهزیستی تحصیلی از طریق درگیری تحصیلی دارند (01/0p<). بنابراین، به نظر می رسد که افزایش کنجکاوی معرفت شناختی و معنای زندگی می تواند در بهبود درگیری تحصیلی و بهزیستی تحصیلی کمک کند. این مطالعه می تواند در توسعه راهکارهایی برای بهبود درگیری تحصیلی و بهزیستی تحصیلی مفید باشد.
This research was conducted with the aim of presenting a structural model of academic well-being based on epistemological curiosity and the meaning of life with the mediating of academic engagement in students. The present research was among descriptive-correlational studies. The statistical population of the research included all undergraduate students of Islamic Azad University, Khoy Branch, in the academic year of 2023. The statistical sample consisted of 350 people who were selected from different faculties by staged cluster sampling method. Data collection tools included Academic Wellbeing Questionnaire (AWBQ), Epistemological Curiosity Scale (ECS), Meaning of Life Scale (MLQ) and Academic Engagement Questionnaire (AES). Data analysis was done using Pearson correlation and structural equation analysis in SPSS and AMOS programs. Data analysis showed that epistemological curiosity and the meaning of life have positive and significant direct effects on academic engagement and academic well-being, and academic engagement has a significant and positive direct effect on academic well-being. Also, epistemological curiosity and the meaning of life have a positive and significant indirect effect on academic well-being through academic engagement (p<0.01). Therefore, it seems that increasing epistemological curiosity and the meaning of life can help improve academic engagement and academic well-being. This study can be useful in developing strategies to improve academic engagement and academic well-being.