بررسی تعامل رفتار سازشی و شیوه های فرزندپروری. نویسندگان: ( محمد ابراهیم مداحی / ریتا لیاقت / منا صمدزاده / ایرج مرادی)
محورهای موضوعی : روانشناسی سلامت خانواده
کلید واژه: استقلال آموزی , تسلط آموزی , شیوه های فرزند پروری, مراقبت آموزی و رفتار سازشی ,
چکیده مقاله :
چکیده هدف از انجام این تحقیق، بررسی رابطه رفتار سازشی و شیوه های فرزند پروری والدین در سطوح ( استقلال ، تسلط و مراقبت آموزی) دردانش آموزان دختر بود . نمونه تحقیق، متشکل از 264 دانش آموز دختر مقطع راهنمایی منطقه 3 و 4 و 6 آموزش و پرورش تهران بود ، که به شیوه نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند . برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری استفاده شد . نتایج حاصل از یافته ها مشخص نمود که بین سن استقلال آموزی با رفتار سازشی رابطه ای وجود ندارد . بین سن تسلط آموزی با رفتار سازشی رابطه منفی معنادار وجود دارد . بین سن مراقبت آموزی با رفتار سازشی رابطه ای معنادار وجود نداشت . و در نهایت بین سه خرده مقیاس شیوه های فرزند پروری با رفتار سازشی رابطه ای منفی و معنادار مشاهده شد . نتایج تجزیه و تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین سه خرده مقیاس شیوه های فرزند پروری ، تسلط آموزی پیش بینی کننده قوی تری برای رفتار سازشی است . زیرا تغییری به اندازه یک انحراف معیار در متغیر تسلط آموزی موجب 138/0 تغییر در رفتار سازشی شد .
Abstract The purpose of this research was to examine the relationship between adaptive behaviors and parental styles including independence, attention learning and over learning. The research was a descriptive study using multi-step random sampling. The 264 samples were chosen from female secondary school students in 3, 4 and 6 Tehran educational regions. Pearson and multi regression coefficients were used for data analysis. Results showed that, there was no relationship between the ages of master independence and master learning. There was however a significant relationship between master learning and adaptive behaviors. Similarly, there was no relationship between attention learning and adaptive behaviors, as well as a negative and significant relationship between the subscales of parental styles and adaptive behaviors. The regression analysis showed that among the subscales of parental styles and attention learning there was a predictive power for adaptive behaviors, due to % 138 deviations in adaptive behaviors change.
منابع
باقری، م. (1372). بررسی رابطه ی شیوههای فرزندپروری با انگیزه پیشرفت و رابطه متغیر اخیر با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر دوره راهنمایی اهواز.پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.
بحرینی، ش. (1377). بررسی رابطهی شیوههای فرزندپروری با سلامت روانی، افسردگی و هماهنگی مولفه های خود پنداشت و رابطه ی متغیرهای اخیر با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر پایه سوم راهنمایی اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.
شعاری نژاد، ع.ا. (1382). روانشناسی رشد. تهران، انتشارات اطلاعات،چاپ دوازدهم.
شهنی ییلاق، منیجه (بی تا). میزان سازی مقیاس رفتار سازشی برای دانش آموزان مدارس ابتدایی.مجله علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز ، دوره سوم، شماره های اول و دوم.
کریمی، م. (بی تا).بررسی رابطه نگرش نسبت به شیوه فرزندپروری و مکان کنترل با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی.مجله علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره ی سوم، سال نهم، شماره های اول و دوم.
نلسون، آر. (1381).اختلالات رفتاری کودکان.ترجمه محمدتقی منشی طوسی، مشهد، آستان قدس رضوی.
نوابی نژاد، ش. (1380).سه گفتار درباره ی اهمیت و تربیت فرزندان. انتشارات کلینی.
جیمز. دبلیو، وندرزندن، (1382).روانشناسی رشد. ترجمهی حمزه گنجی، انتشارات بعثت.
هوشنگی ب. (1382).مقایسه سازگاری فردی– اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر سال سوم نظام جدید متوسطه شهر اهواز براساس اولویتهای پنجگانه طبق برنامه هدایت تحصیلی.پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.
Berent, T. S. (1997). Child development. Second. London, Brown and benchmark publisher.
Bronste in, P. (1994).Patterns of parent – child interaction in Mexican families : Across cultural perspective. Journal of international Behavioral Deerelipment, V.1.7, NOS.PP23–40.
Glasgow, K. L., Dornbusch, S. M., Troyer, L., Steinberg, L., & Ritter, P. L. (1997). Parental styles, adolescent,sattrivutions , and child development , 68(3), 507- 529 .
Gunter , K . (1989) Perceived child rearing Practices and the development of locus of control in early adolescence, International journal of behavioral Drelopmint, 12(2), 177 – 93.
Hechtman , I . (1996). Familis of children with attention deficit, hyperactivity disorder, journal of child studies . V .15,PP 153 – 163 .
Lamborn, S.D., Mounts, N.S.,Ssteinberg, L., Dornbusch, S.M. (1991) . Parents of competence and adjustment amoung adolescents from authoritarian, indulgent, and neglectful families.child Development, 62,1049-1065 .
Lambert, N., windmiller, M., Colel& Figueroa, R. (1974).Manual and AAMD Adaptive Behavior scale.Berkeley : university of clffornia .
Winter bottom, M.R.(1953). The Relation of childhood Training in dependence to achievement motivation. University of Michigan .Abstract of university micro films. Publication No. 5,11-3 . cited by D. C. Mcclelland , Etal. (1953). The Rachiveement motive, Newyork, Appleton – century crofts .
Steinbrg , L., Lamboun, S.D.,Dornbush, S.M &Darling, N.(1992). Impact of parenting practices on adolescent: authoritative parenting , school involvement, and encouragement to succeed,Child development, 63,1266-1281 .