طراحی الگوی بازاریابی کسب و کار با رویکرد اجتماعی و سیاسی و شیوه گزارشگری آن
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاری
حمیدرضا تیموری
1
,
کامبیز شاهرودی
2
*
,
علی اسماعیل زاده مقری
3
,
فرزین فرحبد
4
1 - دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی ، رشت، ایران.
2 - دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
3 - دانشکده اقتصاد و حسابداری، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
کلید واژه: بازاریابی سیاسی, کسب و کار, استراتژی بازاریابی, بازاریابی اجتماعی,
چکیده مقاله :
کسب و کار را می توان نوعی معماری برای محصول، خدمت و جریان اطلاعات دانست که دربرگیرنده توصیفی از عاملان مختلف کسب و کار، نقش آنها، مزایای بالقوه هر یک از این عاملین و منابع درآمدی آنها میباشد. انتخابات یک پدیده اجتماعیسیاسی مهم است که از منظر کسب و کار و بازاریابی قابل بحث است. درحقیقت، هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی الگوی بازاریابی سیاسی با تأکید بر انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره هشتم و نهم میباشد. پژوهش از نوع توصیفی و از نظر هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، خبرگان حوزه سیاست، شامل نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی و دربخش کمی تحقیق، دانشجویان رشته علوم سیاسی و علوم اجتماعی و مدیریت بازرگانی بودند. ابزار گردآوری داده ها دربخش کیفی، مصاحبه و دربخش کمی پرسشنامه میباشد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزیی توسط نرم افزار آماری Smart PLS3 استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که دو عامل ملزومات حضور مؤثر گرایش سیاسی در رقابت انتخاباتی و نیازشناسی بازار رأی بر استراتژی های بازاریابی سیاسی تأثیرگذار میباشد. همچنین پیامدهای اجرای آن، طراحی محصول مناسب با مطالبه اصلی بازار رأی و فروش ایده/ کاندیدا و اخذ رأی شناخته شد. بنابراین، میتوان گفت که با درنظر گرفتن شرایط و عناصر دخیل در این عوامل میتوان بر اجرای استراتژی بازاریابی سیاسی تأثیرگذار بود که پیامد آن از طریق پایش مستمر محیط و بازاریابی و تبلیغات اثربخش منجر به اخذ سطح رأی مناسب و دستیابی به اهداف اصلی بازار رأی میگردد.
Business can be a viewed as an architecture for product, service and flow of information that includes a description of different business elements, their role, the potential advantages of each of these agents and their sources of income. Election is an important socio-political phenomenon that is discussed from a business and a marketing perspective. The purpose of the present study is to design a political marketing model with emphasis on the 8th and 9th parliamentary elections. The research is descriptive; and in terms of purpose, it is applied. The statistical population in the qualitative section, includes policy experts, representatives of the Parliament, and in the quantitative section, includes students in political and social sciences and business management. The data collection tool in the qualitative part is interview, and in the quantitative part is questionnaire. SEM-PLS method is used for data analysis by Smart PLS3. The findings indicate that two factors influence political marketing strategies: the requirements for effective political orientation in the election competition and identifying the need of voting market. The outcomes of implementing it include designing the right product in accordance with core demands of the voting market, selling ideas/candidates and achieving votes and it is affected by considering the conditions and elements involved in the effective presence of political orientations in elections and assessment of target market needs. These lead to achieving proper vote rating and main goals in the voting market, through continuous monitoring of the environment and having influential marketing and publicity.
_||_