تاثیر تفاوت های فردی مبتنی بر شناخت در قضاوت و تصمیم گیری سرمایه گذاران: نقش تعدیلی اضافه بار اطلاعات
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاری
یعقوب پورکریم
1
(دانشجوی دکتری گروه حسابداری، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران)
سعید جبارزاده کنگرلویی
2
(دانشیار گروه حسابداری، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران)
جمال بحری ثالث
3
(استادیار گروه حسابداری، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران)
حسن قلاوندی
4
(دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران)
کلید واژه: "قضاوت", "نارسایی های شناختی", "فراشناخت", "اضافه بار اطلاعات", "تصمیم گیری",
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، بررسی تاثیر تفاوتهای فردی مبتنی بر شناخت در قضاوت و تصمیمگیری سرمایه-گذاران، با نقش تعدیلی اضافهبار اطلاعات میباشد. جهت ارزیابی تفاوتهای فردی، از مولفههای فراشناخت و نارساییهای شناختی استفاده شد. پژوهش حاضر، در سال 1396 بر اساس یک روش آزمایشی با ارایه مرحلهای حجم متوسط و زیاد (اضافهبار) اطلاعات حسابداری به سرمایهگذاران بورس اوراق بهادار، در نرم افزار گوگل فرمز اجرا شده و حجم نمونه برابر با 98 آزمودنی بوده که اطلاعات قابل قبول حاصل از آزمون آنها، مبنای تحلیلهای آماری قرار گرفت. جهت آزمون فرضیهها از برازش مدل معادلات ساختاری در نرمافزار اسمارت پیالاس، و به منظور ارزیابی نقش تعدیلی اضافهبار اطلاعات، از شاخص اندازة اثر کوهن (1988) استفاده شد. نتایج در حجم متوسط اطلاعات نشان داد: فراشناخت بر قضاوت سرمایهگذاران تاثیر مثبت و معنیداری داشته اما نارساییهای شناختی بر قضاوت سرمایهگذاران تاثیر معنیداری ندارد. فراشناخت و نارساییهای شناختی با میانجیگری قضاوت، بر تصمیمگیری سرمایهگذاران تاثیر مثبت و معنیداری دارد. نتایج در حجم زیاد (اضافهبار) اطلاعات نشان داد: فراشناخت و نارساییهای شناختی بر قضاوت سرمایهگذاران تاثیر مثبت و معنی-داری دارد. فراشناخت و نارساییهای شناختی با میانجیگری قضاوت، بر تصمیمگیری سرمایهگذاران تاثیر مثبت و معنیداری دارد. همچنین، نتایج نشان داد که نقش تعدیلی اضافهبار اطلاعات، بصورت منفی بوده و اندازه اثر آن در حد ضعیف می باشد.
This research investigates the effect of Individual Differences Based on Cognition (Metacognition and Cognitive Failures) on investors judgment and decision making, with the moderating role of Information Overload. The present research was carried out using a test method based on a staged method of Medium and high volume (Overload) accounting information in the Google Forms software and 98 acceptable quiz of the investors were randomly selected and analyzed in 2017. In order to test the hypothesis, structural equation model was used in SMART-PLS software, and In order to test for the moderating role of Information Overload, was used the Effect Size Index Cohen (1988). The results in Medium volume accounting information showed: Metacognition have a significant effect on investors judgment, but cognitive failures don't have a significant effect on investors judgment. Metacognition and cognitive failures by mediating judgment have a significant effect on investors' decision making. With the moderating role of the Information Overload, Metacognition and cognitive failures, there is a significant effect on investors judgment. With the moderating role of Information Overload, Metacognition and cognitive failures through mediation of judgment, there is a significant effect on investors' decision making. Also, the results showed that the moderating role of the information overload is negative, and the effect size is weak.
_||_