تاریخ نگاری محلی بیت المقدس
محورهای موضوعی : فصلنامه تاریخ
1 - استادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی آزاداسلامی تهران،تهران،ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
این نوشتار به بررسی سیر تاریخنگاری محلی مربوط به شهر بیت المقدس در دوره میانه اسلامی (سده های سوم تا نهم هجری) میپردازد. به طور کلی تاریخنگاری محلی در شام از سده سوم هجری و در قالب گونه صحابه نگاری (شرح احوال صحابه) آغاز شد. برآمدن دولتهای محلی و وقوع جنگهای صلیبی در رشد و گسترش تواریخ محلی شام تاثیر به سزایی داشت. با بررسی شکلی و محتوایی تواریخ محلی شام، میتوان آن ها را در سه گونه وقایعنامه ها، زندگینامه ها و فضائل نامه ها دسته بندی کرد. عموم کتابها و آثاری که در رابطه با بیت المقدس به نگارش درآمده است، در حوزه فضائل نگاری دسته بندی می شود. در حوزه فرهنگنامه ها به نظر می رسد کتاب مستقلی در حوزه مشاهیر بیت المقدس نگاشته نشده است. در قالب وقایع نگاری نیز اغلب حوادث مربوط به بیت المقدس، ذیل تواریخ شام و دمشق آمده است. آثاری چون ذیل تاریخ دمشق ابن قلانسی و کتاب بغیه الطلب فی تاریخ حلب ابن عدیم از آن جمله است.
This article examines the course of local historiography related to the city of Bait-ul-Maqdis in the middle Islamic period (3rd to 9th centuries of Hijri). In general, local historiography in Syria began in the third century of the Hijri and in the form of "Sahaba Nargi" (the description of the companions). The emergence of local governments and the occurrence of crusades had a significant impact on the growth and expansion of the local histories of the Levant. By examining the form and content of the local chronicles of Sham, they can be classified into three types of chronicles, biographies and virtue letters. Generally, the books and works that have been written in relation to Jerusalem are classified in the field of virtue writing. In the field of dictionaries, it seems that an independent book has not been written in the field of famous names of Jerusalem. In the form of chronicles, most of the events related to Jerusalem are mentioned under the chronicles of Damascus and Syria. Among them are works such as the following book on the history of Damascus by Ibn Qalansi and the book Baghiya al-Talab fi Tarikh al-Haleb by Ibn Adeem.
_||_