مقایسه هوش کودکان با و بدون اختلال یادگیری خاص 9-8 ساله در شاخصهای کلی آزمون وکسلر پنج
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیمنیره پیرمحمدی 1 , مهران سلیمانی 2 , بهزاد شالچی 3 *
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
3 - دانشیار، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری و کارگروه توسعه دانش روانپزشکی و روانشناسی متناسب با فرهنگ کشور، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران.
کلید واژه: بهره هوشی, اختلال یادگیری, شاخصهای کلی, وکسلر پنج,
چکیده مقاله :
اختلالات یادگیری خاص از شایعترین اختلالات در مدرسه است که میتواند بر سطح توانمندی هوشی کودکان اثرگذار باشد، بر این اساس هدف از انجام مطالعه حاضر مقایسه هوش کودکان 9-8 ساله با و بدون اختلال یادگیری خاص در شاخصهای کلی بر اساس Wechsler-5 بود. پژوهش حاضر از نوع علی-مقایسهای بود. جامعه آماری مطالعه حاضر را تمامی دانشآموزان پایه دوم و سوم مقطع ابتدایی مراجعهکننده به مرکز اختلالات یادگیری و دانشآموزان مدارس عادی ناحیه یک شهر ارومیه در زمستان 1398 شامل میشد. تعداد 70 نفر از دانشآموزان پایه دوم و سوم دبستان شهر ارومیه (35 نفر دانشآموز بدون اختلال و 35 نفر مبتلا به اختلال یادگیری خاص) با روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند و آزمون وکسلر ویرایش پنجم (2014) بر روی آنها اجرا شد. دادهها با آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری و با نرمافزار SPSS19 تجزیهوتحلیل شد. سطح معناداری نیز ۰٫۰۵ در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد در شاخصهای سرعت پردازش (001/0=P) و شاخص حافظه فعال (001/0=P) بین دو گروه با اختلال یادگیری خاص و بدون اختلال تفاوت معنیدار وجود داشت؛ با توجه به میانگین نمرات، در این سه شاخص نمرات تراز در گروه دانشآموزان بدون اختلال بالاتر بود. همچنین، در شاخصهای درک کلامی (025/0=P)، استدلال سیالی (439/0=P) و شاخص بصری-فضایی (072/0=P) بین دو گروه تفاوت معنیدار مشاهده نشد. با توجه به نتایج بهدست آمده دانشآموزان بدون اختلال وضعیت بهتری نسبت به دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص در شاخصهای کلی هوش داشتند؛ لذا با تکیه بر نتایج بهدست آمده میتوان از طریق انجام آموزشهای ویژه مبتنی بر ارتقای هوش و توانمندیهای شناختی، وضعیت دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص را در این شاخصها ارتقا داد.
Specific learning disorders are among the most common disorders in schools and can affect the intellectual abilities of children. Therefore, the aim of the present study was to compare the intellectual of children aged 8-9 years with and without specific learning disorders based on the overall indices of Wechsler-5. This study was of a causal-comparative design. The statistical population included all second and third-grade elementary students referred to the Learning Disorders Center and students from regular schools in District 1 of Urmia City in the winter of 2019. A total of 70 second and third-grade students (35 without learning disorders and 35 with specific learning disorders) were selected as the study sample using a convenience sampling method, and the fifth edition of the Wechsler test (2014) was administered to them. Data were analyzed using multivariate analysis of variance (MANOVA) and SPSS19 software, with a significance level of 0.05. The results showed that there was a significant difference between the two groups with specific learning disorder and without disorder in the indices of processing speed (P=0.001) and working memory (P=0.001); considering the mean scores, the scaled scores in these three indices were higher in the group of students without the disorder. Additionally, no significant difference was observed between the two groups in the verbal comprehension index (P=0.025), fluid reasoning (P=0.439), and visual-spatial index (P=0.072). Based on the results, students without learning disorders performed better in overall intelligence indices compared to those with specific learning disorders. Therefore, the findings suggest that through specialized training focused on enhancing intelligence and cognitive abilities, the performance of students with specific learning disorders in these indices can be improved
امانی ساری بگلو، جواد، واحدی، شهرام، فتحی¬آذر، اسکندر و عبیدی، لیلا. (1398). تأثیر کلاس جورچین معکوس بر عملکرد تحصیلی و اضطراب آمار دانشجویان. فصلنامه روان شناسی تربیتی, سال 15شماره 52,صص 133-153.
بخشایش، علیرضا، جسمانی، سیده سمانه و افشانی، سیدعِلّی رضا. (1394). بررسی تأثیر مدارس هوشمند بر اضطراب رایانه، خودتنظیمی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی و مقایسه آن با مدارس غیرهوشمند، اندیشه های نوین تربیتی، سال 11 شماره 2، صص 33-48.
بصیری، بتول، طالبی، هوشنگ و نیلی، محمدرضا (1393). بررسی تأثیر الگوي تدریس «دریافت مفهوم» بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر دورة کارشناسی مشاوره دانشگاه پیام نور اصفهان در درس آمار. رویکردهای نوین آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روان¬شناسی دانشگاه اصفهان، سال نهم، شماره 2، شماره پیاپی 20، ص 59-88
تقی¬زاده، رقیه و عبدلی سلطان احمدی، جواد (1396). اثربخشی روش تدریس جیگ ساو بر خودکارآمدی ریاضی و اضطراب ریاضی در درس آمار و مدل¬سازی در بین دانش آموزان علوم انسانی دوره دوم متوسطه. مجله روانشناسی مدرسه، سال 6، شماره 2، ص 7-25.
جعفرزاده، ربابه (1389). بررسی اثربخشی STS در برنامه¬ریزي وآموزش زمینه¬محور مفاهیم، تهران: انتشازات آییژ.
رستگار، احمد؛ صیف، محمدحسن، مظلومیان، سعید، طالبی، سعید و قربان جهرمی، رضا. (1394). نقش واسطه ای خودکارآمدی، اضطراب و سبک های مقابله در رابطه میان اهداف پیشرفت و عملکرد تحصیلی آمار. رهیافتی نو در مدریت آموزشی، سال 6، شماره 2، صص 123-146.
رکابدار، قاسم و سلیمانی، بهاره (1387). ساختار عاملی مقیاس اضطراب آمار و ارتباط آن با ویژگیهای فردی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی آبادان، مجله علوم تربیتی، شماره 3، صص 124-103.
ستاری، بهزاد، پورشهریار، حسین، شکری، امید، (1394). تحلیل عاملی تائیدی و همسانی درونی مقیاسهای هیجان مرتبط با یادگیری(LRES). فصلنامه اندازه¬گیری تربیتی، دوره 5، شماره 20، تابستان 1394، صفحه 31-53.
عرب¬زاده، مهدی، عسکری، فائزه، رضوان، احمد، پناهی، ثنا (1398). نقش خودتفسیری و اهداف پیشرفت 2×3 در پیش¬بینی اضطراب آمار دانشجویان. مجله علوم روانشناختی، دوره 18 شماره (83)، صص 2141-2147.
فولادی باغبادرانی، الهه؛ مطهری نژاد، حسین؛ لسانی، مهدی (1398). طراحی مدل عِلّی رابطة بین نگرش نسبت به کامپیوتر، اضطراب آمار، خودکارآمدی و پذیرش نرمافزار آماری. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی. دوره 8، شماره 21، صص 143-166.
قاسمی، علی، کدیور، پروین، کرامتی، هادی، عرب¬زاده، مهدی (1398). بررسی روایی و پایایی پرسشنامه چهار عاملی هیجانات معلم. مجله اندیشه¬های نوین تربیتی. دوره 15 شماره 2، صص 7-29.
گلستانه، سیدموسی، پیرمردوند چگینی، ثریا (1396). بررسی رابطه بین نیازهای اساسی روانشناختی و اضطراب آمار دانشجویان رشته روانشناسی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، دوره 9 شماره 1، صص 1-22.
ویساني، مختار، لواساني، مسعود و اژه¬ای، جواد (1391). نقش اهداف پيشرفت، انگيزش تحصيلي و راهبردهای یادگيری بر اضطراب آمار: آزمون مدلي علّي. مجله¬ی روانشناسي، دوره 16، شماره 2، صص 142-160.
یزدانی، فریدون (1398). اثربخشی بازی درمانگری بر کاهش اضطراب دانش¬آموزان مدارس ابتدایی. مجله علوم روانشناختی. دوره 18، شماره 74، صص 235-246.
Amani, J., Vahedi, S., Fathi-Azar, E., & Obidi, L. (2019). The effect of reverse jigsaw class on academic performance and anxiety of students. Quarterly Journal of Educational Psychology, 15(52), 133-153. [In Persian]
Arnold, J., & Brown, H. D. (1999). A map of the terrain. In J. Arnold (Ed.), Affect in language learning. Cambridge: Cambridge University Press.
Arabzadeh, M., Askari, F., Rezvan, A., & Panahi, S. (2019). The role of self-interpretation and 2×3 achievement goals in predicting students' statistical anxiety. Journal of Psychological Sciences, 18(83), 2141-2147. [In Persian]
Ashrafinia, S., Afrashteh, M., & Afrashteh, N. (2023). Foreign Language Learning Boredom among High School EFL Students of Zahedan: Its Relationship with Foreign Language Learning Enjoyment, and Foreign Language Classroom Anxiety. Journal of New Trends in English Language Learning, 2(2), 1-15.
Bakhshaish, A., Sasami, S. S. & Afshani, S. A. (2015). Studying the effect of smart schools on computer anxiety, self-regulation and academic performance of high school students and comparing it with non-smart schools, New Educational Thoughts, 11(2), 33-48. [In Persian]
Baloglu. M. (2003). Individual differences in statistics anxiety among college students. Journal of Personality and Individual Differences, 34, 855– 865.
Baloğlu, M., & Zelhart, P. F. (2003). Statistical anxiety: A detailed review of the literature. Psychology and Education, 40(2), 27-37.
Chew. P. K. H., & Dillon. D. B. (2014). Statistics anxiety update: refining the construct and recommendations for a new research. Agenda. Perspectives on Psychological Science, 9(2),196-208.
Basiri, B., Talebi, H., & Nili, M. (2014). Investigating the effect of the “Conceptual Understanding” teaching model on the academic performance of female students in the Bachelor of Education course at Payam Noor University of Isfahan in the Statistics course. New Educational Approaches, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, 2(20), 59-88. [In Persian]
Chin, W.W. (1988). The Partial Least Squares Approach to Structural Equation Modeling, in G.A. Marcoulides. Modern Methods for Business Research. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 295-336
Conners, F.A., McCown, S.M., & Roskos-Ewoldsen, B. (1998). Unique challenges in teaching undergraduate statistics. Journal of Teaching of Psychology, 25, 40–42.
Cruise. R. J., Cash. R.W., & Bolton. D.L. (1985). Development and validation of an instrument to measure statistical anxiety. In Paper presented at the proceedings of the American Statistical Association.
Foladi, E., Motaharinejad, H., & Lesani, M. (2019). Designing a causal model of the relationship between attitude towards computers, statistical anxiety, self-efficacy and acceptance of statistical software. Educational and School Studies. 8(21), 143-166. [In Persian]
Fornell, C., & Larcker, DF. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18, 39–50.
Gefen, D., & Straub, DW. (2005). A practical guide to factorial validity using PLS-Graf: Tutorial and annotated eExample. Communi AIS, 16(5), 91-109.
Ghasemi, A., Kadivar, P., Keramati, H., & Arabzadeh, M. (2019). Validity and reliability study of the four-factor teacher emotions questionnaire. Journal of Modern Educational Thoughts. 15(2), 7-29. [In Persian]
Golestaneh, S. M., & Pirmardvand, S. (2017). Investigating the relationship between basic psychological needs and anxiety among psychology students. Journal of Education and Learning Studies, 9(1), 1-22. [In Persian]
Hall, N. C., & Goetz, T. (2013). Emotion, Motivation, and Self-Regulation: A Handbook for Teachers, Emerald Group Publishing Limited Howard House, Wagon Lane, Bingley BD16 1WA, UK.
Hargreaves, A. (1998). The emotional politics of teaching and teacher development: with implications for educational leadership. International Journal of Leadership Education, 1, 315–336.
Jafarzadeh, R. (2010). Investigating the effectiveness of STS in context-based planning and teaching concepts, Tehran: Aizh Publications. [In Persian]
Justin, R. (2012). Non satis scire (To know is not enough): the impact of Europe's Bologna process on the development of learning and assessment in the context of a higher education institution in Ireland. PhD thesis, Dublin City University.
Macher, D. et al. (2015). Statistics anxiety and performance: blessings in disguise. Frontiers in psychology, 6.
Onwuegbuzie, A. J., DaRos, D., & Ryan, J. (1997) The components of statistics anxiety: aphenomenological study. Focus on Learning Problems in Mathematics, 19(4), 11–35.
Onwuegbuzie, A. J. (1999). Statistics anxiety among African American graduate students: An affective filter? Journal of Black Psychology, 25(2), 189-209.
Onwuegbuzie, A. J., & Wilson, V. A. (2003). Statistics Anxiety: Nature, etiology, antecedents, effects, and treatments-a comprehensive review of the literature. Teaching in higher education, 8(2), 195-209.
Onwuegbuzie, A. J. (2004). Academic procrastination and statistics anxiety. Assessment & Evaluation in Higher Education, 29(1), 3-19.
Ordoni. S., Marzie. A., & Pourghaz. A. (2017). Relationship between academic motivation and self-regulation strategies with anxiety students’. Journal of Educational Psychology Studies, 14(26), 37-62.
Pekrun, R., & Perry, R. P. (2014). Control-value theory of achievement emotions. Educational psychology handbook series. International handbook of emotions in education (p. 120–141). Routledge/Taylor & Francis Group.
Rastegar, A., Seif, M., Mazloumian, S., Talebi, S., & Ghorban Jahromi, R. (2015). The mediating role of self-efficacy, anxiety, and coping styles in the relationship between achievement goals and academic performance. A New Approach to Educational Management, 6(2), 123-146. [In Persian]
Rekabdar, G., & Soleimani, B. (2008). Factor structure of the statistical anxiety scale and its relationship with individual characteristics of students of Islamic Azad University of Abadan, Journal of Educational Sciences, 3, 103-124. [In Persian]
Sattari, B., Pourshahriar, H., & Shokri, O. (2015). Confirmatory factor analysis and internal consistency of learning-related emotion scales (LRES). Journal of Educational Measurement, 5(20), 31-53. [In Persian]
Slootmaeckers, K. (2014). Too Afraid to Learn: Attitudes towards Statistics as a Barrier to Learning Statistics and to Acquiring Quantitative Skills. Political Studies Association, 34 (2), 191-200.
Taghizadeh, R., & Abdoli Soltan Ahmadi, J. (2017). The effectiveness of jigsaw teaching method on mathematics self-efficacy and mathematics anxiety in statistics and modeling course among humanities students in the second year of secondary school. Journal of School Psychology, 6(2), 7-25. [In Persian]
Trassi, A. P., Leonard, S. J., Rodrigues, L. D., Rodas, J. A., & Santos, F. H. (2022). Mediating factors of statistics anxiety in university students: a systematic review and meta‐analysis. Annals of the New York Academy of Sciences, 1512(1), 76-97.
Usakli, A., & Baloglu, S. (2011). Brand personality of tourist destinations: An application of self-congruity theory. Tourism Management, 32(1), 114-127. http://dx.doi.org/10.1016/j.tourman.2010.06.006
Visani, M., Lavasani, M., & Ejei, J. (2012). The role of achievement goals, academic motivation and learning strategies on statistical anxiety: A causal model test. Journal of Psychology, 16(2), 142-160. [In Persian]
Williams. A. (2010). Statistics Anxiety and Instructor Immediacy. Journal of Statistics Education Journal of Statistics Education, 18(2), 1-12.
Yilmaz, M. R. (1996). The challenge of tea chiny statistics of non- specialist. Journal of Statistics Education, 4(1), 1-9.
Zeidner, M. (1991). Statistics and mathematics anxiety in social science students-some interesting parallels, Journal of Educational Psychology, 61, 319–328.
Yazdani, F. (2019). The effectiveness of play therapy on reducing anxiety in elementary school students. Journal of Psychological Sciences.18(74), 235-246. [In Persian]