شناسایی قابلیت ها و منابع لازم جهت تغییر در مدل کسب و کار دربانک های تجاری ایران
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاریبهروز رضایی منش 1 , حبیب اله رودساز 2 , محمدتقی تقوی فرد 3 , مهدی حقیقی کفاش 4 , عباس کمرئی 5
1 - استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
2 - استادیار دانشگاه علامه طباطبائی
3 - دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
4 - دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
5 - دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبائی
کلید واژه: بانکداری, تغییر, مدل کسب وکار,
چکیده مقاله :
صنعت بانکداری در ایران به عنوان رکن اساسی بازار پول، نقش تعیین کنندهای در اقتصاد ایفا میکند. بررسیهای مختلف نشان میدهد که صنعت بانکداری در ایران برای نیل به اهداف استراتژیک خود، در آستانه تحولات اساسی قرار گرفته است. بسیاری از بانکها درحال مطالعه و استقرار و تغییر استراتژی جامعی در سطح بنگاههای مالی هستند. با توجه به مطالعات انجام گرفته، در هر سازمانی جهت تغییر مدل کسب وکاری به قابلیتها ومنابعی نیازاست. در این تحقیق با استفاده از روش تحقیق آمیخته و با استفاده از مصاحبه با ۱6 نفر از خبرگان صنعت بانکداری در ایران قابلیت های مورد نیاز برای تغییر مدل کسب وکار بانکداری شناسایی شده است. همچنین عوامل موثر بر این قابلیتها شناسایی شده و در نهایت با استفاده از تحلیل 176 پرسشنامه منابع مرتبط لازم جهت این تغییر مورد بررسی قرار گرفته است.
Banking industry in Iran as an essential component of the foreign exchange market plays a decisive role in the economy. Studies show that banking industry in Iran to achieve its strategic objectives, is on the verge of major changes. Many banks are studying and implementing comprehensive strategy and financial firms. According to studies, every organization needed to change the business model to the capabilities and resources.In this study, using a mixed method, using interviews with 16 experts in Iranian banking industry banking capabilities required to change the business model is detected.Finally, by analyzing 176 questionnaires related resources required for this change is studied.
* دفت، ریچارد ال (1379). تئوری و طراحی سازمان. اعرابی، محمد، پارسائیان، علی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
* دیواندری، علی (1384). مدلسازی تغییرات استراتژیک در صنعت بانکداری. فصلنامه پژوهشهای اقتصادی، 5 (4)، تهران، 147-180.
* محقر، علی، حاجی حیدری، نسترن (1389). روششناسی تغییر مدل کسب و کار بر اثر ورود فناوری موبایل به سازمان. مدیریت فناوری اطلاعات، 2 (4)، تهران، 175-192.
* Ackerman Anderson, L. (1986). Development, Transition or Transformation: The Question of Change in Organization. 18 (4).
* Afuah, A. (2004). Business models: A strategic management approach. New York: Irwin/McGraw-Hill.
* Akerlof, G. (1970). The market for 'Lemons': Quality uncertainty and market mechanism. Quarterly Journal of Economics , 488-500.
* Alt, R., & Zimmermann, H. (2001). Introduction to Special Section- Business Models. Electronic Markets , 11 (1), 3-9.
* Applegate, L. M. (2001). E-business Models: Making sense of the Internet business landscape. In G. Dickson, W. Gary, & G. DeSanctis, Information Technology and the Future Enterprise: New Models for Managers. Upper Saddle River, N.J.: Prentice Hall.
* Auer, C., & Follack, M. (2002). Using action research for gaining competitive advantage out of the internet's impact on existing business models. In C. Loebbecke, R. t. Wigard, J. Gricar, A. Puncihar, & G. Lenart (Eds.), Proceedings of the 15th Bled Electronic: e-Reality: Constructing the e-Economy (Vol. 1, pp. 767-784). Research, Bled.
* Belda, M., & Shackley, S. (2008). The dynamics of belief in climate change and its risks in business organisatons. Ecological Economics , 66 (2-3), 517-532.
* Bhattacharya, S., & Thakor, A. V. (1993). Contemporary banking theory. Journal of Financial Intermediation , 2-50
* Chesbrough, H. W., & Rosenbloom, R. S. (2002). The role of business model in capturing value from innovation: Evidence from Xerox Corporation's technology spinoff companies. Industrial and Corporate Change , 11, 533-534.
* Day, G. S. (1994). The capabilities of market-driven organizations. Journal of Marketing , 58 (4), 37-51.
* Gold, A. H., Malhorta, A., & Segars, A. H. (2001). Knowledge management: An organizational capabilities perspective. Journal of Management Information Systems , 18 (1), 185-214.
* Grant, R. M. (1996). Prospering in dynamically-competitive environments, organizational capability as knowledge integration. Organizationl Science , 7 (4), 375-385.
* Harper, S. C. (2001). The forward-focused organization. New York: American Management Association.
* Hoskisson, R. E., Hitt, M. A., Ireland, D. R., & Harrison, J. S. (2009). Competing for Advantage. Farmington Hills: South-Western College Pub.
* Kelly, K. (1998). New Rules for the New Economy. In: 10 Radical Strategies for a Connected World. New York: Penguin Group.
* Leonard-Barton, D. A. (1995). Wellsprings of Knowledge: Building and Sustaining the Sources of Innovation. Boston: Harvard Business School Press.
* Machiraju, H. R. (2008). Modern Commercial Banking. New Delhi: New Age International Pvt Ltd Publishers.
* Mahadevan, B. (2000). Business Models for Internet-based e-Commerce: An Anatomy. California Management Review , 42 (4), 55-69.
* Mishkin, F. (2012). Money, Banking and Financial Markets. (A. Jahankhani, & A. Parsaeian, Trans.) Tehran: The Organization for Researching and Composing University Textbooks in Humanities (SAMT).
* Nah, F., Siau, K., & Sheng, H. (2005). The value of mobile applications: A utility company study. Communications ACM , 48 (2), 85-90.
* Ngo, L. V., & O'Cass, A. (2009). Creating value offerings via operant resource-based capabilities. Industrial Marketing Management , 38 (1), 45-59.
* Osterwalder, A. (2004). The Business Model Ontology - A Proposition In A Design Science Approach. PhD thesis University of Lausanne .
* Pateli, A. G., & Giaglis, G. M. (2004). A research framework for analysing eBusiness. European Journal of Information Systems , 13 (4), 302-314.
* Shapiro, J. F. (1999). On the connections among activity-based costing, mathematical programming models for analyzing strategic decisions, and resource-based view of the firm. European Journal of Operational Research , 118 (2), 295-314.
* Tapscott, D. (1997). Growing Up Digital: The rise of the net generation. New York: McGraw-Hill, Inc.
* Timmers, P. (1998). Business Models for Electronic Markets. Journal on Electronic Markets , 8 (2), 3-8.
* Weill, P., & Vitale, M. (2001). Place to Space: Migrating to eBusiness Models. Boston: Harvard Business School Press.
* Zott, C., & Amit, R. (2010). Business model design: An activity system perspective. Long Range Planning , 43 (2-3), 216-226.
* Zott, C., Amit, R., & Massa, L. (2011). The Business Model: Recent Developments and Future Research. Journal of Management , 37 (4), 1019-1042.