مقايسه خود بيمارانگاري، حمايت اجتماعي، اضطراب اجتماعي و سلامت عمومی بين مادران دارای كودك عقب مانده ذهني و عادي. نویسندگان: (فرح نادری / سحر صفرزداه / رویا مشاک)
محورهای موضوعی : روانشناسی سلامت افراد با نیازهای ویژه
کلید واژه: اضطراب اجتماعي, حمايت اجتماعي, خودبيمارانگاري, سلامت عمومی, عقب مانده ذهني. ,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر، مقايسه خودبيمارانگاري، حمايت اجتماعي، اضطراب اجتماعي و سلامت عمومی بين مادران دارای كودك عقب مانده ذهني و عادي شهر اهواز بود. نمونه شامل 80 نفر از مادران كودكان عقب مانده ذهني و 80 نفر از مادران كودكان عادي بودند كه به طور تصادفي ساده انتخاب شدند و با آزمونهاي خودبيمارانگاري (AHT )، حمايت اجتماعي( Philips )، اضطراب اجتماعي(SAD وFNE ) و سلامت عمومی(GHQ28) مورد ارزيابي قرار گرفتند. تحقيق حاضر از نوع علي _ مقايسه اي بود و تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از روش تحليل واريانس چند متغيری (مانوا)در سطح معني داري002/0 p< نشان دادكه بين مادران كودكان عقب مانده ذهني و عادي از نظرخودبيمارانگاري، حمايت اجتماعي، اضطراب اجتماعي وسلامت عمومی تفاوت معني دار وجود دارد. بنابراين، تمام فرضيه هاي پژوهش تأييد گرديدند.
Abstract The current research was intended to compare hypochondriasis, social support, social anxiety and general health in mothers of retarded and normal children in Ahwaz, Iran. The sample included 80 mothers of retarded children and 80 mothers of normal children, selected with random sampling method. Ahwaz Hypochondriasis Test (AHT), Philips Social Support, Fear Negative Evaluation and Social Avoidance and Distress (FNE, SAD) scales and Goldberg General Health Questionnaire (GHQ28) were implemented as data selection instruments. This research was a causal-comparative descriptive study. Data multi-variate analysis of variance (MANOVA) showed that there were significant differences between mothers of retarded and normal children in Hypochondriasis, social support, social anxiety and general health (P<0.002); Therefore all the research hypotheses were confirmed.
اتابک، م.، باقرزاده انصاری، ز.، باوی، س.، بهرامی، م.، تقی زاده، ژ.، خيبر، ش.، طباطبايی نژاد، م.، طرفی سعيدی نژاد، ز.، عسگری فروشانی، م.، عليدوست، ا.، مقاميان، س.، مهری، ل. (1381). بررسی رابطه خودبيمارانگاری با پيشايندهای تشکيل دهنده آن در بين زنان و مردان شهرستان اهواز. پايان نامه کارشناسی بالينی، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد اهواز.
احدی، ح.، پاشا، غ. ر. (1381). ساخت و اعتباريابی مقياسی برای سنجش اختلال هيپوکندريا در شهرستان اهواز، مجله دانش و پژوهش، اصفهان.
استات، دي. آی. (1383). کاربرد روانشناسی در تئوريهای مديريت. ترجمه حسين جليلوند، سبزوار، انتشارات دانشگاه تربيت معلم، چاپ اول.
انجمن روان پزشکی آمريکا، (1994). DSM-IV راهنمای تشخيصی و آماری اختلالهای روانی. ترجمه محمدرضا نيکخو، هاماياک آواديس يانس، سيامک نقشبندی، مالک ميرهاشمی، محی الدين غفرانی، 1377، تهران، انتشارات سخن، چاپ سوم.
باقرزاده، ف.، روشنی، خ.، ليلی زاده، ع.، معطوف، م.، موسوی، س.، نظری، ن. (1382). رابطه خودبيمارانگاری و اختلالات روانی در دانشجويان. پايان نامه کارشناسی روانشناسی بالينی، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد اهواز.
باوی، س. (1383). رابطه بين خودبيمارانگاری با حمايت اجتماعی در بين زنان و مردان شهرستان اهواز. پايان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد اهواز.
بهارلويی، ر. (1377). رابطه کمالگرايی، هماهنگی مؤلفه های خودپنداشت، جايگاه مهار با اضطراب اجتماعی در دانشجويان با توجه به نقش تعديل کننده حمايت اجتماعی. پايان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی – واحد اهواز.
پاکيزه، ع. (1387). بررسی مقايسه ای سلامت روانی دانشجويان و تأثير فعال سازی مفهوم معنويت بر آن. مجموعه مقالات چهارمين سمينار سراسری بهداشت روانی دانشجويان، خرداد، 1387، دانشگاه شيراز، ص 84-81.
- تاجري، ب.، بحيرايي، ا. ر. (1387). بررسي رابطه استرس ، نگرش مذهبي و آگاهي با پذيرش كودكان پسر كم توان ذهني در مادران. مجله پژوهش در حيطه كودكان استثنايي، سال هشتم، شماره دوم، صص: 224-205.
روزنهان، دی. ال.، سليگمن، ام. ای. پی. (1382). روانشناسی نابهنجاری آسيب شناسی روانی، ترجمه يحيی سيدمحمدی، تهران، نشر ساوالان، جلد اول، چاپ چهارم،.
عسگری، پ.، فرح، ن.، شرف الدين، ه. (1388). رابطه اضطراب اجتماعی و حمايت اجتماعی با احساس ذهنی بهزيستی در دانشجويان زن. مجله زن و فرهنگ، سال اول، شماره دوم، زمستان 1388، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد اهواز، ص 58-48.
قائدی، غ. ح.، يعقوبی، ح.، اميدی، ع.، ظفر، م.، بخشی، ش. (1387). مقايسه ی سلامت روان، مکانيزم های مقابله ای، حمايت اجتماعی و احتمال خودکشی و سوء مصرف مواد در دانشجويان ورودی جديد دانشگاه شاهد در سال 1386. مجموعه مقالات چهارمين سمينار سراسری بهداشت روانی دانشجويان، دانشگاه شيراز، ص 350-347.
قنواتيان، م.، جمشيدی ميانرود، ل.، نوروزی ده ميران، و. (1381). بررسی رابطه بين سلامت روان با تفکر پارارنوئيد و حمايت اجتماعی در دانشجويان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی – واحد اهواز. پايان نامه کارشناسی روانشناسی بالينی، دانشگاه آزاد اسلامی – واحد اهواز.
مهرابی زاده هنرمند، م.، نجاريان، ب.، بهارلو، ر. (1378). رابطه کمالگرايی و اضطراب اجتماعی در دانشجويان. مجله علمی- پژوهشی روانشناسی، سال سوم، شماره3، ص 248-231.
Arrindell, W.A., Sanerman, R., Hageman, W.J. & Pickersgill, M.J.(1991). Correlates of assertivenss in normal & clinical samples: A multidimensional approach. Behaviour Research & therapy, Vol, 12(4), 153-282.
Bovier. P. A, Chamot, E. & Pereger, T, V. (2006). Percieved stress,Internal resources and social support asdeterminats of health among young adults. Quality. F Life Research, 13:161-170.
Cockerham, W. C. (2008). Medial Sociology. 10th edition. Prentice-Hall, Englewood Cliffs, N. J.
Dehle, C, Landers, J, E. (2005). You cant always get what you want but can you get what you need? Personality traits and social support in marriage. Journal of social and clinican psychology. 24 (7), 1051-1076.
Eisenhower, A.S., Baker, B. L., Blacher, J. (2005). Preschool children with intellectual disability: Syndrome specificity, behavior problems, and mental well- being. Journal of Intellectual Disability Research, 49, 657- 671.
Eng, W., Coles, M. E., Heimberg, R. G. & Safren, S. A. (2005). Domains of lifesatis faction in social anxiety disorder: Relation to symptoms and response to cognitive behavioral therapy. Journal of Anxiety Disorders, 19: 143-156.
Garcia – Garau, E. (2004). Adoleescent boys and girls show different Predispositions for eating disorders. Woman’s Health Weekly. 6,22-94.
Grant, T., Huggins, J., Connor, P., & Streissguth, A. (2005). Quality of life and psychosocial profile Among young women with fetal Alcohol spectrum Disorders. Mental Health Aspects of Developmental Disability , 8,33-39.
Haran, C. (2004). The real world: recognizing mental illness in young adults. Retrieved November 8, 2006, http: // www .yourhealthportal.com/focus-faculty.
Herring, S., Gary, J., Taffe,K., Sweeney, D. & Eifeld, S.(2006). Behaviour and emotional problems in toddlers with pervasive developmental delay: associations with parental mental health and family functioning. Journal of Intellectual Disability Research, 12, 874-882.
Hastings, R.P. (2002). Parental stress and behaviour problems of children with developmental disability. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 27, 149-160.
Jacques, R.(2006). Family issues. Psychiatry, 5, 337-340.
Karademas, E. (2007). Positive and negative aspects of well-being: Common and specific predictors. Personality and Individual Differences, 43,277-287.
-Kashdan, T. B., Julian, T., Merritt, K., & Uswatte, G. (2006). Social anxiety and posttraumatic stress in combat veterans: Relations to well-being and character strenghs. Behavioral Research and Therapy, 44: 561-583.
-Kaplan, H. I., Sadock, B. J., Grebb, J. A. (2003). Contributions of the psychosocial sciences to human behavior in: Synopsis of psychiatry. Baltimore: Williams and Wilkins, 157-206.
Karadimas, E. C. (2008). Self-efficacy, social support and well-being: mediating role of optisimism. Personality and Individial Differences, 40: 1281-1290.
Khamis, V. (2007). Psychological distress among parents of children with mental retardation in the United Arab Emirates. Social Science & Medicine, 64, 850- 857.
Kilpatric, Rosemary. (2005). Support, social, relationships and mental health. Phsycal medicine and Rehabilitation. 364-349.
Margalit, M., Raviv, A., Ankonina, D. B. (1992). Coping and coherence among parents with disabled children. Journal of Clinical Child Psychology,21, 202-209.
McConkey, R., Truesdale-Kennedy, M., Chang,M., Jarrah, S., & Shukri, R.(2007).The impact on mothers of bringing up a child with intellectual disabilities: A cross- cultural study. International Journal of Nursing Studies(in syndrome, fragile x syndrome, and schizophrenia. Journal of Autism & Developmental Disorders, 34, 41-48.
Nelson, R. W. & Israel, A. C. (2000). Behavior disorders of childhood. Newjersey: Prentic-Halline.
Rajers, K. (2005). Irrational beliefs and anxiety. Http://www.rajers.persionblog.com (4,5,December).
Shin, J., Nhan, N.V., Crittenden, K.S., Flory, H.D.T. & Ladinsky, J.(2006). Parenting stress of mothers of young children with cognitive delays in Vietnam. Journal of Intellectual Disability Research, 50, 748- 760.
Taylor, C. T., Bomyea, J., & Amir, N. (2010). Attentional bias away from positive social information mediates: The link between social anxity and anxity Vulenerability to a social stressor. Journal of Anxiety Disorders, 24(4): 403-408.
Thoits, P. A. (1980). Social support as coping assitunce. Journal of can suiting and clinical psychology.
Utesy, Shown; Lanier, Yzette; Williams, Otis; Bolden, Mark; Lee, Angela. (2006). Moderatore effects of cognitive ability and social support on the relation between race-related stress and quality of life. Retrieved February 28, 2007, http://www.allacademic.com/cultural. diversity and ethnic minority psychology.
Van leeuwen, M. C., Post, W. M., Van Asbeck, W. F., Vander Woude, H. V., Groot, S., & Lindeman, E. (2010). Social support and life satisfaction in spinal cord injury during and up to one year after inpatient rehabilitation. Journal of psychology, pp. 265-271.