رابطه برنامه درسی پنهان با مسئولیتپذیری اجتماعی و هویت اجتماعی دانشآموزان مقطع ابتدایی استان قم
محورهای موضوعی :
کلید واژه: برنامه درسی پنهان, مسئولیتپذیری اجتماعی, هویت اجتماعی, دانشآموزان, مقطع ابتدایی, استان قم.,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه برنامه درسی پنهان با مسئولیتپذیری اجتماعی و هویت اجتماعی دانشآموزان دوره دوم ابتدایی ناحیه چهار استان قم است. روش پژوهش از نظر هدف، كاربردي بوده، و از نظر شیوه گردآوری دادهها، میدانی و مبتني بر مطالعه کتابخانهای است و نحوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماري شامل دانشآموزان دوره دوم ابتدایی ناحیه ۴ استان قم به تعداد 3690 نفر بود که طبق جدول نمونهگیری گرجسی و مورگان، 336 نفر بهعنوان نمونه برآورد شدند. نمونهگیری به روش طبقهای نسبی انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای مسئولیتپذیری گاف، برنامه درسی پنهان محققساخته، هویت اجتماعی صفارینیا و روشن بودند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS در دو بخش توصیفی و استنباطی (همبستگی پیرسون و رگرسیون تک متغیره) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین برنامه درسی پنهان با مسئولیتپذیری (73%) و هویت اجتماعی (45%) دانشآموزان دوره دوم ابتدایی ناحیه 4 استان قم رابطه وجود دارد. بررسی تأثیر معلمان، همکلاسیها، فضای آموزشی و ضوابط و مقررات بر هویت اجتماعی نشان داد که هر واحد افزایش در «ضوابط و مقررات» به میزان 29 درصد، «هویت اجتماعی» را افزایش می¬دهد.
The present study aims to investigate the relationship between the hidden curriculum and the social responsibility and social identity of second-year elementary school students in District 4 of Qom province. The research method is applied based on its purpose. In terms of data collection, it involves fieldwork and library study. The method of execution is a descriptive correlation. The statistical population included 3690 students in the second year of elementary school in District 4 of Qom province. A sample of 363 people was estimated using the sampling table of Krejcie and Morgan. Sampling was done using the stratified random sampling method. The data collection tools included Gaff accountability questionnaires, a researcher-made hidden curriculum, and the Safarinia and Roshan social identity questionnaire. The data were analyzed using SPSS software in two sections: descriptive and inferential. The descriptive section included Pearson correlation, while the inferential section included univariate regression. The results showed that there is a relationship between the hidden curriculum and the responsibility (73%) and social identity (45%) of students in the second year of elementary school in District 4 of Qom Province. Examining the impact of teachers, classmates, educational environment, and rules and regulations on social identity revealed that for every unit increase in "rules and regulations," there is a 29% increase in "social identity."
ترابیفر، محمد؛ نجفی، حسن؛ فقیهی، علینقی (1401). پیشبینی رشد اخلاقي و رشد معنوي طلاب سطح مقدماتي حوزه علميه قم براساس برنامه درسي پنهان. اسلام و پژوهشهای تربیتی، در نوبت انتشار.
ریوندی، فهیمه؛ شاهرخنیا، نرگس (1399). تأثیر نحوه گذران اوقات فراغت بر هویت اجتماعی دانشآموزان پسر شهر تهران با تأکید بر فعالیت بدنی. در: تهران: ششمین همایش ملی علوم ورزشی و تربیت بدنی ایران.
زارعی دنگسرکی، فاطمه؛ سلیمی، لادن (1399). برنامه درسی پنهان و پیدا در پیکره آموزش عالی. پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی، 10(2).
شهیدي، مهدي (1386). آثار تعهدات و قراردادها. تهران: مجمع علمی و فرهنگی مجد.
عزتنیا، فاطمه (1399). بررسی رابطه بین برنامه درسی پنهان و هویت اجتماعی دانشآموزان با نقش واسطهای تربیت اخلاقی. در: تهران: هشتمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی، آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ایران.
فرامرزی، کرامتاله؛ گودرزی، زهره (1394). برنامه درسی پنهان و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. اندیشه عصر.
میرزا طباطبایی، زهرا سادات؛ محمد داودی، امیرحسین (1399). دانشگاه اخلاقمدار با رویکرد مسئولیتپذیری اجتماعی راهبرد سرمایه اجتماعی. در: تهران: هشتمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
هاشمی، سید احمد؛ یوسف فرحنک، ماندانا (1397). نگاهی به برنامهریزی درسی پنهان. در: بندرعباس: چهارمین همایش علمی پژوهشی استانی از نگاه معلم.
Ahola, S. (2018). Hidden Curriculum in higher education: Somethnig to fear for or comply to? Innovations in higher education. Research unit for the Sociology of education University of Turku. URL= www.Soc,utu,Fi/-RUSE/PDFtiedostot/.
Castka, P. & Balzarova, A.M. (2007). ISO 26000 and Supply Chains – on the Diffusion of the Social Responsibility Standards. International Journal of Production Economics, Vol. 111, p. 274-286.
Hernández, M., González, P. & Sánchez, S. (2017). Gender And Constructs From The Hidden Curriculum. Creative Education, 4(12), p. 89-92.
Mingfang, Z. & Qi, W. (2018). Empirical Research on Relationship between College Students’ Social Identity and Online learning Performance: A case Study of Guangdong Province. Journal of Higher Education Studies, 8(2), p. 97-106.