تبیین وظایف و الزامات حوزه در تحقق تمدن نوین اسلامی بر اساس گام دوم انقلاب اسلامی
محورهای موضوعی : فقه و تاریخ تمدّن
محمد دانش نهاد
1
*
,
محمدحسن وکیلی
2
1 - دانشگاه یاسوج
2 - کلام و حکمت و تفسیر قرآن حوزه مشهد مشهد ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
| تحقق تمدن نوین اسلامی مهمترین غرض از تدوین بیانیه گام دوم انقلاب اسلام توسط مقام معظم رهبری است که نقش حوزه علمیه در تحقق آن اساسی و کلیدی است. متأسفانه در حال حاضر تنها بر تعلیم علوم پیشین به صورت حافظه محور و تبلیغ آن توصیه میگردد درحالی که با چنین عملکردی نمیتوان تمدن نوین اسلامی را محقق نمود. این تحقیق با روش جمعآوری اطلاعات و تحلیل آن در پی آن است که کیفیت نقش آفرینی حوزه در تحقق تمدن نوین اسلامی را تبیین نماید. در بخش اول به وظایف چندلایه در تبلیغ معارف اسلامی پرداخته میشود و در غالب مصادیقی عینی نحوه نقش آفرینی حوزه در تبلیغ مورد بررسی قرار میگیرد. پس از آن وظایف حوزه در تحقق تمدن نوین اسلامی در تحت دو عنوان مورد بررسی قرار میگیرد که عبارت از تولید اسناد اسلامی و اجرای آن است و در نهایت الزامات تحقق تمدن نوین اسلامی توسط حوزه بیان میگردد.تحقق تمدن نوین اسلامی مهمترین غرض از تدوین بیانیه گام دوم انقلاب اسلام توسط مقام معظم رهبری است که نقش حوزه علمیه در تحقق آن اساسی و کلیدی است. متأسفانه در حال حاضر تنها بر تعلیم علوم پیشین به صورت حافظه محور و تبلیغ آن توصیه میگردد درحالی که با چنین عملکردی نمیتوان تمدن نوین اسلامی را محقق نمود. این تحقیق با روش جمعآوری اطلاعات و تحلیل آن در پی آن است که کیفیت نقش آفرینی حوزه در تحقق تمدن نوین اسلامی را تبیین نماید. در بخش اول به وظایف چندلایه در تبلیغ معارف اسلامی پرداخته میشود و در غالب مصادیقی عینی نحوه نقش آفرینی حوزه در تبلیغ مورد بررسی قرار میگیرد. پس از آن وظایف حوزه در تحقق تمدن نوین اسلامی در تحت دو عنوان مورد بررسی قرار میگیرد که عبارت از تولید اسناد اسلامی و اجرای آن است و در نهایت الزامات تحقق تمدن نوین اسلامی توسط حوزه بیان میگردد. |
|
The realization of the new Islamic civilization is the most important purpose of the statement of the second step of the Islamic revolution by the Supreme Leader, and the role of the seminary is fundamental and key in its realization. Unfortunately, at present, it is only recommended to teach the previous sciences in a memory-oriented way and promote it, while modern Islamic civilization cannot be realized with such a practice. This research, with the method of collecting information and analyzing it, seeks to explain the role-playing quality of the field in the realization of modern Islamic civilization. In the first part, the multi-layered tasks in the propagation of Islamic teachings are discussed, and concrete examples of how the field plays a role in the propagation are examined. After that, the duties of the domain in the realization of the new Islamic civilization are examined under two headings, which are the production of Islamic documents and their implementation, and finally the requirements for the realization of the new Islamic civilization are stated by the domain. The realization of the new Islamic civilization is the most important purpose of the statement of the second step of the Islamic revolution by the Supreme Leader, and the role of the seminary is fundamental and key in its realization. Unfortunately, at present, it is only recommended to teach the previous sciences in a memory-oriented way and promote it, while modern Islamic civilization cannot be realized with such a practice. This research, with the method of collecting information and analyzing it, seeks to explain the role-playing quality of the field in the realization of modern Islamic civilization. In the first part, the multi-layered tasks in the propagation of Islamic teachings are discussed, and concrete examples of how the field plays a role in the propagation are examined. After that, the duties of the domain in the realization of the new Islamic civilization are examined under two headings, which are the production of Islamic documents and their implementation, and finally the requirements for the realization of the new Islamic civilization are stated by the domain. |