ارائه مدلی برای ارزیابی فعالیتهای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی بر مبنای اسناد بالا دستی
محورهای موضوعی : تحقیقناصر فاضل هروی 1 , جعفر قهرمانی 2 , ابوالفضل قاسمزاده علیشاهی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
2 - استادیار مدیریت آموزشی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
3 - دانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
کلید واژه: فعالیتهای فرهنگی, اسناد بالادستی, ارزیابی فرهنگی, مدل فرهنگی,
چکیده مقاله :
اسناد بالادستی، جزء مهم ترین اسناد مرتبط با حوزه فعالیتهای فرهنگی که در بسیاری از تصمیمات و اقدامات مهم در حوزه فرهنگی مورد استفاده قرار میگیرد. هدف از این پژوهش ارائه مدلی جهت ارزیابی فعالیتهای فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی کشور بر مبنای اسناد بالا دستی است. روش تحقیق از نوع تفسیرگرایی و از نظر هدف یک بررسی کاربردی[1] و از نظر زمانی یک بررسی مقطعی[2] است. جامعه این پژوهش، شامل کلیة متخصصان حوزه فرهنگی شاغل در دانشگاهها، مراکز آموزش عالی و حوزههای علمیه تا حد اشباع نظری میباشد. در این پژوهش از روش تئوری داده بنیاد با رهیافت نظام مند برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. داده های پژوهش از طریق مصاحبه های عمیق و نیمه ساختار یافته با 18 نفر خبره که با روش نمونه گیری نظری انتخاب شده اند، گردآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار آماری MaxQDA استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد عوامل سازمانی شرایط لازم جهت شکل گیری عملکرد بالای فرهنگی دانشگاه را فراهم می کنند. دستاوردهای حاصل از تحقیق می تواند در راستای ارزیابی فعالیت های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی برمبنای اسناد بالادستی به کار رود. 5- Applied 6- Cross Sectional
The purpose of this study is to determine the factors affecting the evaluation of cultural activities in the Islamic Azad University of Iran based on upstream documents. This research is an applied study in terms of purpose and a cross-sectional study in terms of time. The statistical population was all cultural experts working in universities, higher education centers, seminaries and some experienced teachers to the point of theoretical saturation. Data were collected through in-depth and semi-structured interviews with 18 experts selected by theoretical sampling method. MaxQDA statistical software was used to analyze the data. Data-based theory with a systematic approach was also used to analyze the data. According to the definitions of cultural performance of the university, there are two intrinsic categories including cultural-behavioral performance of the university and cultural-functional performance of the university. Each of the categories was categorized under the category of one of the intrinsic categories. The review of the studies confirmed the results. Finally, the high cultural performance of the university, along with organizational and extra-organizational contexts, creates a platform for achieving goals and achieves its great goals through organizational and extra-organizational strategies.
ابراهیمیان، سیدحسین. (1391). بازخوانی مفهوم مهندسی فرهنگی و آسیبشناسی فرهنگی در نظام آموزشی عالی، مجله مطالعات قدرت نرم، 1(4)، 150-121.
اسکندرپور، بهروز. (1396). طراحی مدل ارزشهای فرهنگی اسلامی در دانشگاه پیام نور، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 7(24)، 396-371.
اندرواژ، سیدهفاطمه و جواهری فاطمه. (1395). ارزیابی برنامهها و فعالیتهای فرهنگی دانشگاه خوارزمی از منظر دانشجویان و مطلعین کلیدی، پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه خوارزمی
حسینیپورسیسخت، نیکنام و فیاض، فرهاد (1392)، فرهنگ و فعالیت فرهنگی، انتشارات فرهنگ مانا. صص 96-98
رجالی، مهری، مستأجران، مهناز ولطفی، مهران. (1389). نگرش دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی خود در سال 1387، تحقیقات نظام سلامت. 6(1)،6-1.
زارع بنادکوکی، محمدرضا. (1395) بررسی و استخراج معیارهای فرهنگی مؤثر بر نظام آموزش عالی ایران از منظر اسناد فرادستی، فصلنامه علمی راهبرد اجتماعی فرهنگی، 7(2)، 225-201.
شیری، طهمورث، و حسناستادعلی، زهرا. (1392). عوامل موثر بر عملکرد و سیاستگذاری فرهنگی دولت نهم و دهم، مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 6(1)، 135-121.
عبدالحمید، فرزانه و امیریانزاده، مژگان. (1395). میزان اثربخشی برنامههای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی فارس از دیدگاه دانشجویان، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 7(3)، 178-163.
فقیهی، علینقی، بهرامی، سوسن، جعفری، هرندیرضا و عبدی زرین سهراب. (1400). نقش برنامههای فرهنگی دانشگاه قم در تربیت دانشجویان از دیدگاه استادان و دانشجویان. مطالعات فرهنگ – ارتباطات. 22(55) 198-177.
قائدعلی، حمیدرضا، عاشوری، مهدی وکرمی، رضا علی. (1393). هدفگذاری فرهنگی و مدل مطلوب فعالیت فرهنگی در دانشگاه، دوفصلنامه علمی-پژوهشی پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی دانشکده علوم انسانی اسلامی و قدرت نرم دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع). 5(11)، 280-261
لطیفی، میثم و ظهوریان ابوترابی، میثم. (1394). تدوین الگوی ارزیابی شاخصهای فرهنگ عمومی در دانشگاهها، تحقیقات فرهنگی ایران، 8(29)، 80-47.
محمدیزاده، چنگیز، طبری، مجتبی، مهرارا، اسدالله و باقرزاده، محمدرضا. (1393). شناسایی ابعاد و مؤلفههای مؤثر بر تعدیل منابع انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی (مطالعه موردی-استان مازندران)، دو فصلنامه پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 12(24)، 102-71.
محسنزاده، فتاح، فلاح، وحید و صالحی، محمد. (1396). شناسایی ابعاد مدیریت هوش فرهنگی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران، دوماهنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 8(32)، 197-226.
مقتدائی، مرتضی و علیرضا ازغندی.(1395). آسیبشناسی سیاستگذاری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه تخصصی علوم سیاسی، 12(34)، 7-26.
نیستانی، محمدرضا و رامشگر، ریحانه. (1392). نقش فعالیتهای فرهنگی دانشگاهها در توسعه فرهنگی جامعه، مهندسی فرهنگی، 76 ، 146 تا 169 .
Abdulhamid, F., & Amirianzadeh, M. (2015). The effectiveness of the cultural programs of Fars Islamic Azad University from the perspective of students, A New Approach in Educational Management, 7(3): 163-178 [In Persian].
Alifuddin, M., & Widodo, W. (2022). How Is Cultural Intelligence Related to Human Behavior? Journal of Intelligence. 10(3): 1-11.
Andruage, S. F., & Jawaheri, F. (2015). Evaluation of programs and cultural activities of Khwarazmi University from the perspective of students and key informants, Master's thesis of Khwarazmi University [In Persian].
Asmolov, A., & Guseltseva, M. (2019). Education as a space of opportunities: from human capital to human potential. European Proceedings of Social and Behavioural Sciences, LXIV (6): 40-45.
Altabach, Philip (1990). The Role of Universities in Promoting Cultural Activities, 440-485.
Bal, Y., & Kokalan, O. (2022). The Moderating Effect of Cultural Intelligence on the Relationship Between Emotional Intelligence and Job Satisfaction. Frontiers in Psychology. 13, 1-18.
Bylkova, s., & chubova, e. (2021). The role of the socio-cultural environment of the university in the formation of students’ emotional intelligence. In ev European publisher https://doi.org/10.15405/epsbs.2021.05.02.173
Ebrahimian, S. H. (2011). Rereading the concept of cultural engineering and cultural pathology in the higher education system, Journal of Soft Power Studies, 1(4): 121-150 [In Persian].
Eskanderpur, B. (2016). Designing the model of Islamic cultural values in Payam Noor University, Culture in Islamic University, 7(24): 371-396 [In Persian].
Faqihi, A., Bahrami, S., Jafari, H., & Abdi Zarin, S. (1400). The role of cultural programs of Qom University in the education of students from the point of view of professors and students. Culture Studies - Communication. 22(55): 198-177 [In Persian].
Gheidali, H. R., Ashuri, M., & Vakarmi, R. A. (2013). Cultural targeting and the desired model of cultural activity in the university, two quarterly scientific-research journal of Islamic Revolution Cultural Guard of the Faculty of Islamic Humanities and Soft Power of Imam Hossein (AS) Officer Training and Guard Training University. 5(11): 280-261[In Persian].
Harb, A., Khliefat, A., Alzghoul, Y., Fowler, D., Sarhan, N., & Eyoun, K. (2021). Cultural exploration as an antecedent of students’ intention to attend university events: an extension of the theory of reasoned action. Journal of Marketing for Higher Education. 10, 1-11.
Hosseini-Poursi-Sakht, N., & Fayaz, F. (2012), Culture and cultural activity, Farhang Mana Publications. pp. 96-98
Latchem, K., & Кhanolajnen, D. (2017). Open and distance informal learning for self-development throughout life: current practices and prospects for their use in the context of the Russian Federation. Obrazonaniye I samorazvitiye [Education and self-development], 12(2): 12-30.
Latifi, M., & Zahorian Abu Tarabi, M. (2014). Compilation of the evaluation model of public culture indicators in universities, Iranian Cultural Research, 8(29): 80-47 [In Persian].
Moghtadaei, M., & Alireza, A. (2015). Pathology of cultural policy of the Islamic Republic of Iran, Political Science Quarterly, 12(34): 7-26 [In Persian].
Mohammadizadeh, Ch., Tabari, M., Mehrara, A., & Bagherzadeh, M. (2013). Identifying the dimensions and components affecting the adjustment of human resources in Islamic Azad University (case study-Mazandaran province), Executive Management Research Quarterly, 12(24): 102-71[In Persian].
Mohsenzadeh, F., Fallah, V., & Salehi, M. (2016). Identifying the dimensions of cultural intelligence management in Islamic Azad Universities of Mazandaran province, bimonthly scientific-research journal of new approach in educational management, 8(32): 197-226 [In Persian].
Moral, N. (2008). Media and Cultural identify. International Journal of Human
Nistani, M. R., & Rameshgar, R. (2012). The role of cultural activities of universities in the cultural development of society, Cultural Engineering, 76, 146-169 [In Persian].
Rejali, M., Mustajran, M., & Latfi, M. (2010). The attitude of health faculty students of Isfahan University of Medical Sciences towards their field of study and career in 2017, health system research. 6(1): 1-6 [In Persian].
Shiri, T., & Hasan Ostadali, Z. (2012). Factors affecting the performance and cultural policies of the 9th and 10th governments, Iranian Journal of Social Development Studies, 6(1): 121-135 [In Persian].
Stracke, Ch. M., & Kretschmer, T. (2014). Personalized learning & collaborative working environments fostering social creativity and innovations inside the organizations. European Distance and E-Learning Network (EDEN) Conference proceedings. Zagreb, 10-13 June, 2014
Zare Benadkoki, M. (2016) Investigating and extracting the cultural criteria effective on Iran's higher education system from the point of view of digital documents, Scientific Quarterly of Social and Cultural Strategy, 7(2): 201-225 [In Persian].
_||_Abdulhamid, F., & Amirianzadeh, M. (2015). The effectiveness of the cultural programs of Fars Islamic Azad University from the perspective of students, A New Approach in Educational Management, 7(3): 163-178 [In Persian].
Alifuddin, M., & Widodo, W. (2022). How Is Cultural Intelligence Related to Human Behavior? Journal of Intelligence. 10(3): 1-11.
Andruage, S. F., & Jawaheri, F. (2015). Evaluation of programs and cultural activities of Khwarazmi University from the perspective of students and key informants, Master's thesis of Khwarazmi University [In Persian].
Asmolov, A., & Guseltseva, M. (2019). Education as a space of opportunities: from human capital to human potential. European Proceedings of Social and Behavioural Sciences, LXIV (6): 40-45.
Altabach, Philip (1990). The Role of Universities in Promoting Cultural Activities, 440-485.
Bal, Y., & Kokalan, O. (2022). The Moderating Effect of Cultural Intelligence on the Relationship Between Emotional Intelligence and Job Satisfaction. Frontiers in Psychology. 13, 1-18.
Bylkova, s., & chubova, e. (2021). The role of the socio-cultural environment of the university in the formation of students’ emotional intelligence. In ev European publisher https://doi.org/10.15405/epsbs.2021.05.02.173
Ebrahimian, S. H. (2011). Rereading the concept of cultural engineering and cultural pathology in the higher education system, Journal of Soft Power Studies, 1(4): 121-150 [In Persian].
Eskanderpur, B. (2016). Designing the model of Islamic cultural values in Payam Noor University, Culture in Islamic University, 7(24): 371-396 [In Persian].
Faqihi, A., Bahrami, S., Jafari, H., & Abdi Zarin, S. (1400). The role of cultural programs of Qom University in the education of students from the point of view of professors and students. Culture Studies - Communication. 22(55): 198-177 [In Persian].
Gheidali, H. R., Ashuri, M., & Vakarmi, R. A. (2013). Cultural targeting and the desired model of cultural activity in the university, two quarterly scientific-research journal of Islamic Revolution Cultural Guard of the Faculty of Islamic Humanities and Soft Power of Imam Hossein (AS) Officer Training and Guard Training University. 5(11): 280-261[In Persian].
Harb, A., Khliefat, A., Alzghoul, Y., Fowler, D., Sarhan, N., & Eyoun, K. (2021). Cultural exploration as an antecedent of students’ intention to attend university events: an extension of the theory of reasoned action. Journal of Marketing for Higher Education. 10, 1-11.
Hosseini-Poursi-Sakht, N., & Fayaz, F. (2012), Culture and cultural activity, Farhang Mana Publications. pp. 96-98
Latchem, K., & Кhanolajnen, D. (2017). Open and distance informal learning for self-development throughout life: current practices and prospects for their use in the context of the Russian Federation. Obrazonaniye I samorazvitiye [Education and self-development], 12(2): 12-30.
Latifi, M., & Zahorian Abu Tarabi, M. (2014). Compilation of the evaluation model of public culture indicators in universities, Iranian Cultural Research, 8(29): 80-47 [In Persian].
Moghtadaei, M., & Alireza, A. (2015). Pathology of cultural policy of the Islamic Republic of Iran, Political Science Quarterly, 12(34): 7-26 [In Persian].
Mohammadizadeh, Ch., Tabari, M., Mehrara, A., & Bagherzadeh, M. (2013). Identifying the dimensions and components affecting the adjustment of human resources in Islamic Azad University (case study-Mazandaran province), Executive Management Research Quarterly, 12(24): 102-71[In Persian].
Mohsenzadeh, F., Fallah, V., & Salehi, M. (2016). Identifying the dimensions of cultural intelligence management in Islamic Azad Universities of Mazandaran province, bimonthly scientific-research journal of new approach in educational management, 8(32): 197-226 [In Persian].
Moral, N. (2008). Media and Cultural identify. International Journal of Human
Nistani, M. R., & Rameshgar, R. (2012). The role of cultural activities of universities in the cultural development of society, Cultural Engineering, 76, 146-169 [In Persian].
Rejali, M., Mustajran, M., & Latfi, M. (2010). The attitude of health faculty students of Isfahan University of Medical Sciences towards their field of study and career in 2017, health system research. 6(1): 1-6 [In Persian].
Shiri, T., & Hasan Ostadali, Z. (2012). Factors affecting the performance and cultural policies of the 9th and 10th governments, Iranian Journal of Social Development Studies, 6(1): 121-135 [In Persian].
Stracke, Ch. M., & Kretschmer, T. (2014). Personalized learning & collaborative working environments fostering social creativity and innovations inside the organizations. European Distance and E-Learning Network (EDEN) Conference proceedings. Zagreb, 10-13 June, 2014
Zare Benadkoki, M. (2016) Investigating and extracting the cultural criteria effective on Iran's higher education system from the point of view of digital documents, Scientific Quarterly of Social and Cultural Strategy, 7(2): 201-225 [In Persian].