راهبردهای مواجهه با آینههای اجتماعی در شبکههای اجتماعی: تحلیل محتوای کیفیِ مشتق از گراندد تئوری درباره تجربه دختران نوجوان دارای علائم اختلال بدریختانگاری بدن : فاطمه قربانی/ احمد یوسفی/ شراره ضیغمی محمدی / پرستو نعیمی جو
محورهای موضوعی : شخصیت و بیماری ها
کلید واژه: کلیدواژهها: دختران نوجوان, بدریختانگاری بدن, بدنانگاره, راهبردهای مقابلهای, تحلیل محتوای کیفی شبکههای اجتماعی, آینه های اجتماعی, ,
چکیده مقاله :
چکیده: در سالهای اخیر، شبکههای اجتماعی به یکی از مهمترین آینههای اجتماعی در زندگی دختران نوجوان تبدیل شدهاند و میتوانند در پدیدآیی یا تشدید علائم اختلال بدریختانگاری بدن نقش داشته باشند. با این حال، بیشتر پژوهشها بر عوامل خطر و پیامدهای منفی تمرکز کرده و کمتر تجربه زیسته نوجوانان و راهبردهای آنها برای مواجهه و مراقبت از تصویر بدن خود را بررسی کردهاند. این مطالعه با هدف واکاوی راهبردهای دختران نوجوان در مواجهه با شکاف میان تصویر بدنی واقعی و معیارهای زیبایی ایدهآل در شبکههای اجتماعی، بهعنوان تحلیلی ثانویه بر یک پروژه گراندد تئوری گستردهتر، انجام شد. دادهها از ۲۴ مصاحبه عمیق نیمهساختیافته با دختران ۱۳ تا ۱۸ ساله مقاطع اول و دوم متوسطه در مدارس سمای وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد البرز بهدست آمد که هم تجربه استفاده فعال از شبکههای اجتماعی و هم نگرانی قابل توجه درباره ظاهر یا علائم زیرآستانهای بدریختانگاری بدن را گزارش کرده بودند. متن کامل مصاحبهها با رویکرد تحلیل محتوای کیفی و با تمرکز بر مقوله «راهبردها» مجدداً تحلیل شد؛ واحدهای معنایی مرتبط با نحوه مواجهه با فشارهای ظاهرمحور، کدگذاری، در زیرمقولهها تجمیع و در نهایت در چارچوب سه خوشه راهبردی سازماندهی شدند. یافتهها نشان داد دختران نوجوان از سه گروه راهبرد اصلی برای مدیریت تجربه بدنی خود در بستر شبکههای اجتماعی استفاده میکنند: مکانیسمهای دفاعی مراقبت از تصویر بدنی (مانند اجتناب از موقعیتهای اجتماعی، حذف عکسها، آرایش و استتار افراطی)، راهبردهای مراقبتی کنشگرانه از تصویر بدنی (مانند محدودسازی آگاهانه مصرف شبکههای اجتماعی، بازتعریف معیارهای زیبایی بر اساس سلامت و واقعیت بدن و توسعه سواد رسانهای انتقادی) و راهبردهای مراقبتی خانواده (مانند رابطه والد–فرزند حمایتگر، گفتوگوی باز درباره محتوای آنلاین و نظارت هوشمند بر حضور مجازی نوجوان). این نتایج نشان میدهد واکنش نوجوانان به فشارهای زیباییمحور شبکههای اجتماعی تنها منفعل و آسیبپذیر نیست، بلکه طیفی از کنشگری، تابآوری و حمایت خانوادگی نیز در کار است. یافتهها میتوانند مبنایی برای طراحی مداخلات پیشگیرانه و ارتقایی مبتنی بر سواد رسانهای، تقویت خودپذیری و توانمندسازی خانوادهها در زمینه اختلال بدریختانگاری بدن در نوجوانان فراهم کنند.
Abstract: Adolescence is a sensitive developmental period in which body image and the experience of being seen by others become central to identity formation. In today’s digitalized social landscape, social media platforms function as powerful “social mirrors” that may trigger or exacerbate body dysmorphic symptoms among adolescent girls. However, most existing research has focused on risk factors and negative outcomes, paying less attention to teenagers lived experiences and the strategies they use to protect or regulate their body image in these environments. This study aimed to explore the strategies employed by adolescent girls to cope with the discrepancy between their real body image and idealized beauty standards on social media, as part of a secondary qualitative content analysis derived from a broader grounded theory project. Data were drawn from 24 in-depth semi-structured interviews with 13- to 18-year-old girls attending lower and upper secondary Sama schools affiliated with Islamic Azad University in Alborz province, Iran, who reported both active use of social media and notable body dissatisfaction or subthreshold body dysmorphic symptoms. The full interview transcripts were re-analysed using qualitative content analysis with a specific focus on the “strategies” category. Meaning units related to managing body-related experiences in social media contexts were coded, grouped into subcategories and then organized into three overarching clusters. The findings showed that adolescents used three main groups of strategies to manage their body image in relation to social media: defensive body image care mechanisms (e.g., avoiding social situations, withdrawing from online visibility, excessive make-up and concealment), agentic self-care strategies for body image (e.g., consciously limiting exposure to appearance-focused content, redefining beauty standards in line with health and bodily reality, developing critical media literacy) and family-based care strategies (e.g., supportive parent–adolescent relationships, open dialogue about online content and smart parental monitoring of social media use). These results suggest that adolescent girls’ responses to appearance-related pressures on social media are not purely passive or pathological, but also encompass dimensions of agency, resilience and familial protection. The study provides a nuanced understanding of coping strategies that can inform prevention and intervention programs targeting body dysmorphic symptoms in adolescent populations.
منابع:
ایمان, محمد تقی و رحمانی, روح الله . (1404). رسانههای اجتماعی و بازآفرینی "تصویر بدن": نگرانیهای ذهنی دختران نوجوان از تصویر بدن. تداوم و تغییر اجتماعی, 4(1), 97-125. doi: 10.22034/jscc.2025.22258.1170
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). American Psychiatric Publishing.
Anderson, M., Faverio, M., & Gottfried, J. (2023, December 11). Teens, social media and technology 2023. Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/internet/2023/12/11/teens-social-media-and-technology-2023
Burnette, C. B., Kwitowski, M. A., & Mazzeo, S. E. (2017). "I don't need people to tell me I'm pretty on social media:" A qualitative study of social media and body image in early adolescent girls. Body image, 23, 114–125. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2017.09.001
Cascio, C. N., Selkie, E., & Moreno, M. A. (2023). Effect of Technology and Digital Media Use on Adolescent Health and Development: Protocol for a Multimethod Longitudinal Study. JMIR research protocols, 12, e50984. https://doi.org/10.2196/50984
Cheng, H. L., & Mallinckrodt, B. (2009). Parental bonds, anxious attachment, media internalization, and body image dissatisfaction: exploring a mediation model. Journal of Counseling Psychology, 56(3), 365–375. https://doi.org/10.1037/a0015067.
Clay, D., Vignoles, V. L., & Dittmar, H. (2005). Body image and self-esteem among adolescent girls: Testing the influence of sociocultural factors. Journal of Research on Adolescence, 15(4), 451–477. https://doi.org/10.1111/j.1532-7795.2005.00107.x
Danielsen, H.E., Finserås, T.R., Andersen, A.I.O. et al.(2024) Mirror, mirror on my screen: Focus on self-presentation on social media is associated with perfectionism and disordered eating among adolescents. Results from the “LifeOnSoMe”-study. BMC Public Health 24, 2466 . https://doi.org/10.1186/s12889-024-19317-9
de Vries, D.A., Vossen, H.G.M. & van der Kolk – van der Boom, P. Social Media and Body Dissatisfaction: Investigating the Attenuating Role of Positive Parent–Adolescent Relationships. J Youth Adolescence 48, 527–536 (2019). https://doi.org/10.1007/s10964-018-0956-9
Enander J, Ivanov VZ, Mataix-Cols D& et al. Prevalence and heritability of body dysmorphic symptoms in adolescents and young adults: a population-based nationwide twin study. Psychological Medicine. 2018;48(16):2740-2747. doi:10.1017/S0033291718000375
Gupta, M., Jassi, A., & Krebs, G. (2023). The association between social media use and body dysmorphic symptoms in young people. Frontiers in psychology, 14, 1231801. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1231801
Holland, G., & Tiggemann, M. (2016). A systematic review of the impact of the use of social networking sites on body image and disordered eating outcomes. Body Image, 17, 100110. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2016.02.008 PubMed
Huang, S., Wan, Z. Parental rearing styles and adolescent self-esteem: the mediating roles ofbody image. BMC Psychol 13, 549 (2025). https://doi.org/10.1186/s40359-025-02887-7
Jiménez-Padilla, C., Vázquez Morejón, A. J., & Arias-Sánchez, S. (2025). Coping strategies adopted when faced with stress and eating disorders: A systematic review. Eating behaviors, 57, 101966. https://doi.org/10.1016/j.eatbeh.2025.101966
Marwick, A.E., & Boyd, D. (2014). Networked privacy: How teenagers negotiate context in social media. New Media & Society, 16, 1051 - 1067.
Mazzeo, S. E., Weinstock, M., Vashro, T. N., Henning, T., & Derrigo, K. (2024). Mitigating Harms of Social Media for Adolescent Body Image and Eating Disorders: A Review. Psychology research and behavior management, 17, 2587–2601. https://doi.org/10.2147/PRBM.S410600
Neziroglu, F., Khemlani-Patel, S., & Veale, D. (2008). Social learning theory and cognitive behavioral models of body dysmorphic disorder. Body image, 5(1), 28–38. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2008.01.002
Ofcom. (2022). Children and parents: Media use and attitudes report 2022. Ofcom
Phillips, K. A., Didie, E. R., Menard, W., Pagano, M. E., Fay, C., and Weisberg, R. B. (2006). Clinical features of body dysmorphic disorder in adolescents and adults. Psychiatry Res. 141, 305–314. doi: 10.1016/j.psychres.2005.09.014
Rodgers RF, Paxton SJ, Wertheim EH. (2021).Take idealized bodies out of the picture: a scoping review of social media content aiming to protect and promote positive body image. Body Image. 2021;38:10–36. doi: 10.1016/j.bodyim.2021.03.009
Ryding, F. C., & Kuss, D. J. (2020). The use of social networking sites, body image dissatisfaction, and body dysmorphic disorder: A systematic review of psychological research. Psychology of Popular Media, 9(4), 412–435. https://doi.org/10.1037/ppm0000264
Sundgot-Borgen, C., Friborg, O., Kolle, E., Torstveit, M. K., Engen, K. M., Bratland-Sanda, S., ... Rosenvinge, J. H. (2019). The Healthy Body Image (HBI) intervention: Effects of a school-based cluster-randomized controlled trial with 12-month follow-up. Body Image, 29, 122–131. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2019.03.007
Veale, D., Gledhill, L. J., Christodoulou, P., and Hodsoll, J. (2016). Body dysmorphic disorder in different settings: a systematic review and estimated weighted prevalence. Body Image 18, 168–186. doi: 10.1016/j.bodyim.2016.07.003
Verrastro, V., Fontanesi, L., Liga, F., Cuzzocrea, F., & Gugliandolo, M. C. (2020). Fear the Instagram: Beauty stereotypes, body image and Instagram use in a sample of male and female adolescents. Qwerty Open and Interdisciplinary Journal of Technology, Culture and Education, 15(1), 31–49. https://doi.org/10.30557/QW000021