الزامات توسعه مراجع اختصاصی اداری در حقوق موضوعه ایران و در پرتو موازین فقهی
محورهای موضوعی : فقه و مبانی حقوق اسلامیجواد پورعلی اکبر 1 , هانه فرکیش 2 , جوانمیر عبدالهی 3 , ارکان شریفی 4
1 - دانشجوی دکترای حقوق عمومی، دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، شهر سنندج، ایران
2 - استادیار گروه آموزشی حقوق ، دانشکده علوم انسانی ،دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج ، ایران
3 - استادیار گروه آموزشی حقوق ،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کردستان ،سنندج ،ایران makvan99@yahoo.com
4 - استادیار گروه آموزشی حقوق ، دانشکده علوم انسانی ،دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج ، ایران arkansharifi@gmail.com
کلید واژه: حقوق ایران, مراجع اختصاصی اداری, الزامات توسعه, موازین فقهی,
چکیده مقاله :
مراجع اختصاصی اداری بهعنوان مراجع عهدهدار دادرسی اداری از نقش و جایگاه قابلتوجهی در دادرسیهای اداری برخوردار بوده و در حوزه های فعالیت دولت به نحو گسترده ای در جهان مورد استفاده قرار گرفته اند و در ایران نیز چندین دهه است که این مراجع تأسیس و شکل گرفته اند و با عناوین گوناگون به اقسام دعاوی موضوع صلاحیت خودشان رسیدگی مینمایند. در این میان علیرغم همه انتقاداتی که بر تأسیس این مراجع واردشده است ، واقعیت این است که در کشورهای مختلف جهان و در ایران روزبهروز به تعداد این مراجع افزوده میشود و بهعبارتدیگر این مراجع درحالتوسعه هستند.بااینحال بدیهی است که توسعه مراجع مذکور ازجمله لزوم نظارت قضایی بر آن مراجع از یکسو و لزوم رعایت اصول دادرسی عادلانه از سوی دیگر در پرتو موازین فقهی موردبررسی و تحلیل قرارگرفته و چنین نتیجهگیری شده است که بدون رعایت الزامات مذکور، توسعه مراجع اختصاصی اداری با چالشهای گوناگونی مواجه خواهد بود.
Special Administrative authorities as authorities have played a significant role in administrative litigationAnd have been widely used in areas of government activity worldwide, and in Iran for decades, these references have been established and formed , and in Iran they have dealt with a variety of cases of their own jurisdiction. That is, the fact is that in many countries around the world and in Iran the number of these authorities is increasing day by day and in other words these are developing. However , it is evident that the development of the aforementioned authorities, including the need for judicial oversight of those authorities , has , on the one hand, been examined in accordance with the principles of fair trial in the light of jurisprudential standards , and it has been concluded that the development of proprietary jurisdictions without the aforementioned requirements. The administration will face many challenges .
_||_