تبیین وظایف و الزامات حوزه در تحقق تمدن نوین اسلامی بر اساس گام دوم انقلاب اسلامی
محورهای موضوعی : فقه و تاریخ تمدّن
محمد دانش نهاد
1
*
,
محمدحسن وکیلی
2
1 - دانشگاه یاسوج
2 - کلام و حکمت و تفسیر قرآن حوزه مشهد مشهد ایران
کلید واژه: "دین", "حوزه", "گام دوم انقلاب", " علوم انسانی اسلامی", "حکومت اسلامی".,
چکیده مقاله :
تحقق تمدن نوین اسلامی مهمترین غرض از تدوین بیانیه گام دوم انقلاب اسلام توسط مقام معظم رهبری است که نقش حوزه علمیه در تحقق آن اساسی و کلیدی است. متأسفانه در حال حاضر تنها بر تعلیم علوم پیشین به صورت حافظه محور و تبلیغ آن توصیه میگردد درحالی که با چنین عملکردی نمیتوان تمدن نوین اسلامی را محقق نمود. این تحقیق با روش جمعآوری اطلاعات و تحلیل آن در پی آن است که کیفیت نقش آفرینی حوزه در تحقق تمدن نوین اسلامی را تبیین نماید. در بخش اول به وظایف چندلایه در تبلیغ معارف اسلامی پرداخته میشود و در غالب مصادیقی عینی نحوه نقش آفرینی حوزه در تبلیغ مورد بررسی قرار میگیرد. پس از آن وظایف حوزه در تحقق تمدن نوین اسلامی در تحت دو عنوان مورد بررسی قرار میگیرد که عبارت از تولید اسناد اسلامی و اجرای آن است و در نهایت الزامات تحقق تمدن نوین اسلامی توسط حوزه بیان میگردد.تحقق تمدن نوین اسلامی مهمترین غرض از تدوین بیانیه گام دوم انقلاب اسلام توسط مقام معظم رهبری است که نقش حوزه علمیه در تحقق آن اساسی و کلیدی است. متأسفانه در حال حاضر تنها بر تعلیم علوم پیشین به صورت حافظه محور و تبلیغ آن توصیه میگردد درحالی که با چنین عملکردی نمیتوان تمدن نوین اسلامی را محقق نمود. این تحقیق با روش جمعآوری اطلاعات و تحلیل آن در پی آن است که کیفیت نقش آفرینی حوزه در تحقق تمدن نوین اسلامی را تبیین نماید. در بخش اول به وظایف چندلایه در تبلیغ معارف اسلامی پرداخته میشود و در غالب مصادیقی عینی نحوه نقش آفرینی حوزه در تبلیغ مورد بررسی قرار میگیرد. پس از آن وظایف حوزه در تحقق تمدن نوین اسلامی در تحت دو عنوان مورد بررسی قرار میگیرد که عبارت از تولید اسناد اسلامی و اجرای آن است و در نهایت الزامات تحقق تمدن نوین اسلامی توسط حوزه بیان میگردد. |
The realization of the new Islamic civilization is the most important purpose of the statement of the second step of the Islamic revolution by the Supreme Leader, and the role of the seminary is fundamental and key in its realization. Unfortunately, at present, it is only recommended to teach the previous sciences in a memory-oriented way and promote it, while modern Islamic civilization cannot be realized with such a practice. This research, with the method of collecting information and analyzing it, seeks to explain the role-playing quality of the field in the realization of modern Islamic civilization. In the first part, the multi-layered tasks in the propagation of Islamic teachings are discussed, and concrete examples of how the field plays a role in the propagation are examined. After that, the duties of the domain in the realization of the new Islamic civilization are examined under two headings, which are the production of Islamic documents and their implementation, and finally the requirements for the realization of the new Islamic civilization are stated by the domain. The realization of the new Islamic civilization is the most important purpose of the statement of the second step of the Islamic revolution by the Supreme Leader, and the role of the seminary is fundamental and key in its realization. Unfortunately, at present, it is only recommended to teach the previous sciences in a memory-oriented way and promote it, while modern Islamic civilization cannot be realized with such a practice. This research, with the method of collecting information and analyzing it, seeks to explain the role-playing quality of the field in the realization of modern Islamic civilization. In the first part, the multi-layered tasks in the propagation of Islamic teachings are discussed, and concrete examples of how the field plays a role in the propagation are examined. After that, the duties of the domain in the realization of the new Islamic civilization are examined under two headings, which are the production of Islamic documents and their implementation, and finally the requirements for the realization of the new Islamic civilization are stated by the domain. |
*قرآن کریم
1- احمدى ميانجى، على(1424ق)، مالكيت خصوصى در اسلام، تهران: نشر دادگستر.
2- بروجرى، حسين (1429ق)، منابع فقه شیعه، مترجم: حسينيان قمى، مهدى؛ صبورى، محمد حسين، تهران: انتشارات فرهنگ سبز.
3- جعفرى، محمد تقى(1419ق)، رسائل فقهى، تهران: مؤسسة منشورات كرامت.
4- جناتى شاهرودى، محمد ابراهيم(بیتا)، ادوار فقه و كيفيت بيان آن، بیجا: بینا.
5- حسينى تهرانى، سيد محمد حسين(1421ق)، ولايت فقيه در حكومت اسلام، مشهد: انتشارات علامه طباطبايى.
6- خمينى، سيد روح اللّه(1422ق)، نجاة العباد، تهران: مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى.
7- _________________(1423ق)، ولايت فقيه، تهران: مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى.
8- خويى، سيد ابو القاسم(1411ق)، فقه الشيعة- الاجتهاد و التقليد، قم: چاپخانه نو ظهور.
9- سبحانی، جعفر(بیتا)، ازدواج موقت در کتاب و سنت، مجله فقه اهل بيت عليهم السلام، قم: مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامى.
10- سجادى، سيد جعفر(1379)، فرهنگ اصطلاحات فلسفى ملاصدرا، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى.
11- صدر، سيد محمد باقر (1417ق)، اقتصادنا، قم: دفتر تبليغات اسلامى.
12- طباطبايى، محمدحسين(1374)، ترجمه تفسير الميزان، قم: دفتر انتشارات اسلامى.
13- علی بن ابی طالب، امام اول(1414ق)، نهج البلاغة، قم: مؤسسه نهج البلاغه.
14- عميد زنجانى، عباسعلى(1421ق)، فقه سياسى، تهران: انتشارات امير كبير.
15- کعبی، عباس(بیتا)، تطبیق نظام حقوقی اسلام با حقوق وضعی معاصر، مجله فقه اهل بيت عليهم السلام، قم: مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامى.
16- كلينى، محمد بن يعقوب(1407ق)، الكافي، تهران: دار الكتب الإسلامية.
17- گلپايگانى، سيد محمد رضا(1409ق)، مجمع المسائل، قم: دار القرآن الكريم.
18- فيض كاشانى، محمد محسن(1406ق)، الوافي، اصفهان: كتابخانه امام امير المؤمنين.
19- مرعشى شوشترى، سيد محمد حسن(1427ق)، ديدگاههاى نو در حقوق، تهران: نشر ميزان.
20- مكارم شيرازى، ناصر(بیتا)، ربا و بانكدارى اسلامى، قم: بینا.
21- _________________(1427ق)، دائرة المعارف فقه مقارن، قم: انتشارات مدرسه امام على بن ابى طالب.
22- __________________(1424ق)، كتاب النكاح، قم: انتشارات مدرسه امام على بن ابى طالب.
23- منتظرى حسين على(1409ق)، مبانى فقهى حكومت اسلامى، قم: مؤسسه كيهان.
24- واسطی، عبدالحمید(1397)، سه گلوگاه برای گسترش قلمرو اجتهاد، ص211-230، مجله تهران: مبانی فقهی حقوق اسلامی.
25- وکیلی، محمد حسن(1396)، بنیادهای اصلاح جامعه اسلامی، مشهد: مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی.
26- ________________(1397)، معرفت شناسی، مشهد: مؤسسه جوانان آستان قدس.