ارائه الگوی اثر عدم اطمینان از نرخ تورم و بیش اعتمادی مدیران بر افزایش در سرمایهگذاری (مورد کاوی : شرکتهای دچار درماندگی مالی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران)
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاری
هوشنگ علیپور
1
(گروه مدیریت صنعتی مالی، واحد بین الملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران.)
رضا تهرانی
2
(استاد مدیریت مالی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.)
ابوتراب علیرضایی
3
(دانشیار مدیریت صنعتی تولید، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.)
قنبر عباس پور اسفندن
4
(استادیار مدیریت صنعتی تحقیق در عملیات تصمیم گیری گروهی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.)
کلید واژه: افزایش در سرمایهگذاری, بیش اعتمادی, عدم اطمینان از نرخ تورم,
چکیده مقاله :
هدف اصلی و اساسی تحقیق حاضر ارائه الگوی اثر عدم اطمینان از نرخ تورم و بیش اعتمادی مدیران بر افزایش در سرمایهگذاری میباشد. این تحقیق از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی به حساب میآید. همچنین این تحقیق از نظر روششناسی، از نوع تحقیقات پس رویدادی میباشد. از سوی دیگر پژوهش حاضراز نظر نوع توصیفی ـ پیمایشی از نوع همبستگی و بر اساس معادلات رگرسیونی است. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی شرکتهای دچار درماندگی مالی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بین سالهای 1390 الی 1396 میباشند که با در نظر گرفتن محدودیتهای سیستماتیک، نمونة آماری به اندازة 122 شرکت از بین شرکتهای پذیرفته شدة بورس اوراق بهادار تهران انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج تحلیلها نشان داد در شرایط نااطمینانی تورم نسبت به شرایط اطمینان، سطح سرمایهگذاری مضاعف شرکتها افزایش نمییابد. همچنین نتایج نشان داد شرایط نااطمینانی تورم باعث کاهش بیشاعتمادی نزد مدیران شرکتها نمیشود. از طرفی نتایج نشان داد مدیران با سطح بیش اعتمادی بالاتر علاقهمندی بیشتری برای انجام سرمایهگذاری مضاعف دارند. در نهایت در شرایط نااطمینانی تورم، مدیران با سطح بیش اعتمادی بالاتر نسبت به مدیران با بیش اعتمادی پایینتر، میزان سرمایهگذاری مضاعف بیشتری را انجام نمیدهند.
The main purpose of the present research is to provide a model for the effect of uncertainty about the inflation rate and more trust of managers on the increase in investment. This research is considered to be a practical part of the research. Also, this methodology is post-event research. On the other hand, the present study is of descriptive survey type correlation based on regression equations. The statistical population of this research includes all financial distressed companies listed in Tehran Stock Exchange between 1390 and 1396. Considering the systematic constraints, the statistical sample of 122 firms among the companies accepted in Tehran Stock Exchange Selected and studied.The results of the analysis showed that in the uncertainty of inflation conditions, the level of double investment of companies is not increased. Also, the results showed that the uncertainty of inflation does not reduce the trustworthiness of corporate managers. On the other hand, the results show that managers with a higher level of trust are more interested in investing twice. Finally, under the uncertainty of inflation, managers with a higher level of trust than those with lower confidence, do not pay more double investment.
_||_