راهبردهای مواجهه با آینههای اجتماعی در شبکههای اجتماعی: تحلیل محتوای کیفیِ مشتق از گراندد تئوری درباره تجربه دختران نوجوان دارای علائم اختلال بدریختانگاری بدن : فاطمه قربانی/ احمد یوسفی/ شراره ضیغمی محمدی / پرستو نعیمی جو
محورهای موضوعی : شخصیت و بیماری ها
کلید واژه: کلیدواژهها: دختران نوجوان, بدریختانگاری بدن, بدنانگاره, راهبردهای مقابلهای, تحلیل محتوای کیفی شبکههای اجتماعی, آینه های اجتماعی, ,
چکیده مقاله :
چکیده: در سالهای اخیر، شبکههای اجتماعی به یکی از مهمترین آینههای اجتماعی در زندگی دختران نوجوان تبدیل شدهاند و میتوانند در پدیدآیی یا تشدید علائم اختلال بدریختانگاری بدن نقش داشته باشند. با این حال، بیشتر پژوهشها بر عوامل خطر و پیامدهای منفی تمرکز کرده و کمتر تجربه زیسته نوجوانان و راهبردهای آنها برای مواجهه و مراقبت از تصویر بدن خود را بررسی کردهاند. این مطالعه با هدف واکاوی راهبردهای دختران نوجوان در مواجهه با شکاف میان تصویر بدنی واقعی و معیارهای زیبایی ایدهآل در شبکههای اجتماعی، بهعنوان تحلیلی ثانویه بر یک پروژه گراندد تئوری گستردهتر، انجام شد. دادهها از ۲۴ مصاحبه عمیق نیمهساختیافته با دختران ۱۳ تا ۱۸ ساله مقاطع اول و دوم متوسطه در مدارس سمای وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد البرز بهدست آمد که هم تجربه استفاده فعال از شبکههای اجتماعی و هم نگرانی قابل توجه درباره ظاهر یا علائم زیرآستانهای بدریختانگاری بدن را گزارش کرده بودند. متن کامل مصاحبهها با رویکرد تحلیل محتوای کیفی و با تمرکز بر مقوله «راهبردها» مجدداً تحلیل شد؛ واحدهای معنایی مرتبط با نحوه مواجهه با فشارهای ظاهرمحور، کدگذاری، در زیرمقولهها تجمیع و در نهایت در چارچوب سه خوشه راهبردی سازماندهی شدند. یافتهها نشان داد دختران نوجوان از سه گروه راهبرد اصلی برای مدیریت تجربه بدنی خود در بستر شبکههای اجتماعی استفاده میکنند: مکانیسمهای دفاعی مراقبت از تصویر بدنی (مانند اجتناب از موقعیتهای اجتماعی، حذف عکسها، آرایش و استتار افراطی)، راهبردهای مراقبتی کنشگرانه از تصویر بدنی (مانند محدودسازی آگاهانه مصرف شبکههای اجتماعی، بازتعریف معیارهای زیبایی بر اساس سلامت و واقعیت بدن و توسعه سواد رسانهای انتقادی) و راهبردهای مراقبتی خانواده (مانند رابطه والد–فرزند حمایتگر، گفتوگوی باز درباره محتوای آنلاین و نظارت هوشمند بر حضور مجازی نوجوان). این نتایج نشان میدهد واکنش نوجوانان به فشارهای زیباییمحور شبکههای اجتماعی تنها منفعل و آسیبپذیر نیست، بلکه طیفی از کنشگری، تابآوری و حمایت خانوادگی نیز در کار است. یافتهها میتوانند مبنایی برای طراحی مداخلات پیشگیرانه و ارتقایی مبتنی بر سواد رسانهای، تقویت خودپذیری و توانمندسازی خانوادهها در زمینه اختلال بدریختانگاری بدن در نوجوانان فراهم کنند.
Abstract: Adolescence is a sensitive developmental period in which body image and the experience of being seen by others become central to identity formation. In today’s digitalized social landscape, social media platforms function as powerful “social mirrors” that may trigger or exacerbate body dysmorphic symptoms among adolescent girls. However, most existing research has focused on risk factors and negative outcomes, paying less attention to teenagers lived experiences and the strategies they use to protect or regulate their body image in these environments. This study aimed to explore the strategies employed by adolescent girls to cope with the discrepancy between their real body image and idealized beauty standards on social media, as part of a secondary qualitative content analysis derived from a broader grounded theory project. Data were drawn from 24 in-depth semi-structured interviews with 13- to 18-year-old girls attending lower and upper secondary Sama schools affiliated with Islamic Azad University in Alborz province, Iran, who reported both active use of social media and notable body dissatisfaction or subthreshold body dysmorphic symptoms. The full interview transcripts were re-analysed using qualitative content analysis with a specific focus on the “strategies” category. Meaning units related to managing body-related experiences in social media contexts were coded, grouped into subcategories and then organized into three overarching clusters. The findings showed that adolescents used three main groups of strategies to manage their body image in relation to social media: defensive body image care mechanisms (e.g., avoiding social situations, withdrawing from online visibility, excessive make-up and concealment), agentic self-care strategies for body image (e.g., consciously limiting exposure to appearance-focused content, redefining beauty standards in line with health and bodily reality, developing critical media literacy) and family-based care strategies (e.g., supportive parent–adolescent relationships, open dialogue about online content and smart parental monitoring of social media use). These results suggest that adolescent girls’ responses to appearance-related pressures on social media are not purely passive or pathological, but also encompass dimensions of agency, resilience and familial protection. The study provides a nuanced understanding of coping strategies that can inform prevention and intervention programs targeting body dysmorphic symptoms in adolescent populations.