نقش سبک های فرزندپروری در پیش بینی انعطاف پذیری روان شناختی و خودکارآمدی تحصیلی دختران مقطع متوسطه دوم منطقه پنج تهران: بشری اردستانی سامانی
محورهای موضوعی : علوم سلامت و روانشناسی
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی،گروه روانشناسی و علوم تربیتی،دانشکده روانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی کرج،کرج،ایران
کلید واژه: سبکهای فرزندپروری, انعطافپذیری روانشناختی, خودکارآمدی تحصیلی, دختران ,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سبکهای فرزندپروری (مقتدرانه، مستبدانه و سهلگیرانه) در پیشبینی انعطافپذیری روانشناختی و خودکارآمدی تحصیلی دختران مقطع متوسطه دوم منطقه پنج تهران انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر این منطقه در سال تحصیلی ۱۴۰۰–۱۳۹۸ بود. نمونهای ۸۲ نفره به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بامریند (Baumrind, 1971)، مقیاس انعطافپذیری روانشناختی (CFI)؛ دنیس و وندروال،(2010)، و مقیاس خودکارآمدی تحصیلی مورگان و جینکز (۱۹۹۹) بود. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد سبک فرزندپروری مقتدرانه رابطه مثبت و معناداری با هر دو متغیر انعطافپذیری روانی و خودکارآمدی تحصیلی دارد، در حالی که سبک مستبدانه رابطه منفی و معناداری با انعطافپذیری دارد. سبک سهلگیرانه با هیچیک از متغیرها رابطه معناداری نشان نداد. یافتهها نشان میدهد والدگری مقتدرانه میتواند از طریق ایجاد امنیت هیجانی، استقلال و مسئولیتپذیری در نوجوان، به رشد تابآوری روانی و خودباوری تحصیلی او کمک کند.
The present study aimed to investigate the role of parenting styles (authoritarian, authoritarian, and permissive) in predicting psychological flexibility and academic self-efficacy in high school girls in District 5 of Tehran. The statistical population included all female students in this region in the academic year 1400-1398
The results of the regression analysis showed that the authoritative parenting style has a positive and significant relationship with both psychological flexibility and academic self-efficacy variables, while the authoritarian style has a negative and significant relationship with flexibility.
Permissive style did not show a significant relationship with any of the variables. The findings show that authoritative parenting can help develop psychological resilience and academic self-confidence in adolescents by creating emotional security, independence, and responsibility.