اخلاق حرفهای معلمان مدارس ابتدایی آموزشوپرورش ناحیه (4) استان قم
محورهای موضوعی : مدیریت تعالی آموزشی
1 - کارشناسی ارشد، گروه برنامهریزی درسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
کلید واژه: اخلاق حرفهای, معلمان, مدارس ابتدایی , استان قم , ناحیه 4,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تعیین وضعیت اخلاق حرفهای معلمان مدارس ابتدایی ناحیه (4) آموزشوپرورش استان قم بود. این پژوهش از نظر اهداف، کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری دادهها، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش 1625 نفر از معلمان مدارس ابتدائی آموزشوپرورش ناحیه (4) استان قم هستند، که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول تدریس بودند. نمونه آماری 311 نفر بودند که براساس فرمول کوکران و به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفهای قنبرپور، عباسیان، آراسته، و نوابراهیم (1397) با پایایی0.963 براساس آلفای کرونباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی دادهها مطابق آزمون تی تکنمونهای و تی برای مقایسه میانگین دو گروه مستقل و آزمون لون در قالب نرمافزار SPSS نشان داد، وضعیت اخلاق حرفهای، معنویت اخلاق حرفهای، شخصیت اخلاقی و خودشناسی معلمان، بالاتر از حد متوسط است. مسئولیت اخلاقی در قبال دانشآموزان، مسئولیت اخلاقی در قبال اولیاء و سرپرستان، اخلاق حرفهای معلمان، مسئولیت اخلاقی در قبال حرفه و همکاران، در معلمان از وضعیت مطلوبی برخوردار است. مسئولیت اخلاقی در قبال سازمان و اداره بالاتر از حد متوسط قرار دارد. بین اخلاق حرفهای معلمان زن و مرد تفاوت معنیداری وجود ندارد. بین اخلاق حرفهای معلمان سطوح مختلف تحصیلی نیز تفاوت معنیداری وجود ندارد.
The aim of the present research was to determine the status of professional ethics among primary school teachers in District 4 of Qom Province's Education Department. This research is applied in terms of its objectives and descriptive-survey in terms of data collection.
The statistical population included 1,625 primary school teachers from District 4 of Qom Province who were teaching during the 2021-2022 academic year. The sample consisted of 311 teachers, selected through stratified random sampling based on Cochran's formula. Data were collected using the standard professional ethics questionnaire by Ghanbarpour, Abbasian, Arasteh, and Nowabrahim (2018), with a reliability score of 0.963 based on Cronbach's alpha. Descriptive and inferential analysis of the data was conducted using
one-sample t-tests, independent sample t-tests, and Levene's test through SPSS software. The results showed that the status of professional ethics, moral spirituality, ethical character, and self-awareness of teachers is above average. Ethical responsibility towards students, ethical responsibility towards parents and supervisors, professional ethics of teachers, ethical responsibility towards the profession and colleagues are in a favorable condition. The ethical responsibility towards the organization and administration is also above average. There was no significant difference in the professional ethics of male and female teachers, nor was there a significant difference in professional ethics across different educational levels.
تربت، صدیقه (1400). بررسی نقش اخلاق حرفهای در اثربخشی مدارس سما استان هرمزگان (مطالعه موردی: معلمان مدارس سما استان هرمزگان). در: میناب: همایش ملی پژوهشهای حرفهای در روانشناسی و مشاوره با رویکرد از نگاه معلم.
رازانی، حسن (1394). بررسی مهارتهای حرفهای عمومی و اختصاصی معلمان درس ریاضی مقطع راهنمایی شهرستان درود. در: دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
راستگو، علی؛ عبداللهی، محمد (1400). نقش اخلاق حرفهای در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان (یک مرور نظاممند). در: همایش ملی پژوهشهای حرفهای در روانشناسی و مشاوره با رویکرد از نگاه معلم.
سبحانینژاد، مهدی؛ نجفی، حسن؛ جعفری هرندی، رضا؛ فرمیهنی فراهانی، محسن (1393). مؤلفههای اخلاق حرفهای تدریس از دیدگاه دانشجویان: دانشگاه علوم پزشکی قم. راهبرد آموزش در علوم پزشکی، 7(6).
قنبرپور، امید؛ عباسیان، حسین؛ آراسته، حمیدرضا؛ نوابراهیم، عبدالرحیم (1397). طراحی الگوی اخلاق حرفهای معلمان: یک مطالعه آمیخته. نوآوریهای آموزشی، 18(69).
محمدداودی، امیرحسین؛ بهادری، سعید (1396). تعیین عوامل مؤثر بر اثربخشی اخلاق حرفهای از دیدگاه معلمان استان قم. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 8(3).
نعمتی، محمود (1398). اخلاق حرفه و کار در اسلام. سایت راسخون.
Chapman, A., Forster, D. & Buchanan, R. (2013). The Moral Imagination in Pre-service Teachers’ Ethical Reasoning. Australian Journal of Teacher Education, 38(5), p. 131-143.
Decker, D.M., Wolfe, J.L. & Belcher, C.K. (2021). A 30-Year Systematic Review of Professional Ethics and Teacher Preparation. The Journal of Special Education, 3(5), p. 1-15.
Eren, A. & Rakıcıoğlu-Söylemez, A. (2021). Pre-service teachers’ professional commitment, sense of efficacy, and perceptions of unethical teacher behaviours. The Australian Educational Researcher, 48(2), p. 337-357.
Karami-Akkary, R. (2019). Evaluating teacher professional learning in the Arab region; the experience of the TAMAM project. Teaching and Teacher Education, No. 85, p. 137–147.
Lossec, N. & Millar, N. (2021). Learning Management System Adoption in Schools: A consideration of the impact on teachers’ professional ethics. Master’s thesis. Tampere University of Applied Sciences.
Namatovu, W. & Gallavan, N.P. (2021). Professional Ethics and Pedagogical Integrity. Online Teaching and Learning for Teacher Educators, No. 93.