ارائه الگوی ادغام و اکتساب در صنایع خودروسازی ایران مبتنی بر روش تصمیمگیری چندمعیاره فازی (FuzzyMCDM)
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاری
ابوالفضل اسماعیل زاده
1
(دانشجوی دکتری مدیریت مالی گرایش بین المللی
گروه مالی، واحد امارات، دانشگاه آزاد اسلامی، دوبی، امارات متحده عربی)
فرهاد حنیفی
2
(استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز)
کلید واژه: " ادغام, اکتساب, صنایع خودروسازی ",
چکیده مقاله :
جامعه آماری استفاده شده در این مقاله، شامل 15 نفر از خبرگان آشنا با شرکتهای صنعت خودروسازی و مطلع از مفاهیم ادغام و اکتساب است. ابزار جمع آوری داده ها استفاده از پرسشنامه خبرگان و مقایسات زوجی است. 5 مولفه ی اجتماعی و سیاسی، جغرافیایی و منطقهای، حقوقی، قانونی و مقررات و نیز زیرساختهای ICT و مالی، اقتصادی و سودآوری به عنوان ابعاد اصلی در طراحی این مدل شناسائی شدند. براساس نتایج بدست آمده مشخص گردید تمامی این مولفه ها دارای تاثیر معناداری در راستای الگوی ادغام و اکتساب بوده اند. هم چنین می توان نتیجه گرفت که در بین این عوامل، مولفه ی اصلی حقوقی، قانونی و مقررات، بیشترین تاثیر را بر روی شکل گیری الگوی ادغام و اکتساب در صنایع خودرو سازی داشته است.
The statistical society used in this paper includes 15 experts who are familiar with industrial car manufacturers and know the concepts of Merge and Acquisition. The tools for data gathering are expert questionnaires and paired comparisons. Five main components are investigated: Social and political, geographical and regional, law, legal and regulation, ICT and financial, economic and profitability. Our results show that all these components have an effect within the Merge and Acquisition model. We can also conclude that law, legal and regulation component has the most significant effect on the formation of Merge and Acquisition model in industrial car manufacturers.
_||_