بررسی تاثیر همدلی سازمانی بر کنترل احساسات کارکنان با توجه به نقش میانجی یادگیری سازمانی (مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز و مسجد سلیمان)
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانیفرخنده رضائی 1 , سید محمد رضا داودی 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی
2 - دانشیار گروه مدیریت ،واحد دهاقان ،دانشگاه آزاد اسلامی ،دهاقان ،ایران.
کلید واژه: همدلی سازمانی, کنترل احساسات کارکنان, یادگیری سازمانی,
چکیده مقاله :
احساسات، محرک اصلی رفتار همه انسانها است و نقش بسیار مهمی در شکل دادن به افکار، رفتارها و روابط افراد در زندگی و محیط کار دارد. پاسخها و واکنشهای هر کس به محرکهای مختلف درونی و بیرونی، در غالب نشان دادن احساسات، کاملا متفاوت و پیچیده است. شناخت نسبت به احساسات در رفتار سازمانی از اهمیت ویژه ای برخورداراست.هدف این پژوهش بررسی تاثیر همدلی سازمانی بر کنترل احساسات کارکنان با توجه به نقش میانجی یادگیری سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز و مسجد سلیمان می باشد. روش این تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی می باشد، جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز و مسجد سلیمان بودند که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 253 نفر به عنوان نمونه آماری انخاب گردیدند. ابزار اصلی این تحقیق شامل پرسشنامه بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS و Amos استفاده شد. یافته ها نشان داد که همدلی سازمانی بر کنترل احساسات کارکنان با توجه به نقش میانجی یادگیری سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز و مسجد سلیمان تاثیر معنادار دارد. همچنین همدلی سازمانی بر کنترل احساسات و یادگیری سازمانی تاثیر معنادار دارد. نتایج به دست آمده نشان می دهد ایجاد همدلی سازمانی در بین کارکنان و هیئت های علمی دانشگاه در فرآیند کنترل احساسات کارکنان در منظرهای مختلف تاثیر خواهد داشت.
Emotions are the main driver of all human behavior and play a very important role in shaping people's thoughts, behaviors and relationships in life and work environment. Everyone's responses and reactions to various internal and external stimuli, mainly showing emotions, are completely different and complex. Recognition of emotions in organizational behavior is of particular importance. The purpose of this research is to investigate the effect of organizational empathy on the control of employees' emotions with regard to the mediating role of organizational learning in Ahvaz Islamic Azad University and Suleiman Mosque.The method of this research is descriptive and correlational, the statistical population of the research included all the employees of the Islamic Azad University of Ahvaz and Suleiman Mosque, who were selected as a statistical sample by stratified random sampling. The main tool of this research was a questionnaire. In order to analyze the data, Pearson's correlation coefficient and regression analysis were used using SPSS and Amos statistical software.The findings showed that organizational empathy has a significant effect on the control of employees' emotions, considering the mediating role of organizational learning in Ahvaz Islamic Azad University and Suleiman Mosque. Also, organizational empathy has a significant impact on emotional control and organizational learning.The obtained results show that the creation of organizational empathy among university staff and faculty will have an impact on the process of controlling employees' emotions in different perspectives.
ابراهیمی، م. شفیعان، ر. ثابت، ر .(1402). بررسی رابطه بین توانمند سازی روانشناختی و یادگیری سازمانی با نوآوری شغلی دبیران زن مقطع دوم متوسطه ناحیه ۱ شهر خرم آباد، پژوهش نامه مدیریت تحول (پژوهش نامه مدیریت)، پژوهش در نظام های آموزشی، 7(38): صص 73- 93
افشار، س. سرفرازی، م .(1402). بررسی تاثیر کیفیت زندگی کاری بر بی تفاوتی سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی همدلی سازمانی (مطالعه موردی: اداره کل آموزش و پرورش استان فارس)، پژوهش نامه مدیریت تحول (پژوهش نامه مدیریت)، ، 8(24): صص 104-85
بهمنی، ا. غلامی، ر. فتحی زاده، ع. (1398). تبیین نقش میانجی همدلی سازمانی در ارتباط بین داستانسرایی و موفقیت سازمانی. پژوهش نامه مدیریت تحول، 11(2)، 141-156.
تقوی نژاد، م. صفری، ا. رستمی، ا .(1401). ارتباط بین یادگیری سازمانی با توانمندسازی روانشناختی از طریق فناوری اطلاعات در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس، پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز) , 58(19), 75-42.
جعفری،م. رنجی جفرودی،ن. حضرتی،م .(1402). شناسایی مولفه های اثر گذار بر تقویت همدلی سازمانی در وزارت آموزش و پرورش، 17(65)، 12-22
چراغ بیرجندی، ک. حسین زاده، م .(1401). تبیین ارتباط یادگیری سازمانی و حمایت اجتماعی با نقش واسطه ای همدلی شغلی در دبیران تربیت بدنی استان سیستان و بلوچستان، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 4(15): صص 43- 62
سلیمانی، م. داودی، ع .(1402). بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد سازمانی کارکنان امور مالی، پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی) ، 11(23): صص صص 43-71
شهراسبی، ر. موغلی، ع. احمدی، ع، امیرخانی, ا . (1398). تبیین و ارائه مدل بهبود همدلی سازمانی در سازمان سنجش آموزش کشور با رویکرد نظریه داده بنیاد. پژوهش در نظامهای آموزشی، 13(47)، 171-197.
صغری سینا ،ف. تیله بنی،ج .(1401). نقش میانجی شایسته سالاری در رابطهی بین عدالت سازمانی و یادگیری سازمانی کارکنان بانک تجارت استان مازندران، 2(13)، 54-63
موسوی تولون، م .(1402). تاثیر سرمایه اجتماعی و توسعه ارتباطات بر ایجاد همدلی سازمانی کارکنان فوریت های پزشکی استان اردبیل، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی2 (5)، صص 107 -84.
نظرزاده، م. نیک پی، ا. معدن دار آرانی، ع .(1400). بررسی تاثیر مدیریت کوانتومی بر بهره وری منابع انسانی با میانجی گری همدلی سازمانی، اخلاق در علوم و فناوری، 1(1)، صص 51-71
Ali, F., Nawaz, Z., & Kumar, N. (2023). Internal corporate social responsibility a strategic tool for employee engagement in public organizations: Role of empathy and organizational pride. Human Systems Management, (Preprint), 1-16. DOI: 10.3233/HSM-230118
Cheraghi Birjandi, Kazem and Hosseinzadeh, Maisam, (2023). Explaining the relationship between organizational learning and social support with the mediating role of occupational empathy in physical education teachers of Sistan and Baluchistan province, 7th National Conference on New Approaches in Education and Research, Mahmoudabad. (In Persian )
Fannes, G., & Claeys, A. S. (2022). Putting empathic feelings into words during times of crisis: The impact of differential verbal empathy expressions on organizational reputation. Public relations review, 48(2), 102183. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2022.102183
Greenbaum, R. L., Gray, T. W., Hill, A. D., Lima, M., Royce, S. S., & Smales, A. A. (2022). Coworker narcissism: Employee emotional and behavioral reactions as moderated by bottom-line mentality and trait competitiveness. Journal of Management.https://doi.org/10.1177/01492063221132791
Hwang, W. J., & Park, E. H. (2022). Developing a structural equation model from Grandey's emotional regulation model to measure nurses' emotional labor, job satisfaction, and job performance. Applied Nursing Research, 64, 151557. https://doi.org/10.1016/j.apnr.2021.151557
Jufrizen, J., Khair, H., & Loviky, F. B. (2023). The effect of employee emotion controls on the learning and effectiveness of sales unit employees. (IJBE), 5(1), 77-91. DOI: https://doi.org/10.30596/ijbe.v5i1.16499
Mishra, A. K., (2021). Effect of organisational learning and knowledge management on organisational performance in HEI, India. International Journal of Knowledge and Learning, 14(2), 101-120. https://doi.org/10.1504/IJKL.2021.115275
Murat Eminoğlu, G., & Elçi, M. (2023). Empathy doesn't just mean “if I were in your shoes”: serial mediation model to unearth relationship between organizational empathy and learning. Kybernetes. https://doi.org/10.1108/K-01-2023-0058
Purwanto, A. (2020). Effect of hard skills, soft skills, organizational learning and innovation capability on Islamic University lecturers’ performance. Systematic Reviews in Pharmacy. https://ssrn.com/abstract=3986845
Raiden, A., & King, A. (2021). Social value, organisational learning, and the sustainable development goals in the built environment. Resources, Conservation and Recycling, 172, 105663. https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2021.105663
sina,fatemeh soghra,sadati tile bani,syad jalal. (2022) .The role of mediation of meritocracy in the relationship between organizational justice and organizational learning in Mazandaran Tejarat Bank employees .Educational Administration Research ,52 ,33-56. (In Persian ) https://sanad.iau.ir/en/Journal/jearq/Article/1113007
Winton, B. G. (2023). Disaggregating emotional intelligence: building job satisfaction through emotional abilities. International Journal of Organizational Analysis, 31(3), 569-586. https://doi.org/10.1108/IJOA-03-2021-2669
Xerri, M. J., Cozens, R., & Brunetto, Y. (2023). Catching emotions: the moderating role of emotional contagion between leader-member exchange, psychological capital and employee well-being. Personnel Review, 52(7), 1823-1841. https://doi.org/10.1108/PR-11-2021-0785
Zhand, H., & Louis, K. (2008). The power of organizational storytelling, Training and Development, 53(3), 44–50.