شناسایی و واکاوی صلاحیت حرفهای نومعلمان مهارتآموز ماده 28 و دانشجومعلمان از نظر اساتید دانشگاه فرهنگیان: رویکرد پدیدارشناسی
شناسایی و واکاوی صلاحیت حرفهای نومعلمان مهارتآموز ماده 28 و دانشجومعلمان از نظر اساتید دانشگاه فرهنگیان: رویکرد پدیدارشناسی
محورهای موضوعی : ارزشیابی
سعید رومانی
1
*
,
راضیه جلیلی
2
,
زینب ابراهیمی
3
,
فرحناز سپهوند
4
1 - گروه علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان
2 - گروه علوم تربیتی،دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی
3 - گروه علوم تربیتی،دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی
4 - دانشگاه ازاد خرم اباد
کلید واژه: صلاحیت حرفهای, مهارت اخلاقی, مهارت حرفهای, مهارت علمی, نومعلمان,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و واکاوی صلاحیت حرفهای نومعلمان مهارتآموز ماده 28 و دانشجومعلمان بر اساس تجارب زیسته اساتید دانشگاه فرهنگیان علامه طباطبایی لرستان بود. روش پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی و جامعه آماری شامل کلیه اساتید دانشگاه فرهنگیان که تجربۀ تدریس همزمان در کلاسهای دوره مهارتآموزی نومعلمان ماده 28 و دانشجومعلمان را داشتند تشکیل داد. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و همچنین اشباع نظری تعداد 12 نفر انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه نیمهساختار یافته انجام و با روش کدگذاری موضوعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مجموع یافتههای این پژوهش 202 مضمون پایه در زمینه صلاحیتهای حرفهای معلمان در سه مضمون اصلی مهارت علمی، مهارت حرفهای و مهارت اخلاقی دستهبندی شدند. یافتها نشان داد نومعلمان مهارتآموز ماده 28 در دو مضمون اصلی مهارت علمی و حرفهای نسبت به دانشجومعلمان عملکرد ضعیفتری داشتند. در بعد مهارت اخلاقی نومعلمان مهارتآموز ماده 28 به اقتضای سن بالاتر نسبت به دانشجومعلمان مثبتتر ارزیابی شدند. از یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که اجرای برنامه آمادهسازی نومعلمان مهارتآموز ماده 28 در دو حیطه مهارت علمی و حرفهای در دوره آموزشی طولانی مدتتر میتواند به افزایش صلاحیت حرفهای و آموزشی آنان در زمان تدریس در مدرسه مؤثر باشد.
The purpose of this study was to identify and analyze the professional competence of new Article 28 trainee teachers and student teachers based on the lived experiences of professors at Allameh Tabatabaei University of Education in Lorestan. The research method was qualitative and phenomenological, and the statistical population included all professors at Farhangian University who had experience teaching simultaneously in the skill training courses for new teachers under Article 28 and student teachers. Using purposive sampling and theoretical saturation, 12 people were selected. Data were collected using semi-structured interviews and analyzed using thematic coding. The total findings of this study were 202 basic themes in the field of teachers' professional competencies, which were categorized into three main themes: scientific skills, professional skills, and ethical skills. The findings showed that new teachers trained under Article 28 performed worse than student teachers in the two main themes of scientific and professional skills. In the dimension of moral skills, new teachers trained under Article 28 were evaluated more positively than student teachers due to their older age. From the research findings, it can be concluded that implementing the training program for new teachers under Article 28 in the two areas of scientific and professional skills in a longer training period can be effective in increasing their professional and educational qualifications while teaching at school.
جلالی، مهریف سروش، محمدمهدی و خمیجانی فراهانی، علی اکبر.(1402). تربیت معلم و شکل گیری هویت حرفهای دانشجومعلمان زبان انگلیسی. نقد زبان و ادبیات خارجی، 20(30)، 238-221
جمشیدیتوانا، اعظم؛ امامجمعه، محمدرضا؛ عصاره، علیرضا و موسیپور، نعمتاله .(1396). واکاوی تجارب دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان تهران از درس کارورزی. پژوهشهای آموزش و یادگیری، 14(2)، 77-67.
واحدی کوجنق،، حسین ،کریمی، ناصر، رسول،رضایی، اسماعیل پور، ایوب .(1397). مقایسه صلاحیتهای حرفهای فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان،تربیت معلم سابق و سایر دانشگاهها،فصلنامه فناوریهای آموزش،356-347،(4)12
داودی،آذر،کشتیآرای،نرگس،یوسفی،علیرضا.(1392). تبین پدیدارشناسانه اصول برنامه درسی”تجربه تدریس”کارورزی در دانشگاه فرهنگیان.دو فصلنامه نظریه و عمل در برناه درسی3(6)5-28
عظیمی، محمد، اقبالی، علی .(1401). مقایسه کارایی نیروهای انسانی جذب شده از طریق ماده 28 با دانشآموختگان دانشگاه فرهنگیان.مشاور مدرسه،2(3).1-20
قاسمی، الهام.، خاتمی، سیدمهدی، مهدوی، مطیع، و پورجعفر، محمدرض .(1402). تبیین و سنجش کیفیت معنویت در فضاهای شهر اصفهان. مجله علمی گفتمان طراحی شهری، 4(1)، 73-98.
قانون نظام رتبه بندی معلمان، ماده 28 (۱۳۹۹). وزارت آموزش و پرورش، جمهوری اسلامی ایران
ملکی، حسن .(1399). تأملی بر تربیت معلم در ایران؛ از گسست تا بازآفرینی. فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، 11(4)، 9–30
Azimi, Mohammad, Eghbali, Ali. (1401). Comparing the efficiency of human resources recruited through Article 28 with graduates of Farhangian University. School Advisor, 2(3) [in Persian]
Connelly, F. M., & Clandinin, D. J. (2006). Narrative inquiry in teacher education.
Davoudi, Azar, Kashti-Aray, Narges, Yousefi, Alireza. (2013). Phenomenological explanation of the principles of the curriculum "Teaching Experience" internship at Farhangian University. Bi-Quarterly Journal of Theory and Practice in Curriculum 3(6) 5-28[in Persian]
Darling-Hammond, L. (2006). Powerful Teacher Education: Lessons from Exemplary Programs. Jossey-Bass.
Dewey, J. (1938). Experience and Education. New York: Macmillan.
Donche, V., Endedijk, M. D., & Van Daal, T (2015). Differential effects of a long teacher training internship on students’ learning-to-teach patterns. European Journal of Teacher Education, 38(4), 484-495.
Gracia, E., et al (2023). Identity formation and teacher retention: A longitudinal study on early-career teachers. \[Journal name if available]
Hargreaves, A. (1994). Changing Teachers, Changing Times: Teachers Work and Culture in the Postmodern Age. Teachers College Press.
Houston, W. R., & Howsam, R. B. (1987). Competency-Based Teacher Education: Progress, Problems, and Prospects. Chicago: Science Research Associates.
Jamshidi-Tavana, Azam; Imamjoomeh, Mohammad Reza; Osare, Alireza and Musapour, Nematollah (2017). Analysis of the experiences of student teachers at Farhangian University of Tehran from internship courses. Research on Education and Learning, 14(2), 67-77 [in Persian]
Jalali, Mehrif Soroush, Mohammad Mehdi and Khomeijani Farahani, Ali Akbar (1402). Teacher Education and the Formation of Professional Identity of English Language Student Teachers. Foreign Language and Literature Review, 20(30), 221-238[in Persian]
Jogan, S. N (2019). Evaluating the effectiveness of a school internship. International Journal for Social Studies, 5(02), 227-235.
Ghasemi, Elham., Khatami, Seyed Mehdi, Mahdavi, Moti, and Pourjafar, Mohammad Rez (1402). Explaining and Measuring the Quality of Spirituality in the Spaces of the City of Isfahan. Scientific Journal of Urban Design Discourse, 4(1), 73-98[in Persian]
Karaolis, A., & Philippou, G. N (2019). Teachers’ Professional Identity. In Markku, S. Hannula, Gilah, C. Leder, Francesca Morselli, Maike, Volls tedt and Qiaoping Zhang (Eds.), “Affect and Mathematics Education: Fresh Perspectives on Motivation, Engagement, and Identity.” Cham: pp. 397-419.
Khatri, P., & Gupta, P (2022). Impact of Workplace Spirituality on Employee Well-Being: The Mediating Role of Organizational Politics. FIIB Business Review, 1(1), 110-149.
Maleki, Hassan (2019). A reflection on teacher education in Iran; from rupture to re-creation. Quarterly Journal of Theory and Practice in Curriculum, 11(4), 9–30[in Persian]
Matjašič, I &, Vogrinc, J. (2024). Developing Research Competence of Teachers for Quality Instruction. Education Sciences, 15 (6)
Rojas, C. J., Faure, N, & Barril Madrid, J. P (2021). “The Cons truction of Teachers’ Professional Identity: An Analysis of Subjective Learning Experiences.” European Journal of Teacher Education, vol. 27, no. 2: 1-18.
Schon, D. A. (1983)., The reflective practitioner: How professionals think in action. New York: Basic Books.
Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22.
Smith, J. &. Doe, A (2023). Teacher preparedness and retention in contemporary education systems. International Journal of Educational Research, 115, 102097.
SpringerLink (2025). Resilience as a professional competence: Implications for novice teachers’ well-being
Srivastava, S., & Gupta, P. (2022). Workplace Spirituality as Panacea for Waning Well-Being During the Pandemic Crisis: A Sdt Perspective. Journal of Hospitality and Tourism Management, 50(1), 375-388.
Swami, A., Khan, M., Hemrajani, P., & Dhiman, R. (2022). Mapping the Intellectual Structure of Workplace Spirituality Through Bibliometric Analysis. FIIB Business Review, 2(1), 243-257.
Teacher Ranking System Law, Article 28 (2019). Ministry of Education, Islamic Republic of Iran [in Persian]
Theurl, P., Frick, E., & Barrios, E. (2024). Professional learning communities of student teachers in internship. Education Sciences, 14(7), 706.
Vahedi Kojanagh, Hossein, Karimi, Naser, Rasoul, Rezaee, Esmaeil Pour, Ayub. (2018). Comparison of professional qualifications of graduates of Farhangian University, former teacher training and other universities, Quarterly Journal of Educational Technologies, 347-356, (4)12[in Persian]
Zbar, V. &, McKenna, L. (2021). Developing 21st-century teaching competencies: Ch allenges and opportunities. Journal of Teacher Education, 72(4)385-358.
Zembylas, M., & Chubbuck, S., M. (2018). Conceptualizing ‘Teacher Identity’: A Political Approach.” In Paul A. Schutz, Dionne Cross, Francis, and Ji, Hong (Eds.), “Research on Teacher Identity: Introduction to Mapping Challenges and Innovations.” pp. 183-193.