آثار اجرای علنی حدود در پیشگیری از جرم با تأکید بر مجازات علنی در آیه 2 سوره مبارکه نور
محورهای موضوعی :احمد غرایی فرد 1 , مرضیه پیله ور 2 * , جواد رجبی سلمان 3
1 - دانشجوی دکتری الهیات فقه و مبانی حقوق، واحد همدان، دانشگاه آزاداسلامی، همدان، ایران.
2 - استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران. (نویسنده مسئول)
3 - استادیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.
کلید واژه: جرائم, حدود, پیشگیری, عبرت, مجازات علنی. ,
چکیده مقاله :
یکی از عوامل اصلی در پیشگیری از وقوع جرم و جنایت اجرای حدود است. در میان فقها و حقوق دانان در مسئله اجرای علنی حدود¬،¬اختلاف نظر فراوانی وجود دارد. برخی معتقد به وجوب و برخی معتقد به استحباب اجرای علنی حدود بوده و در مقابل ایشان گروهی مخالف¬ اجرای علنی حدود هستند. وهن دین را دلیل مخالفت خود با اجرای علنی حدود می دانند. این پژوهش با هدف تبیین آثار اجرای علنی حدود در پیشگیری از جرم در پاسخ به این سؤال که اجرای علنی حدود چگونه می تواند در کاهش جرایم تاثیر گذار باشد؟ با روش پژوهش تحلیلی¬– انتقادی و با تأکید بر دلالت آیه 2 سوره مبارکه نور وادله موجود و استناد به نظرات برجسته فقهاء¬،¬ به این نتایج دست یافته است که¬، موارد اجرای علنی مجازات در منابع فقهی قرآن و روایات محدود است ولیکن می توان با تنقیح مناط در مواردی که جرم باعث جریجه دار شدن افکار عمومی گردد، مجازات¬، علنی اجرا گردد تا عاملی باشد برای پیشگیری از جرم و فساد در جامعه¬، همچنین اثبات نظریه تأثیر¬گذاری ¬اجرای علنی حدود در کاهش جرایم و نقد ادله مخالفان آن از نتایج این پژوهش است.
One of the main factors in preventing crime is the enforcement of limits. There are many differences of opinion among jurists and legal scholars on the issue of the public implementation of limits. Some believe in the incumbency and some believe in the desirability of the public implementation of limits, and in contrast to them, there is a group that opposes the public implementation of limits. Wohn considers religion as the reason for his opposition to the public implementation of limits. This research aims to explain the effects of the public implementation of limits in crime prevention in response to the question, how can the public implementation of limits be effective in reducing crimes? With the analytical-critical research method, by emphasizing the meaning of Holy Qur'an (verse 2 of Surah Noor), the available evidences and citing the prominent opinions of jurists, we reached these results that the cases of public implementation of punishment in the jurisprudential sources of the Qur'an and hadiths are limited. However, by ascertainment in cases where the crime causes public opinion to be humiliated, the punishment can be carried out publicly to be a factor in preventing crime and corruption in the society. Also, proving the theory of the effectiveness of the public enforcement of limits in reducing crimes and criticizing the arguments of its opponents, are among the results of this research.
فهرست منابع
قرآن کریم
ابوالحسنی، رحیم (¬1380¬). اجرای علنی مجازات¬ها از دیدگاه حقوق اسلام.¬ مجله رواق اندیشه، (6).
اصفهانی، بانوی؛ و اصفهانی، امین (1361). مخزن العرفان. تهران: نهضت زنان مسلمان.
بروجردی، سید ابراهیم(1341). جامع، چاپ سوم، تهران: انتشارات صدر.
بغدادی شیخ مفید، محمد (1410). المقنعه، چاپ دوم، قم: مؤسسه نشر اسلامی.
بکاریا¬، ¬سزار (1393). رساله جرایم و مجازات¬ها، ترجمه محمد علی اردبیلی، چ 7، تهران: میزان .
جرجانی¬، ابوالمحاسن¬ (1337). تفسیر گارز، ج 6، تهران: دانشگاه تهران.
حاجی حسینی¬، حسین¬ (1394). بررسی مستندات اجرای علنی حدود در فقه شیعه، رسایل، (3).
حر عاملی، محمد بن حسن (1391). وسایل الشیعه، ج4، بیروت¬: ¬دار¬الحیا التراث العربی.
حسن بن یوسف¬، (علامه حلی) (1419). قواعد الاحکام، چاپ اول، قم: موسسه نشر اسلامی.
حسینی اشکوری¬، سید علی؛ و یهنام دارابی¬(1393). اجرای علنی مجازاتها از دیدگاه فقه مقارن و تاثیر مقتضیات زمان، فقه مقارن.
حسینی، سید محمد (1380). انوار درخشان. تهران: کتابفروشی لطفی.
خالقی¬، علی (1383). علنی بودن دادرسی در پرتو اسناد بین المللی و حقوق داخلی، شهر دانش، (5).
خسروی، شاهزاده (1397). خسروی.تهران: چاپ اسلامیه.
خمینی ، روح الله (1421). تحریر الوسیله. تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
راغب اصفهانی¬،¬حسین (1416). ¬مفردات، ترجمه غلامرضا خسروی، چ 3، انتشارات مرتضوی.
زحیلی، وهبه مصطفی¬¬ (1385)¬. الفقه الاسلامی و ادلّته، چ 3، احسان.
سیوطی، جلال الدین (1382). البهجه المرضیه، چ3، قم: دار التفسیر.
طبرسی، ابوالفضل (1360). ترجمه مجمع البیان، چاپ اول، تهران: انتشارات فراهانی.
طیب، سید عبدالحسین (1366). اطیب البیان، چاپ سوم، تهران: انتشارات اسلام.
علوی، محمد کریم (1396). کشف الحقایق، حاج عبدالمجید صادق نوبری، تهران.
فتحی¬،¬ حجت الله (1381). بررسی فقهی حقوقی اجرای علنی حدود و گستره آن، رواق اندیشه 8 .
فلاح¬، حسن؛ و چالی بابلی¬، احمد (1386). اجرای حدود و مجازاتها از منظرعقل و نقل. فقه و مبانی حقوق، (8).
قریشی، سید علی اکبر (1366). احسن الحدیث، چاپ اول، تهران: واحد تحقیقات اسلامی.
کاشانی، فتح الله (1344). منهج الصادقین، چاپ دوم، تهران: کتابفروشی اسلامیه.
لاهیجی، بهاء¬الدین محمد¬ (1363). شریف لاهیجی. تهران: مؤسسه مطبوعات علمی.
محمد بن الحسن بن محمد اصفهانی (1405). کشف اللئام¬، چاپ دوم، قم: ¬مکتب آیت الله العظمی مرعشی نجفی.
مکارم شیرازی، ناصر (1374). نمونه، چاپ چهاردهم. تهران: دارالکتب اسلامیه.
نجفی، محمد جواد (1364). ¬آسان¬، چاپ اول، تهران: کتابفروشی اسلامیه.
واعظ کاشفی، حسین (1317). مواهب¬، چاپ اول، تهران: کتابفروشی اقبال.
ابن قدامه¬، عبد الله ابن احمد ( 1414¬). الکافی فی الفقه الامام الحنبل، چ 1، بیروت.
دهخدا¬، علی اکبر (1385). لغت نامه دهخدا. تهران: انشارات دانشگاه .
فاضل موحدى لنكرانى،محمد (1381). تفصیل الشریعه. قم: مرکر فقه الائمه الاطهار.
کلینی¬،¬ محمد¬بن¬یعقوب (1390). ¬اصول کافی¬،¬ حسین استاد ولی. تهران: انتشارات دارالثقلین.