رابطه آمادگي بيمارستان با كيفيت خدمات درماني در مواجهه با کووید 19 در بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
محورهای موضوعی : -مدیریت خدمات بهداشتی و درمانیمهدیه افضلی 1 , لیلا نظری منش 2 * , انسیه نیک روان 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد علوم و تحقيقات، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران، ايران
2 - استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد علوم و تحقيقات، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران، ايران
3 - استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد علوم و تحقيقات، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران، ايران
کلید واژه: آمادگی بیمارستان, کیفیت خدمات درمانی, کووید 19.,
چکیده مقاله :
مقدمه: در طول شیوع بیماریهای عفونی بیمارستانها با چالشهای زیادی از جمله کمبود پرسنل بیمارستان، تجهیزات پزشکی و چالش در ارائه خدمات طبق روال معمول، مواجه شده که همه این موارد مدیریت اثربخش بیمارستان را دچار مشکل میکند .
روش پژوهش: این پژوهش با پارادایم اثبات گرا و رویکرد کمی، با استدلال قیاسی به نظریه آزمایی میپردازد و از لحاظ نتایج کاربردی، از لحاظ رویکرد تحلیلی - توصیفی و پیمایشی میباشد برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. نمونه گیری تصادفی ساده با حجم نمونه پرسنل درمانی بیمارستان اول 203 نفر و بیماران 139 نفر ، بیمارستان دوم تعداد 283 نفر و بیماران 186 نفر انجام شد. جهت تحلیل فرضیهها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیلرگرسیون خطی استفاده شد.
یافتهها: مطابق یافتهها در سطح اطمینان 95 درصد آمادگي بيمارستان با كيفيت خدمات درماني در مواجهه با کووید 19.با ضریب همبستگی 0.755، رابطه معنادار دارد و همچنین نتایج نشان دادکه ارتباطات (0.748)، مراقبت از بیمار (0.466)، ظرفیت اقدامات غیرمعمول (0.673)، منابع انسانی (0.801)، لجستیک (دارو تجهیزات) (0.383)، خدمات حمایتی ضروری (0.915)، کنترل پیشگری از عفونت (0.825)، مدیریت موردی (0.729)، نظارت (هشدار سریع و پایش) (0.782)، و خدمات آزمایشگاهی (0.622)، با کیفیت خدمات درمانی در بیمارستانهای منتخب رابطه معناداری دارد.
نتیجهگیری: طبق یافتههای پژوهش بنظر میرسد با آمادگی بیمارستان و ابعاد آن در بیمارستانهای مورد مطالعه، بتوان سبب بهبود کیفیت خدمات درمانی در مواجهه با کووید 19 شد.
Introduction: During the outbreak of diseases, hospitals have faced many challenges, such as the lack of hospital personnel, medical equipment and services, all of which make the effective management of the hospital difficult.
Methods: This research deals with theory testing with positivist paradigm and quantitative approach, with Applied research, it is analytical-descriptive and survey approach. A standard questionnaire was used to collect data. Sampling was done by a simple random method with a sample size of 203 people and 139 patients in the first hospital and 283 people and 186 patients in the second hospital. Pearson correlation test, linear regression test was used.
Results: According to the findings, at the 95% confidence level, the hospital's readiness with the quality of medical services in the face of Covid-19 has a significant relationship with a correlation coefficient of 0.755, and the results also showed that communication (0.748), patient care (0.466), capacity for unusual measures (0.673), human resources (0.801), logistics and supply (drugs, equipment) (0.383), essential support services (0.915), infection control and prevention (0.825), case management (0.729), monitoring (rapid warning and monitoring) (0.782), and laboratory services (0.622), have a significant relationship with the quality of medical services in selected hospitals of Medical Sciences.
Conclusion: According to the findings of the research, it seems that with the preparation of the hospital and its dimensions in the studied hospitals, it is possible to improve the quality of medical services in the face of covid-19.
1- Maskarpour Amiri M. Shams L. Nasir T. Identification and classification of dimensions of Iran's health system's response to the covid-19 pandemic, Military Medicine Journal, 2019; 22(2): 108-114. [In Persian]
2- Chen Y. Lin Y. ChangY. Chou W. Differences in the Protection Motivation Theory Constructs between People with Various Latent Classes of Motivation for Vaccination and Preventive Behaviors against COVID-19 in Taiwan. International Journal of Environmental Research and Public Health, 2021; 18(7): 1-24.
3- Helou A. Altallaa M. Shehada A. Emad O. Abuhabib A.A. et al. The Associations Between Fear of COVID 19 and Preventive Behaviors among People in Gaza Strip, Palestine, 2021; (5)4: 543-548.
4- Pillay R. Defining competencies for hospital management A comparative analysis of the public and private sectors, Leadership in Health Services, 2018, (21)2: 99-110.
5- Singh, R, Upadhyay, A. Preventive Behavior Against COVID 19: Role of Psychological Factors, 2021; 10(4): 11-25.
6- Euro.who., Hospital Readiness Checklist for COVID-19. World Health Organization Regional Office for Europe (Document number: WHO/EURO:2020-1012-40758-54954), Copenhagen; 2020: 1-37.
7- Jabali B. Varharam M. SoltanifardRazliqi M. Palizdar M. Kazanchaei, E. Management strategies to control the Covid-19 disease crisis in Dr. Masih Daneshvari Hospital. Journal of Military Medicine, 2019: 22(6): 616-622. [In Persian]
8- Labaf A. Jalili M. Jafari P. IbrahimMazinani M. Challenges and solutions of the crisis management of the Covid-19 disease in the hospitals of Tehran University of Medical Sciences. Journal of the Faculty of Health and Health Research Institute, 2020: 18(4): 372-355. [In Persian]
9- Kawasumi M. Nagata, T. Ando H. Hino A. Tateishi S. Tsuji M. et al. Association between Preventive Measures against Workplace Infection and Preventive Behavior against Personal Infection, 2021; 10(1): 68-81.
10- Prugsiganont S. Per Anker J. Identification of space management problems in public hospitals, Facilities, 2018; 37(7): 435-454.
11- Jensen P.A. Strategy and space for broadcasting facilities: a longitudinal case study, paper presented at Trondheim International Symposium: Changing User Demands on Building – Needs for Lifecycle Planning and Management, 1 Ed., NTNU, Trondheim, 2018; 4(11): 121-134.
12- Van der Zwart J. Van der Voordt T.J.M. Pre-occupancy evaluation of patient satisfaction in hospitals, Herd: Health Environments Research and Design Journal, 2018; 9(1): 110-124.
13- Sunindijo, Riza Yosia; Lestari, Fatma; Wijaya, Oktomi, Hospital safety index: assessing the readiness and resiliency of hospitals in Indonesia, 2020; 38(1): 39-51.
14- Hesam Seyedin et al., Developing a hospital preparedness checklist to assess the ability to respond to the COVID-19 pandemic, EMHJ, 2021; 27(2).
15- Yusefi A R, Rohani Sarvestani S, Bastani P, Sharifi M, Nasabi N S, Raesi R et al. Assessing Satisfaction With COVID-19 Emergency Support Packages in Employees of Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran. JMIS, 2022; 8(1): 74-85.
16- Fatma Lestari et al., Hospital preparedness for COVID-19 in Indonesia, published 17 July 2023, DOI 10.3389/fpubh.2023.1187698.