بررسی تاثیر عوامل کنترل اتلاف، تکنیک های ناب و سیستم های دیداری بر مدیریت ناب در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
محورهای موضوعی : -مدارک پزشکیسارا صفوی 1 , سید جمالالدین طبیبی 2 , لیلا ریاحی 3 , محمود محمودی مجدآباد 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استاد، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: مدیریت ناب, سیستم دیداری, اتلاف, تکنیکهای ناب, بیمارستان,
چکیده مقاله :
مقدمه:ابعاد فلسفه مدیریت ناب در بخش بهداشت و درمان و بویژه بیمارستانها که بتواند ساختار و عملکرد بیمارستانها را متحول سازد و به توسعه آنها و بهبود خدمات با کیفیتتر منتهی گردد، در خور توجه خاص است. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر عوامل کنترل اتلاف، تکنیکهای ناب و سیستمهای دیداری بر مدیریت ناب در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام گرفته است. روش پژوهش: پژوهش حاضر، مطالعهای موردی است و به لحاظ بعد نتیجه، کاربردی میباشد. جامعه پژوهش کلیه مدیران در سطوح مختلف ارشد، میانی و عملیاتی در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بودهاند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه پژوهشگر ساخته بوده که روایی آن به تایید نظر خبرگان حیطه مدیریت ناب رسیده و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 82 درصد محاسبه گردیده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که هر سه عامل کنترل اتلاف، تکنیکهای ناب و سیستمهای دیداری به طور معنی داری بر مدیریت ناب موثر بودهاند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی بر مبنای شاخصهای نیکویی برازش NFI=0/95، GFI= 0/92 و RMSEA= 0/052 نشاندهنده مناسب بودن مدل بدست آمده میباشد. نتیجهگیری: با توجه به تاثیر عوامل کنترل اتلاف، تکنیکهای ناب و سیستمهای دیداری بر مدیریت ناب در بیمارستانهای آموزشی، بررسی زیرساختهای بیمارستانی و استفاده از سیستم خود ارزیابی جهت امکان سنجی اجرای ناب میتواند در استقرار مدیریت ناب در بیمارستانها به نحو شایستهای موثر واقع گردد.
Introduction: The philosophical dimensions of lean management in health section, and especially in hospitals which could renew their function and contribute to their development in providing improved services are of particular importance.The present study aims to investigate the effect of waste control, lean techniques and visual systems on lean management in hospitals of Shahid Beheshti University of Medical Sciences (SBMU). Methods: Considering the results, the present case study falls in the applied category. The research populations were managers at different levels of senior, middle, and operational in the SBMU teaching hospitals. The data were obtained through researcher-made questionnaire that its validity confirmed by a group of elite scientific and executive experts in the field of lean management and its reliability calculated 82 percent using Cronbach's alpha. Results: The obtained findings revealed that all the three factors of waste control, lean techniques, and visual systems significantly loaded on the lean management. The results of the conducted factor analysis on the basis of goodness of fit indices NFI=95%, GFI=92%, and RMSEA=0.052% verified fitness of the model. Conclusion: Considering the effect of waste control, lean techniques, and visual systems on lean management in the teaching hospitals, examining hospital infrastructures and the use of self-assessment system for feasibility of lean execution could be effective in establishment of lean management in hospitals.
1- Jahangiri A. The Cases and Extent of Using lean Techniques and Tools in Iran's Health Care System. Journal of Health Information Management, 2014; 12(5): 683-704. [In Persian]
2- Vaez mahdavi Z, Vaez mahdavi M. Health Evolution Plan: Necessity, Challenges and Perspectives. Journal of Community Economics, 2016; 13(29): 147-172. [In Persian]
3- AienParast A, Farzadi F, Maftoun F, Zahiriyan Moghadam T. Investigating the Possibility of Using the Activity Based Costing Model (ABC) to Calculate the Cost of Diagnostic Services for Radiology and Ultrasound in the Centers of the Contracting Party of the Health Insurance Organization. Payesh Journal, 2014; 14(1): 15-23. [In Persian]
4- Tourani S. Lean Hospital Management. Ebadifar Press; 2013: 37-302. [In Persian]
5- Mahabadi A, Ketabi S, Sajadi S.M. Factors Affecting the Expectancy of Patients in the Orthopedic Services Process in the Emergency Room of the Hospital with Lean Management Approach: A Case Study In the Emergency Department of Ayatollah Kashani Hospital. Journal of Health Information Management, 2014; 11(7): 1016-1025. [In Persian]
6- Liker J.K. The Toyota Way: 14 Management Principles from the World’s Greatest Manufacturer, New York: McGraw-Hill, Inc.; 2004: 14.
7-Salary A. Lean production in the Supply Chain. Elyas Press; 2014: 43-83. [In Persian]
8- Marchwinski Ch, Shook J. Lean Lexicon: A Graphical Glossary for Lean Thinkers. Cambridge; Lean Enterprise Institute.; 2006:107-109.
9- Shahin A, Ahmadi H. Principles and Techniques of Lean Six Sigma. Arkan Danesh Press; 2008: 46-99. [In Persian]
10- Ajami S, Ketabi S, Torabiyan F. Performance Improvement Indicators of the Medical Records Department and Information Technology (IT) in Hospitals. Pakistan Journal of Medical Sciences, 2015; 31(3): 717–720.
11- Hussain M, Malik M. Prioritizing lean Management Practices in Public and Private Hospitals. Journal of Health Organization and Management, 2016; 30(3): 457-474.
12- Dart RC. Can Lean Thinking Transform American Health Care. Annals of Emergency Medicine, 2011; 57(3): 279-281.
13- Dammand J, Hørlyck M, Jacobsen TL, Lueg R, Rock RL. Lean Management in Hospitals: Evidence from Denmark. Administratie si Management Public, 2014; (23): 19-35.
14- Rexhepi L, Shrestha P. Lean Service Implementation in Hospital: A Case Study Conducted in University Clinical Centre of Kosovo M.A. Thesis. Umeå School of Business and Economics; 2011.
15- Vago T, Bell AM, Thompson H. Lean Delivery: A Hospital Improves its labor and Birth Unit with lean Quality Culture. Qual Prog, 2016; 49(2): 30-35.
16- Vegting I, van Beneden M, H H Kramer M, Thijs A, J Kostense P, Nanayakkara P. How to save costs by Reducing Unnecessary Testing: Lean Thinking in Clinical Practice. European journal of Internal Medicine, 2012; 23:70-75.
_||_1- Jahangiri A. The Cases and Extent of Using lean Techniques and Tools in Iran's Health Care System. Journal of Health Information Management, 2014; 12(5): 683-704. [In Persian]
2- Vaez mahdavi Z, Vaez mahdavi M. Health Evolution Plan: Necessity, Challenges and Perspectives. Journal of Community Economics, 2016; 13(29): 147-172. [In Persian]
3- AienParast A, Farzadi F, Maftoun F, Zahiriyan Moghadam T. Investigating the Possibility of Using the Activity Based Costing Model (ABC) to Calculate the Cost of Diagnostic Services for Radiology and Ultrasound in the Centers of the Contracting Party of the Health Insurance Organization. Payesh Journal, 2014; 14(1): 15-23. [In Persian]
4- Tourani S. Lean Hospital Management. Ebadifar Press; 2013: 37-302. [In Persian]
5- Mahabadi A, Ketabi S, Sajadi S.M. Factors Affecting the Expectancy of Patients in the Orthopedic Services Process in the Emergency Room of the Hospital with Lean Management Approach: A Case Study In the Emergency Department of Ayatollah Kashani Hospital. Journal of Health Information Management, 2014; 11(7): 1016-1025. [In Persian]
6- Liker J.K. The Toyota Way: 14 Management Principles from the World’s Greatest Manufacturer, New York: McGraw-Hill, Inc.; 2004: 14.
7-Salary A. Lean production in the Supply Chain. Elyas Press; 2014: 43-83. [In Persian]
8- Marchwinski Ch, Shook J. Lean Lexicon: A Graphical Glossary for Lean Thinkers. Cambridge; Lean Enterprise Institute.; 2006:107-109.
9- Shahin A, Ahmadi H. Principles and Techniques of Lean Six Sigma. Arkan Danesh Press; 2008: 46-99. [In Persian]
10- Ajami S, Ketabi S, Torabiyan F. Performance Improvement Indicators of the Medical Records Department and Information Technology (IT) in Hospitals. Pakistan Journal of Medical Sciences, 2015; 31(3): 717–720.
11- Hussain M, Malik M. Prioritizing lean Management Practices in Public and Private Hospitals. Journal of Health Organization and Management, 2016; 30(3): 457-474.
12- Dart RC. Can Lean Thinking Transform American Health Care. Annals of Emergency Medicine, 2011; 57(3): 279-281.
13- Dammand J, Hørlyck M, Jacobsen TL, Lueg R, Rock RL. Lean Management in Hospitals: Evidence from Denmark. Administratie si Management Public, 2014; (23): 19-35.
14- Rexhepi L, Shrestha P. Lean Service Implementation in Hospital: A Case Study Conducted in University Clinical Centre of Kosovo M.A. Thesis. Umeå School of Business and Economics; 2011.
15- Vago T, Bell AM, Thompson H. Lean Delivery: A Hospital Improves its labor and Birth Unit with lean Quality Culture. Qual Prog, 2016; 49(2): 30-35.
16- Vegting I, van Beneden M, H H Kramer M, Thijs A, J Kostense P, Nanayakkara P. How to save costs by Reducing Unnecessary Testing: Lean Thinking in Clinical Practice. European journal of Internal Medicine, 2012; 23:70-75.