عوامل رفتاری موثر بر رفتار سرمایه گذاران در فرهنگ های مختلف ایران
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاری
شهلا قربانی بجندی
1
(
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت مالی،گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
)
شادی شاهوردیانی
2
(
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
)
کلید واژه: افسوس گریزی, مالی رفتاری, دیرپذیری, فرهنگ, فرا اعتمادی,
چکیده مقاله :
احساسات و اشتباهات شناختی در تصمیمات مالی سرمایهگذاران در زمان خرید و فروش سهام بر نحوه تصمیمگیری آنها تأثیر میگذارد. اشتباهات شناختی، نوعی آسیب پذیری شناختی در پردازش اطلاعات است(خرازی، 1383). فرهنگ از جمله عواملی است که موجب بروز سوگیری در فرآیند تصمیمگیری میشود. هدف این تحقیق بررسی سوگیریهای رفتاری افراد شامل فرا اعتمادی، افسوس گریزی و دیرپذیری با تاکید بر عامل فرهنگ است. به این منظور سرمایه گذاران در5 شهر تهران، اهواز، تبریز، اصفهان و مشهد به عنوان نمونه به طور تصادفی انتخاب و دادهها به روش میدانی و از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. روایی محتوا و همچنین آلفای کرونباخ نشاندهنده اعتبار بالای پرسشنامه بود. دادههای جمع آوری شده از طریق نرم افزارspss مورد تحلیل قرارگرفت. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین سوگیری فرا اعتمادی و فرهنگ رابطه معناداری وجود دارد و سوگیری افسوس گریزی، دیرپذیری و فرهنگ فاقد رابطه معنادار میباشد.
Sentiment and cognitive errors affect in decisions of investors when buying and selling stock.Cognitive Errors are kind of cognitive vulnerability in information processing.Factors such as culture cause bias in the decision-making process.The aim of this study is survey investors' behavioral biases including Over Confidence, Regret Aversion and Conservatism with an emphasis on culture factor.Questionnaires were collecting data from random investors of Tehran, Ahvaz, Tabriz, Isfahan, and Mashhad cities. Data were analyzed by SPSS software. Validity and Cronbach's Alpha also showed the credibility of the questionnaire. Our study showed, there is a significant correlation between culture and Over Confidence bias and relationship does not exit between Regret Aversion bias, Conservatism and culture.
_||_