رابطه¬ی تنظیم شناختی هیجان و ذهن¬آگاهی با بهزیستی روانشناختی معلمان آموزش و پرورش. (نویسندگان: مریم مشایخ / ریحانه السادات مقیمی )
محورهای موضوعی : تنظیم هیجان
کلید واژه: تنظیم شناختی هیجان, ذهن¬آگاهی, بهزیستی روانشناختی.,
چکیده مقاله :
چكيده هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه تنظیم شناختی هیجان و ذهن¬آگاهی با بهزیستی روان¬شناختی معلمان بود. جامعه¬ی آماری پژوهش شامل کلیه¬ی معلمان زن آموزش و پرورش ناحیه 4 کرج در سال تحصیلی 1402-1401 می¬شود که تعداد آنان حدود 2600 نفر (1703 نفر دوره ابتدایی، 460 نفر دوره متوسطه اول و 437 نفر دوره متوسطه دوم) بود. نمونه آماری انتخاب شده طبق فرمول پلنت شامل 180 نفر بود. روش انتخاب افراد گروه نمونه از جامعه، تصادفی طبقه¬ای بود که پس از انتخاب افراد نمونه، سه پرسشنامه¬ی تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (۲۰۰۱)، ذهن¬آگاهی براون و ریان (2003)، و بهزیستی روانشناختی ریف (1988) بر روی آنان اجرا شد. داده¬هاي جمع¬آوري شده از گروه نمونه تحقيق با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت كه نتايج زير به دست آمد: تنظیم شناختی هیجان و ذهن¬آگاهی، قدرت پیش¬بینی بهزیستی روان¬شناختی معلمان زن را دارند (05/0P<). بین تنظیم شناختی هیجان و بهزیستی روان¬شناختی معلمان زن همبستگی مثبت و معنی¬دار وجود دارد (05/0P<). بین ذهن¬آگاهی و بهزیستی روان¬شناختی معلمان زن همبستگی مثبت و معنی¬دار وجود دارد (05/0P<). مبتنی بر یافته¬های پژوهش می¬توان گفت با افزایش تنظیم شناختی هیجان و ذهن¬آگاهی معلمان، بهزیستی روان-شناختی آنان افزایش می¬یابد و بالعکس.
Abstract The purpose of the present study was to investigate the relationship between cognitive regulation and mindfulness with psychological well-being of emotion and mindfulness. In this study, the statistical population of the current research includes all the female teachers of education in the 4th district of Karaj in the academic year 1402-1401, whose number is about 2600 people (1703 people in elementary school, 460 people in first secondary school and 437 people in second secondary period). The statistical sample selected according to the Plant formula included 180 people. The selection of people in the sample group from the society was a stratified random. After selecting the sample people, three questionnaires of cognitive emotion regulation by Garnevsky et al. (2001), mindfulness by Brown and Ryan (2003), and psychological well-being by Riff (1988) were administered to them. The data collected from the research sample group was analyzed using descriptive and inferential statistics (correlation coefficient and regression analysis) and the following results were obtained: Cognitive regulation of emotion and mindfulness have the power to predict the psychological well-being of female teachers (P<0.05). There is a positive and significant correlation between cognitive emotion regulation and psychological well-being of female teachers (P<0.05). There is a positive and significant correlation between mindfulness and psychological well-being of female teachers (P<0.05).
منابع
اخباراتی، فرزانه و بشردوست، سیمین. (1395). پیشبینی بهزیستی روانشناختی بر اساس عملکرد خانواده و نیازهای بنیادی روانشناختی دانشآموزان. مجله¬ی اصول بهداشت روانی، 18(1): 379-374.
تبریزچی، نرگس و وحیدی، زهره. (1394). مقایسه¬ی تنظیم هیجان، ذهن¬آگاهی و بهزیستی روان¬شناختی در مادران دانش¬آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. فصلنامه¬ی ناتوانی¬های یادگیری، 4(4): 35-21.
حمیدی سپهر، سمیه. (1401). رابطه¬ی نیازهای اساسی و مهارت¬های ارتباطی مادران با بهزیستی روانشناختی فرزندان. پایان¬نامه¬ی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشكده¬ی روانشناسي و علوم تربیتی، رشته¬ی روانشناسی تربیتی.
دهستانی، مهدی. (1394). اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر افسردگی، اضطراب و افسردگی دانش آموزان دختر. فصلنامه¬ی اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی، 10(37): 47-56.
رحیمی، سعید؛ حاجلو، نادر و بشرپور، سجاد. (1398). مدل پیش¬بینی بهزیستی روان¬شناختی دانشجویان بر اساس ویژگی¬های شخصیتی با میانجی¬گری ذهن¬آگاهی. نشریه¬ی علوم پزشکی رازی (مجله¬ی دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 26(3): 78-67.
سلاجقه، سوزان؛ امامی پور، سوزان و نعمت الله زاده ماهانی، کاظم. (1398). الگوی ساختاری روابط بین ذهن آگاهی و بهزیستی روانشناختی بر اساس نقش میانجی¬گر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در زنان دچار سرطان سینه. فصلنامه¬ی روانشناسی کاربردی، 13(1): 98-77.
شاهرخی، فرزانه. (1395). مقایسه اضطراب اجتماعی، شادکامی و ذهن¬آگاهی در بین تمرین کنندگان یوگا و افراد عادی. پایان-نامه¬ی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامي واحد مرکز بین¬المللی کیش، رشته¬ی روانشناسی عمومی.
شعبانی، مهشید و خلعتبری، جواد. (1398). اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن¬آگاهی بر دشواری¬های تنظیم هیجان و بهزیستی روان¬شناختی در سندرم پیش از قاعدگی. نشریه¬ی سلامت روان، 8(1): 52-34.
شیرازی تهرانی، علیرضا و غلامرضایی، سیمین. (1394). اثربخشی آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن¬آگاهی بر سلامت عمومی مادران کودکان کم توان ذهنی. مجله¬ی تعلیم و تربیت استثنایی، 15(9): 16-5.
عباسی پهلوان، رحمان. (1396). پیش¬بینی کیفیت زندگی کارکنان شرکت سیستم¬های صندلی پارس بر اساس باورهای غیرمنطقی و توانمندی¬های منش. پایان¬نامه¬ی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد الکترونیکی، دانشكده¬ی روانشناسي و علوم تربیتی، رشته¬ی روانشناسی عمومی.
فیشر، پتر و ولز، آدریان. (2009). درمان فراشناختی (ویژگی¬های منحصر به فرد). ترجمه¬ی عابدی، قدرت و احمدخانی، فاطمه (1401)، کرج: انتشارات شفقت.
کربلایی، محبوبه؛ یزدانبخش، کامران و کریمی، پروانه. (1400). پیش¬بینی بهزیستی روانشناختی براساس تنظیم هیجان، انعطاف-پذیری شناختی و ذهن¬آگاهی در مبتلایان به سرطان. مجله¬ی روان¬شناسی سلامت، 10(1): 160-141.
گلاسر، ویلیام. (1998). نظريه انتخاب (روانشناسي نوين آزادي شخصي). ترجمه¬ی مهرداد فیروزبخت (1399)، تهران: انتشارات آگاه.
گنابادی، فهیمه و رضوی، مجید رضا. (1400). مقایسه¬ی اثر آموزش مجازی شایستگی هیجانی و فنون ذهن¬آگاهی بر بهزیستی روانشناختی معلمان با نقش تعدیلی اشتیاق شغلی: یک مطالعه تطبیقی در سازمان¬های آموزشی. فصلنامه¬ی اندیشه¬های نوین تربیتی، 17(4): 82-65.
محقق، نعیمه؛ داستانی، محبوبه و صالحی، مبین. (1401). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر بهزیستی روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان افراد دارای افسردگی. مجله¬ی روانشناسی و علوم تربیتی در هزاره سوم، 1(18): 44-30.
محمدی، جواد؛ میردریکوند، فضل¬الله و عزیزی، امیر. (1394). اثربخشي درمان ذهن¬آگاهي بر اضطراب و افسردگي بيماران مبتلاء به سندرم روده تحريك پذير. مجله¬ی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 25(130): 52- 61.
مشقتی کندری، فاطمه. (1399). رابطه تنظیم شناختی هیجان و کمک¬طلبی تحصیلی با سازگاری تحصیلی در بین دانشجویان. پایان¬نامه¬ی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشكده¬ی روانشناسي و علوم تربیتی، رشته¬ی روانشناسی تربیتی.
مظلومیان، سعید و داستانی¬زاده، کیانوش. (1399). تأثیر نیازهای اساسی روان¬شناختی و مهارت¬های خودکنترلی بر بهزیستی ذهنی دانش¬آموزان نوجوان. هفتمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی، روانشناسی و مشاوره ایران، https://civilica.com/doc/1140453
مهرابی¬زاده هنرمند، مهناز؛ کریم¬نژاد، فرزاد و خواجه¬الدین، نیلوفر. (1393). تأثیر درمان مبتنی بر مدل فرانظری بر خودکارآمدی پرهیز از مواد و چگونگی بهکارگیری راهبردهای تنظیم شناختی هیجان معتادین. مجله¬ی مطالعات علوم پزشکی، دوره¬ی بیست و پنجم، شماره 1، بهار 1393، صص 42-32.
یاقوتی، اسماء و عارفی، مختار. (1401). بررسی اثربخشی ذهنآگاهی بر پردازش شناختی، تنظیم هیجان و بهزیستی روانشناختی معلمان. مجله¬ی پیشرفت¬های نوین در علوم رفتاری، 1(55): 41-29.
Balkis, M., & Duru, E. (2016). Procrastination, self-regulation failure, academic life satisfaction, and affective well-being: underregulation or misregulation form. European Journal of Psychology of Education. 31(3), 439-459.
Brockman, R., Ciarrochi, J., Parker, P., & Kashdan, T. (2017). Emotion regulation strategies in daily life: mindfulness, cognitive reappraisal and emotion suppression. Cognitive Behaviour Therapy, 46(2), 91-113.
Elhai, JD., Hall, BJ., & Erwin, MC. (2018). Emotion regulation’s relationships with depression, anxiety and stress due to imagined smartphone and social media loss. Psychiatry Res; 261(1): 28-34.
Emanuel, A. S. Updegraff, J. A. Kalmbach, A. D. & Ciesla, J. A. (2010). The role of mindfulness facets in affective forecasting. Personality and Individual differences, 49.815-818.
Götmann, A., & Bechtoldt, M. N. (2021). Coping with COVID-19 – Longitudinal analysis of coping strategies and the role of trait mindfulness in mental well-being. Personality and Individual Differences, 175(1), 33-42.
Harrington, R., Loffredo, D. A., & Perz, C. A. (2014). Dispositional mindfulness as a positive predictor of psychological well-being and the role of the private self-consciousness insight factor. Personality and Individual Differences, 71(1), 15-18.
Hayes. S., Strosahl. K. D., Wilson, K. (2012). Acceptance and commitment therapy: second addition. The process and practice of Mindful change, The Guilford press.
Hearn, JH., & Cross, A. (2020). Mindfulness for pain, depression, anxiety, and quality of life in people with spinal cord injury: a systematic review. BMC Neurol; 20(1):32. doi: 10.1186/ s12883-020-1619-5.
Lincoln, T. M., Schulze, L., & Renneberg, B. (2022). The role of emotion regulation in the characterization, development and treatment of psychopathology. Nature Reviews Psychology, 1(5), 272-286.
Mackay, M. (2008). Hand book of research method in abnormal and clinical psychology. New York: Guilford Press.
McCarney R.W. Schulz J. & Grey A.R. (2012). Effectiveness of mindfulness-based therapies in reducing symptoms of depression: A meta-analysis. European Journal of Psychotherapy & Counselling, 14(3): 279-299.
McConville, J., McAleer, R., & Hahne, A. (2017). Mindfulness Training for Health Profession Students—The Effect of Mindfulness Training on Psychological Well-Being, Learning and Clinical Performance of Health Professional Students: A Systematic Review of Randomized and Non-randomized Controlled Trials. EXPLORE, 13(1), 25-45.
Morelli, M., Cattelino, E., Baiocco, R., Trumello, C., Babore, A., Candelori, C., & Chirumbolo, A. (2020). Parents and children during the COVID-19 lockdown: The influence of parenting distress and parenting self-efficacy on children’s emotional well-being. Frontiers in Psychology, 11(1): 1-10.
Novak, MA., & Suomi, SJ. (2017). Psychological well-being. The International Encyclopedia of Primatology; Available from: https://doi.org/10.1002/9781119179313.wbprim0143
Sanderse", W.A. Lam, D. H. (2010). "Ruminative and mindful self- focused processing modes and their impact on problem solving in dysphoric individuals". Behavior Research and Therapy, 48(1): 747-753.
Walsh, KM., Saab, BJ., & Farb, NA. (2019). Effects of a mindfulness meditation app on subjective well-being: active randomized controlled trial and experience sampling study. JMIR Ment Health; 6(1):e10844. doi: 10.2196/10844.
Williams, M. & Penman, D. (2012). Mindfulness: A practical guide to finding peace in a frantic world. Piatkus. co. uk.
Woong Kang, Y. & Jong Lee, S. (2019). The Relationship Between the Types of Needs Satisfaction and Subjective Well-Being. Perspectives on Community Well-Being, 1(1): 135-154.