الگوی بانکداری شرکتی مبتنی بر کسب و کار های سبز
محورهای موضوعی : مدیریتمحمد حسین صالحی 1 , پرویز سعیدی 2 , مریم بخاراییان 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت مالی، واحدعلی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران
2 - گروه مدیریت و حسابداری ، واحد علی آباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی ، علی آباد کتول، ایران
3 - گروه حسابداری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران.
کلید واژه: بانکداری شرکتی, کسب و کار سبز, معادلات ساختاری , نظریه داده بنیاد.,
چکیده مقاله :
فضای رقابتی، نیازهای متنوع مشتریان، خدمات و فرایندهای اجرایی متفاوت و مشکلات زیست محیطی در بیشتر کشورها منجربه شکل گیري محیط هاي جدید براي کسب وکارها شده است که نیاز به تغییر رویکرد توجه بانک ها به زیربخش مهمی از بانکداری جامع به نام بانکداری شرکتی را ضروری کرده است. پژوهش حاضر از نظر هدف بنيادين کاربردی، از نظر ماهيت، تحقيق¬های پيمايشي و از نظر پارادايمي، تحقيق¬های ترکیبی ـ اکتشافي، نمونه¬گیری در بخش کیفی پژوهش به صورت هدفمند و در بخش کمی به صورت تصادفی طبقه¬ای انجام شد. در مرحله كيفي با 15 نفر، متخصصین و خبرگان دانشگاهی و فعالان در حوزه بانکی تا دستیابی به اشباع نظری مصاحبه صورت گرفت و نمونه¬های بخش کمی براساس فرمول کوکران انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی با استفاده از روش اکتشافی مولفه¬های بانکداری شرکتی و عوامل مؤثر بر آن مشخص شده و در بخش کمی از طریق تحقیق توصیفی- پیمایشی مورد ارزیابی قرار گرفتند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه اکتشافی نیمه¬ساختمند بوده است و در بخش کمی برای ارزیابی بانکداری شرکتی مبتنی بر کسب وکار های سبز از پرسشنامه محقق ساخته که براساس کدهای بدست آمده در مرحله کیفی طراحی شد، استفاده شده است. در بخش کیفی تحلیل مصاحبه¬ها با استفاده از روش تحلیل داده بنیاد انجام شد. روایایی و پایایی مولفه¬ها بررسی و آلفای کرونباخ همه مولفه¬های بالا 7/0 بوده و طي آن؛ مهم-ترین مولفه¬های بانکداری شرکتی و کسب و کارهای سبز مورد سنجش قرار گرفته شد. در بخش کمی از طریق روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آموس، صحت مدل تحقیق، مورد تأیید قرار گرفت و معلوم گردید که انتخاب مفاهیم، ابعاد و شاخص¬ها از دقت بالایی برخوردار بوده و می¬تواند چارچوب مناسبی را برای تدوین سند چشم انداز بانکداری شرکتی مبتنی بر کسب و کارهای سبز فراهم نماید. بر این اساس تعداد 21 مؤلفه شناسایی شد و تعداد 124 شاخص بر اساس کدگذاری محوری طبقه بندی و ارتباط آنها با مؤلفه¬ها شناسایی و طبقه بندی گردید.در نهایت برازش مدل انجام شده و نتایج بخش کمی یافتههای بخش کیفی را تأیید میکند.
The competitive environment, diverse needs of customers, different services and executive processes, and environmental problems in most countries have led to the formation of new environments for businesses, which necessitates the need to change the approach of banks to pay attention to an important sub-section of comprehensive banking called corporate banking. Has done. In terms of the basic practical purpose, in terms of nature, survey research and in terms of paradigm, combined-exploratory research, sampling was done in a purposeful manner in the qualitative part of the research and in a stratified random manner in the quantitative part. In the qualitative phase, interviews were conducted with 15 people, experts and academic experts and activists in the banking field until reaching theoretical saturation, and the samples of the quantitative part were selected based on Cochran's formula. The research tools in the qualitative part were determined using the exploratory method of the components of corporate banking and the factors affecting it, and they were evaluated in the quantitative part through descriptive-survey research. The research tool in the qualitative part was semi-structured exploratory interview, and in the quantitative part, a researcher-made questionnaire was used to evaluate corporate banking based on green businesses, which was designed based on the codes obtained in the qualitative stage. In the qualitative part, the interviews were analyzed using the foundation's data analysis method. The validity and reliability of the components were examined and the Cronbach's alpha of all the above components was 0.7 and during that; the most important components of corporate banking and green businesses were evaluated. In the quantitative part, the accuracy of the research model was confirmed through structural equation method using Amos software, and it was found that the selection of concepts, dimensions and indicators was of high accuracy and could provide a suitable framework for document compilation. Provide corporate banking perspective based on green businesses. Based on this, 21 components were identified and 124 indicators were identified and classified based on axial coding and their relationship with the components. Finally, the model was fitted and the results of the quantitative part confirm the findings of the qualitative part.
افلاکی پاشاکی، زهرا(1396)، بررسی تأثیر بانکداری شرکتی بر رضایت مشتریان بانک تجارت، پایاننامه کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفادشت، دانشکده علوم انسانی، گروه مدیریت.
شیخ، عباسعلی؛ سعیدی ، پرویز ؛عباسی ، ابراهیم وآرش نادریان(1400)، شناسایی عوامل و الگوی تامین مالی سبز شرکتها از طریق صنعت بانکداری ایران : رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری،مجله مدیریت سبز، دوره 1، شماره 1،صص63-84.
طالبی، امیر(1395)، ارزیابی کیفیت خدمات بانکداری شرکتی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر آن با استفاده از روش AHP (مطالعه موردی بانک اقتصاد نوین)،کنفرانس جهانی مدیریت، اقتصاد حسابداری و علوم انسانی در آغاز هزاره سوم،1-17.
Alam, N., Ramachandran, J., & Nahomy, A. H. (2020). The Impact of Corporate Governance and Agency Effect on Earnings Management – A Test of the Dual Banking System. Research in International Business and Finance, 101242. doi:10.1016/j.ribaf.2020.101242
Barth Andreas; Sasan Mansouri; (2021). Corporate culture and banking. Journal of Economic Behavior & Organization, (), –. doi:10.1016/j.jebo.2021.02.010
Barth M., Elliot J., Finn W. (2021), “Managerial Optimism and Earning Smoothing”, Accounting Review, 31(9), 21-31.
Bedman, N. (2013), SME bank selection and patronage behavior in the Ghanaian banking industry,management research review.Vol36,Iss11,pp1062-1080.
Chen,C. KimJ. Yao, L (2023). "Earnings smoothing: Does It Exacerbate or Constrain Stock Price Crash Risk", Journal of Corporate Finance, 42(5), 54-36.
Earnest & Yang. (2019). EY Banking Barometer 2019: Signs of the Times. Available at ey.com.
Financial Conduct Authority (2016). Investment and Corporate Banking Market Study: Final Report. MS15/1.3. October 2016.
Gulati, Rachita; Kattumuri, Ruth; Kumar, Sunil (2019). A non-parametric index of corporate governance in the banking industry: An application to Indian data. Socio-Economic Planning Sciences, (), S0038012118302258–. doi:10.1016/j.seps.2019.03.008
Hines, Patricia. (2017). Connected Corporate Banking: Breaking Down the Silos. Oliver Wyman.
Kyriakos Chatzitheodorou;Thomas A. Tsalis;Konstantinos P. Tsagarakis;Grigoroudis Evangelos;Nikolaou Ioannis; (2021). A new practical methodology for the banking sector to assess corporate sustainability risks with an application in the energy sector. Sustainable Production and Consumption
Liao. Ouyang,B. (2023). “Organized Labor Corporate Governance and StockPrice Crash Risk ", Review of Accounting and Finance, 16(4): 424-443.
Muhammad Muflih; (2021). The link between corporate social responsibility and customer loyalty: Empirical evidence from the Islamic banking industry. Journal of Retailing and Consumer Services, (), –. doi:10.1016/j.jretconser.2021.102558
Ramzan, Muhammad; Amin, Muhammad; Abbas, Muhammad (2021). How does corporate social responsibility affect financial performance, financial stability, and financial inclusion in the banking sector? Evidence from Pakistan. Research in International Business and Finance, 55(), 101314–. doi:10.1016/j.ribaf.2020.101314
Robert S. Chirinko & Huntley Schaller,) 2022 (Fundamentals, Misvaluation, andInvestment: The Real Story," CESifo Working Paper Series 1922, CESifo Group Munich.
Yim, F.H., Anderson, R.E., Swaminathan, S., (2005), “Customer Relationship Management: Its Dimensions and Effect on Customer Outcomes”, Journal of Personal Selling and Sales Management, Vol. 24, No. 4, Pp. 265-280.
Zamani, B., & Babaei, E. (2020). A Critical Review of Grounded Theory Research in Urban Planning and Design. Planning Practice & Research, 36(1), 77-90.
Polonsky, M. J. (2023). Transformative green marketing: Impediments and opportunities. Journal of Business Research, 64(12), 1311-1319.
Raymond, N.F., Svendsen, E., & Campbell, L.K. (2022). From job training to green jobs: A case study of a young adult employment program centered on environmental restoration in New York City, USA. Journal of Urban Forestry & Urban Greening, 12: 287–295.
الگوی بانکداری شرکتی مبتنی بر کسب و کار های سبز
فضای رقابتی، نیازهای متنوع مشتریان، خدمات و فرایندهای اجرایی متفاوت و مشکلات زیست محیطی در بیشتر کشورها منجربه شکل گیري محیط هاي جدید براي کسب وکارها شده است که نیاز به تغییر رویکرد توجه بانک ها به زیربخش مهمی از بانکداری جامع به نام بانکداری شرکتی را ضروری کرده است. پژوهش حاضر از نظر هدف بنيادين، از نظر ماهيت، تحقيقهای پيمايشي و از نظر پارادايمي، تحقیق اکتشافي، است. جامعه آماری شامل افراد متخصص و صاحب نظر در زمینه بانکداری و زیست محیطی بوده که با استفاده از نمونه گیری هدفمند و با روش گلوله برفی انتخاب و ضمن مصاحبه با 15 نفر از ایشان، انجام کدگذاری و حصول اشباع نظری، تعداد 21 مؤلفه شناسایی شد و تعداد 124 شاخص بر اساس کدگذاری محوری تعیین و در نهایت الگوی بانکداری شرکتی مبتنی بر کسب و کارهای سبز ارائه گردید.
واژگان کلیدی: بانکداری شرکتی، کسب و کار سبز، معادلات ساختاری ، نظریه داده بنیاد.
مقدمه
مشکلات محیط زیستی، جهانی شدن، تحول فناوري، و همچنین بحران هاي مالی اخیر در بیشتر کشورها، به شکل گیري محیط هاي جدید براي کسب وکارها منجر شده است. در این بین، زمینه شکل گیري کارآفرینی سبز عمدتاً توجه به مسائل محیط زیستی فزآینده است. زیرا کسب وکارها به عنوان یکی از عوامل اصلی بروز یا تشدیدکننده بیشتر مشکلات محیط زیستیشناخته می شوند( هارت1،2023). بنابراین توجه به کسب و کارهای سبز به عنوان راه حل تعدیل پیامدهاي منفی توسعه کسب وکار، رو به افزایش است. اصولاً مشکلات محیط زیستی به شیوه و نوع فعالیت شرکت ها وابسته است(مود2،2021). در بیشتر موارد، رابطه مثبت بین تلاش هاي محیط زیستی کارآفرینان، مزیت هاي رقابتی ومنافع نوآوري مورد تأیید قرار گرفته است. عموماً این نوع کسب وکارها با نام کلی کارآفرینی سبز رده بندي می شوند. این کسب وکارها به ارائه ایده هایی براي ایجادشرکت هاي جدید، بازآفرینی فرآیندهاي تولید، تغییر محصولات و خدمات با توجه به معیارهاي محیط زیست، و نیز توسعه پایدار مبتنی بر سه اصل کاهش استفاده از منابع ـ به ویژه از نوع تجدیدناپذیر، بازیابی و استفاده مجدد از منابع استوار است(نیکولائوا و همکاران3،2011).براساس تجربیات پژوهشگران و مطالعه متون، تدوین خط مشی های جدید و متناسب با تحولات روزآمد سیستم های بازاریابی، فضای مجازی و الکترونیکی، مدیریت مالی و سایر بخش ها از سویی و تغییرات مدل های کسب وکار فعالان حوزه های مختلف اقتصادی در بازار از سوی دیگر ضرورت تغییر نگاه های بانکی به سمت مشتریان دارای پتانسیل و ظرفیت بالا را ایجاب می کند. مطالعۀ این موضوع می تواند تحقق اهداف، سهم بازار و سهم از مشتری را در نظام های مالی و اقتصادی بانکی به عنوان یک مؤسسه پویا در نیاز به جذب و تخصیص منابع مالی و ارتقای مستمر عملکرد با ضریب تأثیر بالا را محقق کند.
بانکداری شرکتی یکی از مهمترین زیربخش های حوزه بانکداری جامع است. بانکداری شرکتی عبارت است از مجموعه خدمات بانکی طراحی شده برای برآوردن نیازهای ویژۀ مشتریان شرکتی باتوجه به شرایط و مسائل خاص هر کسب وکار. اهداف اولیه بانکداری شرکتی، افزایش حجم داد و ستد در حوزۀ شرکتی، ارتقای سطح رضایت و افزایش ارزش ایجادشده در این حوزه است. ازآنجایی که صنعت بانکداری در دنیا به شدت رقابتی شده، گرایش به پژوهش های مرتبط با شناسایی نیازها و خواسته های مشتریان اهمیت بیشتری یافته است. به این منظور، اقدامات زیادی برای کسب شناخت از بازارهای هدف و انتخاب خرده بازارهای متشکل از اشخاص حقوقی بزرگ در بانک ها انجام می شود.بانک ها با شناسایی شرکت های فعال در حوزه زیست محیطی می توانند ضمن کسب درآمد با شناسایی مشاغل ارزش آفرین اهداف زیست محیطی را نیز تقویت کرده و ارتقا ببخشند. بنابراین، علاوه بر فرصت هاي کارآفرینی مبتنی بر تخریب خلاقانه، در محیط پیرامون هم شرایط و زمینه هاي مناسبی وجود دارند که براي راه اندازي یا توسعه کسب وکار مساعد هستند. رویکرد اکتشافی در بخش هاي مختلف اقتصادي و نیز مناطق مختلف کشور از جمله استان گلستان، زمینه ها و ظرفیت هاي متنوعی براي توسعه کسب وکارهاي سبز وجود دارد. شناسایی و معرفی این ظرفیت ها می تواند به جهت دهی سیاست هاي بانک ها و نیز هدایت سرمایه گذاری یاري رساند.لذا پژوهش حاضر، به دنبال ارائه الگوی بانکداری شرکتی مبتنی بر کسب و کار های سبز در استان گلستان است. مطالعات انجام گرفته نشان داد که الگوی مدرن و بومی شده از بانکداری شرکتی مبتنی بر کسب و کارهای سبز در نظام بانکداری جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد. بنابراین یک شکاف تحقیقاتی در این حوزه مورد ملاحضه قرار گرفت. برای رفع این نقیصه پژوهش حاضر، برآن است که الگوی بانکداری شرکتی مبتنی بر کسب و کارهای سبز را با نظر خبرگان بانکداری و اساتید مجرب در این حوزه ارائه نماید. با تکمیل این پژوهش شکاف تحقیقاتی در حوزه بانکداری شرکتی در کشور برطرف شده و خروجی نهایی این پژوهش میتواند راهگشای پیشرفتهای جدید در بانکداری شرکتی مبتنی بر کسب و کارهای سبز در کشور بوده و به درآمدزایی بیشتر بانکها در این حوزه کمک شایانی بنماید.
مروری بر مبانی نظری و پیشینه تحقیق
صنعت بانکداری با توجه به موقعیت رقابتی کنونی بازار، جذب و حفظ مشتریان را از اقدامات مهم خود قرار داده و میداند که درک صحیح نیاز مشتری همراه با ارائه مطلوب خدمات جهت وفادار ساختن مشتریان، ایجاد ارتباط صحیح با آنان و استفاده از خدمات نوین بانکی ضروری میباشد. بنابراین اقدامات نوین بانکی و بازاریابی رابطه مند در جذب و نگهداری مشتری مخصوصأ مشتریان حقوقی بسیار کارآمد است بانکداری شرکتی راهبرد ارائه خدمات و تشخیص فرصتهای اصلی و تمرکز منابع برای تحقق منافع نهفته در آنها است. با توجه به اینکه بانکداری شرکتی از بزرگترین شرکتهای هر کشور پشتیبانی میکند و در مجموع اثر عمیقی بر اقتصاد کشورها دارد، عرصه زندگی شهروندان و حقوق آنان را نیز تحت تأثیر قرار میدهد (روف4،2020). یک راهبرد موفق بایستی با هدف گذاری مناسب و متناسب با شرایط محیطی منابع ارزشمند داخلی را برای بهره برداری از فرصتها و تبدیل آنها به فرصتهای عملی همسو سازد. راهبرد بانکداری شرکتی در گام اول با تقسیم مشتریان به گروههایی که دارای بالاترین فرصت خلق ارزش هستند آغاز میشود. آنچه مسلم است اینکه بانکداری شرکتی بیش از هر بخش دیگری در بانک به دلیل حجم امور تحت مدیریت بر افزایش فعالیت بانک اثرگذار است (دایونگ و همکاران5،2020). بدین ترتیب با تقویت این بخش و استفاده از استراتژیها، ساختار و روشهای خلاق رقابتی و اثربخش در این حوزه بانک میتواند به ارتقای شاخص سلامت خود و افزایش ارزش برای کلیه ذی نفعان امیدوار باشد. پلانسکی6(2023)، در نتیجه تحقیقات خود، عواملی مثل حفاظت از محیط زیست، کارایی بیشتر منابع، صرفه جویی مالی، کاهش زباله و آلودگی، فشارهاي درونی و بیرونی، مدیریت هزینه، مزیت رقابتی و تصویر مثبت از شرکت را بر توسعه کسب وکار سبز مؤثر می داند. وی بیان کرد بانک ها با بهره وری و سرمایه گذاری بر روی شرکت های فعال زیست محیطی یا به عبارتی کارآفرینان سبز می توانند درآمدزایی بیشتری کسب نمایند. ریموند و همکاران7(2022)، با مطالعاتی که انجام داده اند، به ناتوانی محیط کسب وکار براي توسعه مشاغل سبز، فقدان برنامه هاي آگاه سازي، کمبود قوانین موردنیاز و افزایش بوروکراسی اداري به عنوان موانع ایجاد کسب وکارهاي سبز و توسعه آن ها در نیویورك پی برده اند.آنها بیان کردند بانک های نیویورک به عنوان نهاد های سرمایه گذار فاقد سیاست های مناسب برای رشد مشاغل سبز هستند.موسسه مشاوره بانکداری و مالی تینک تانک8 (2021)، در گزارش خود به بررسی وضعیت و بلندپروازیهای درگاههای بانکداری شرکتی پرداخته است. مزیت فوقالعادهای که مرتباً بدان اشاره شده، امکان شخصیسازی خدمات و صرفهجویی در هزینهها بوده است. اکثریت قریب به اتفاق بانکهای شرکت کننده در مطالعه معتقدند که درگاههای مشتری در رقابتپذیری در تجارت مشتریان شرکتی برای بانکها دارای نقش مهم یا بسیار مهم هستند. مهمترین چالش پیش روی درگاههای بانکداری شرکتی، سیستمهای قانونی و استانداردسازی خدمات برخط شناسایی شده است. سازمان بانکداری اروپایی9(2019)، در گزارش خود به بررسی فرصتهای اکتشاف دادهها10 در بانکداری شرکتی پرداخت. در این گزارش مفاهیم کاربردهای پردازش دادههای بانکی با استفاده از فناوریهای نوین رایانهای تجزیه و تحلیل گردید. در این گزارش چنین نتیجهگیری شده است که ایجاد ارزش مبتنی بر داده در بانکداری شرکتی با این که هنوز صنعتی نوپا است ولی نویدبخش تحولاتی جدید میباشد. پیشگامان درون بانکی و برون بانکی فین تک11 نویدبخش سود رو به رشدی در فرصتهای اکتشاف داده در بانکداری شرکتی بودهاند. هاینز12 (2017) به بررسی بانکداری شرکتی با مفهوم «بانکداری شرکتی متصل»13 پرداخت. در این گزارش به تشریح کارآیی بانکداری شرکتی پرداخته شده و نگاه دقیقتری به بخشهای سودآور، بخشبندی مشتری، پیشرانهای فناوری و ارائه دهندگان نرمافزار انداخته شده است. در این مطالعه به تعریف قابلیتهایی پرداخته شده است که بانکها باید برای خدمترسانی به مشتریان بانکداری شرکتی داشته باشند و نحوه دستیابی به آن و مقیاس و فناوری مورد نیاز برای رقابت در این زمینهها تعریف شده است. شیخ و همکاران(1400)، طی پژوهشی به شناسایی عوامل و الگوی تامین مالی سبز شرکت ها از طریق صنعت بانکداری ایران با رویکرد معادلات ساختاری پرداختند. نتایج حاصل نشان داد که مؤلفه های استخراج شده اثر مستقیم و معناداری بر فرایند تأمین مالی سبز شرکت ها داشته و اینکه در حال حاضر ابعاد اصلی تأمین مالی سبز شرکت ها از طریق صنعت بانکداری ایران در سطح آمادگی پایینی قرار دارد.افلاکی پاشاکی (1396)، در پژوهش خود به بررسی تأثیر بانکداری شرکتی بر رضایت مشتریان بانک تجارت پرداخته است. هدف این تحقیق ارائه مدلی به منظور بررسی رابطه بین بانکداری شرکتی و رضایت مشتریان این نوع بانکداری در بانک تجارت است. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت در رده تحقیقات توصیفی- تحلیلی بوده و بر اساس آن که نحوه و میزان تاثیرات متغیرها و همبستگی آنها را با یکدیگر مطالعه میکند، به نوعی تحقیق همبستگی نیز شمرده میشود. تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق با روش حداقل مربعات جزئی و با استفاده از نرمافزار Smart PLS انجام شده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن بود که استفاده از بانکداری شرکتی بر رضایت مشتریان این نوع بانکداری در بانک تجارت تأثیر مثبت و معنیدار دارد. طالبی (1395) به ارزیابی کیفیت خدمات بانکداری شرکتی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر آن با استفاده از روش AHP پرداخته است. در این تحقیق به مطالعه موردی بانک اقتصاد نوین پرداخته شده است. نمونه آماری پژوهش شامل 250 شرکت از مشتریان بانکداری شرکتی بانک اقتصاد نوین در سال 1394 بوده است. یک فرضیه اصلی و چهار فرضیه فرعی تدوین و برای سنجش آنها، از آزمون ناپارامتریک ویل کاکسون بهره برده شد. از سوی دیگر به منظور رتبهبندی شاخصهای بانکداری شرکتی از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده است. یافتههای حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش نشان میدهد بین انتظارات مشتریان بانکداری شرکتی از کیفیت خدمات مالی، مشاوره، سرمایهای و الکترونیکی بانک اقتصاد نوین تفاوت معناداری وجود دارد. در نهایت از منظر مشتریان، خدمات مالی رتبه اول اهمیت را به خود اختصاص داد. خدمات الکترونیکی، سرمایهای و مشاوره رتبههای بعدی بیشترین اهمیت را به خود اختصاص دادهاند.
روش پژوهش
تحقیق حاضر از لحاظ هدف یک تحقیق پشمایشی است که از نظر فرایند اجرا از نوع تحقیق کیفی است، از نظر نتیجه اجرا نیز یک تحقیق کاربردی است. همچنین، از نظر بعد زمانی مقطعی است. علاوه براین، از منظر منطق اجرا یک تحقیق آمیخته یا ترکیبی (قیاسی- استقرایی) و مبتنی بر گردآوری دادههای مورد نیاز کتابخانه ای و میدانی است. در مرحله اول، ابتدا پژوهشگر پرسشنامه اولیهای را به منظور استخراج ابعاد و مؤلفههای کلیدی چارچوب (مدل) مفهومی تهیه و آن را برای پاسخگویی در اختیار 15خبره نظری و عملی به شرح جدول (1) قرار داد که جهت انتخاب آنها از روش غیرتصادفی( روش گلوله برفی) استفاده شده است به گونه اي كه در آن يك شركت كننده در پژوهش ما را به شركت كنندگان ديگر هدايت نمود.
جدول (1) : ویژگی ها و تعداد اعضای خبرگان
خبرگان | مشخصات | تعداد |
خبرگان نظری | اساتید دانشگاهها میباشند که دارای : اثر علمی و تجربه تدریس در حوزه بانکداری شرکتی باشند. | 7 |
خبرگان عملی | مدیران و کارشناسان شاغل در حوزه ی سیستم بانکداری شرکتی که: دارای حداقل 10 سال سابقه کار باشند ؛ حداقل دارای مدرک تحصیلی لیسانس باشند. | 8 |
کل |
| 15نفر |
از اینرو، پژوهشگر بعد از انجام مصاحبه از طریق پرسش نامه فوق برخی از مهمترین ابعاد و مؤلفههای کلیدی چارچوب (مدل) مفهومی استخراج گردید که از آنها به منظور تدوین پرسشنامه دوم (اصلی) استفاده نموده است. لذا، پژوهشگر بعد از تهیه پرسشنامه دوم آن را در اختیار جامه هدف پاسخگویان قرار داده است. در این مرحله داده ها و اطلاعات پرسشنامه که شامل151 نمونه آماری بوده است وارد فایل اکسل گردید. ابزار گردآوری داده ها در این مرحله از پژوهش، مصاحبه هایی رو در رو و عمیق بود که با طرح پرسشهایی باز، بین ۲۰ تا ۶۰ دقیقه انجام شد؛ گاه مصاحبه ها به منظور به اشتراکگذاری یافته های مقدماتی، تکمیل، اصلاح و جرح و تعدیل داده ها تکرار نیز می شدند. از مشارکت کنندگان درباره مشاهداتشان از مصادیق بانکداری شرکتی در زمان تصدی مسئولیت، عوامل موثر بر اجرای بانکداری شرکتی مبتنی بر کسب و کارهای سبز سوال میشد. پرسشهای تکمیلی برای جهت دادن به مباحث و نیل به مقوله های مرتبط با پدیده مورد بررسی طرح می گردید. نمونه ای از پروتکل اصلی مصاحبه در پیوست آمده است؛ این پروتکل شامل 6 پرسش اصلی بود که به اقتضای نحوه پاسخگویی مصاحبه شوندگان، پرسشهای دیگری ذیل آنها طرح می گردید. نمونه گیری تا رسیدن مقوله ها به اشباع نظری ادامه یافت؛ اشباع نظری مرحله ای است که در آن داده های جدیدی در ارتباط با مقوله پدید نمی آیند، مقوله گستره مناسبی می یابد و روابط بین مقوله ها برقرار و تایید میشوند. همزمان با گردآوری دادهها کدگذاری آنها نیز انجام گرفت. در پژوهش حاضر، برای تحلیل داده ها از نظریه داده بنیاد استفاده شده است.
یافتههای تحقیق
در کدگذاری باز مفاهیم شناسایی و در کدگذاری محوری با خلاصه کردن مفاهیم مقولهها استخراج میگردد. در کدگذاری انتخابی یا مرحله نظریه پردازی، پدیده محوری به شکلی نظام مند به دیگر مقولهها ربط داده میشود و روابط را اثبات پژوهی کرده و مقولههایی را که نیاز به بهبود و توسعه بیشتری دارند را بهبود میبخشند و درنهایت پژوهشگر یک مدل ارائه میدهد در این مرحله محقق از اطلاعات مؤلفهها (محورها) مأخوذه از جدول کدگذاری محوری و با بررسی آنها و بازخورد توسط کارشناسان مطلع و بعضی از مصاحبه شوندهها (جزء افراد خبره تلقی میشدند) تعدیل و اصلاحات لازم انجام شده است. و با انتخاب ازمقوله ها ومحورهای منتخب در شرایط محوری مرتبط با بانکداری شرکتی مبتنی بر ثبات مالی به روش داده بنیاد 15 مقوله اصلی شناخته شدهاند و بعنوان عوامل مؤثر و تأثیر گذار پژوهش قلمداد گردیده است و جا گذاری در کدگذاری انتخابی انجام شد ومدل فرضی کیفی پژوهش ایجاد گردید.در این مرحله به شرح جدول 2، تعداد 21 مؤلفه شناسایی شد و تعداد 124 شاخص بر اساس کدگذاری محوری طبقه بندی و ارتباط آنها با مؤلفهها شناسایی و طبقه بندی گردید. نتایج کدگذاری محوری در پژوهش حاضر به شرح جدول زیر مؤلفههای کدگذاری محوری میباشد.
جدول 2. مؤلفههای کد گذاری محوری
مقوله | مفاهیم |
خدمات پرداخت شرکتی | سیستم الکترونیکی انتقال وجوه،کارتهای پرداخت نقدی و اعتباری،مدیریت نقدینگی،خدمات مربوط به صندق هاي سرمایه گذاري،استراتژی تعاملی با مشتریان شرکتی |
خدمات بینالمللی | یکپارچگی بانکداری در حوزه خدمات داخلی و بین الملل،بهینه سازی پورتفوی منابع، مصارف و تعهدات ارزی بانک |
مدیریت ریسک تسهیلات بانکداری شرکتی | مدیریت ریسک ارزی،مدیریت ریسک کالا،مدیریت ریسک بیمه شرکت |
مدیریت بازار | استراتژی اصلی نگهداری و رشد مشتریانفمدیریت مالی شرکت،مدیریت ادغام و تصرف شرکتی،عرضه سهام شرکتها در بورس،تأمین مالی خرید املاک شرکت،تأمین مالی پروژههای شرکت |
عوامل زیرساختی | سیستم یکپارچه اطلاعاتی مالی و هویتی مشتریان،شفافیت صورتهای مالی و اطلاعات مالی،زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات پایدار،فعالیتهای پیشبردی متناسب با ویژگیهای مشتریان شرکتی،سیستم اعتبارسنجی متمرکز و معتبر،استفاده از دانش، سازمانهای خارجی،مشارکت ذینفعان بانک،یکپارچگی بانکداری شرکتی،ایجاد شراکت پایدار |
عوامل مدیریتی-استراتژیک | شفافیت در سیاستگذاری،تدوین استراتژیهای مشخص و رقابتی در خصوص مشتریان شرکتی، وجود مدیریت استراتژیک و بلندمدت،یکپارچگی در سیاستگذاری، اجرا و نظارت،سازماندهی فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت ارتباط با مشتریان |
منابع انسانی | آموزش نیروی انسانی،شایستگی محوری کارکنان،فرهنگ سازی بین کارکنان بانکها،آگاهی و تخصص کارکنان بانکها در حوزه بانکداری شرکتی،کارشناس متخصص و با تجربه بانکی در حوزه بانکداری شرکتی،جبران خدمات و انگیزش نیروی انسانی،افزایش دانش کارشناسان بانکی |
تنوع و نوآوری در خدمات | خدمات تخصصی و سامانههای شخصی سازی شده،ايجاد معاونت جديدی تحت عنوان سامانهها و خدمات نوين،توسط بخش بازاريابی و واحدهای توسعه و خلق محصول،نظرسنجی، اعلام خود مشتری و درخواست خدمات،رصد و تحلیل مستمر رقبا،گروههای مذاکره و برگزاری اتاق فکر،تهیه بستههای متنوع و خاص تأمین مالی شرکتی. |
محیط رقابتی | رقابت مالی بین بانکها،ساختار مالکیتی بانکها و شرکتها،افزایش انتظارات با ورود بانکهای خارجی،رقابت کیفی بین بانکها،انتظارات شرکتهای بزرگ،محصولات و خدمات بانکی |
جذب، حفظ و نگهداری مشتريان | برگزاری جلسات مذاکره و عقد تفاهم نامه با مشتريان،معرفی و تشويق مشتريان شرکتی برتر و بستههای تشويقی،بررسی و رفع مشکلات و تأمین نیازهای مشتريان،بازنگری، بهبود و توسعه خدمات متناسب با مشتريان اجرای برنامههای وفادارسازی و برقراری ارتباط مستمر با مشتريان،ارائه مزیتهای رقابتی خدمات به مشتريان از طريق تبلیغات،سامانههای مانیتورينگ،فرهنگ مشتریمداری،عقود تسهیلات مناسب در بانکداری شرکتی |
شناسايی مشتريان | میزان سودآوری مشتريان داخل يا خارج شبکه بانکی،شناخت از محیط کسب و کار صنایع مختلف،توجه به طبقه مشتريان در شاخههای حقیقی و حقوقی،بانکهای اطلاعاتی مشتريان،سامانه مديريت ارتباط با مشتريان و ماژول مشتريان ويژه،درخواست استفاده از خدمات مشتريان،شرکت در نمایشگاههای تخصصی و بین المللی |
شناسايی نیازها و انتظارات مشتريان | الگوبرداری از اقدامات ساير رقبا برای مشتريان،شناسايی نیازها و انتظارات مشتريان،يافتن نیازهای مشترک با تجمیع تجربیات حاصل از مراوده با مشتريان،طرح نیاز در جلسات حضوری مذاکره،بررسی و تحلیل رفتار و نیازهای مشتريان شرکتی،نظرسنجی، درخواستهای ارائه شده و اطلاع رسانی مشتريان،سرعت پاسخگویی به نیازهای مشتریان و ذینفعان |
توسعه و بهبود فناوریهای نوین | طراحی و تدوین نقشه راه فناوری اطلاعات بانک همراستا با برنامههای استراتژیک،بهره برداری از تکنولوژیهای نوین همچون اینترنت اشیاء، بیومتریکس،پیاده سازی سیستمهای پشتیبان تصمیم DSS در بانک،استفاده از فناوریهای ابری در بانکداری شرکتی |
توسعه محصول و ابزارهای خدمات بانکی | خدمات بانکی بر اساس نیازها و خواستههای مشتریان طبقه بندی شده،تهیه بستههای متنوع و خاص تأمین مالی شرکتی،اعطای خطوط اعتباری به شرکتها،تخصیص بهینه منابع در قالب بانکداری شرکتی،توسعه خدمات بانکداری الکترونیک |
نوآوری در محصولات و تقویت تکنولوژی | زیرساختهای IT،جبران و بهبود تکنولوژیکی،فرصت طلبی و بهبود خلاقیت و نوآوری،انتقال تکنولوژی از خارج |
عوامل قانونی | وجود قوانین و مقررات بانکی شفاف در حوزه بانکداری شرکتی،انطباق با قوانین،انطباق با الزمات بانک مرکزی،انطباق با استانداردهای بین المللی،انطباق با الزمات حاکمیت شرکتی،انطباق با قوانین و مقررات حسابرسی |
عوامل مالی | بالا بودن هزینههای بروزرسانی شبکهها،مشکل بودن تأمین مالی هزینههای مربوط به ببسترهای مخابراتی،،بازده مالی غیرمحسوس بانکداری شرکتی،زمانبر بودن بازده مالی بانکداری شرکتی،بالا بودن هزینههای مربوط به طراحی و اتصال به شبکههای ماهوارهای و وب... |
عوامل سیاسی | ثبات سیاسی،خلاء ارزی موجود |
ارتقا بهره وری بانکی | بهبود و توسعه منابع ساختاری،بهبود و توسعه منابع سرمایه،رشد و توسعه صنعت بانکداری،ایجاد ارزش افزوده بین بانکی و شرکتها،کاهش هزینههای بانکداری،حفظ زنجیره ارزش خدمات در بانکها،افزایش کارایی در حوزه بانکداری شرکتی |
صرفه اقتصادی | شفافسازی،رشد و توسعه کسب و کارها،صرفه جویی زمان درگاههای مشتریان شرکتی،خلق سازمانی با عملکرد بالا،مدیریت داراییهای شخصی |
اثربخشی | تعیین فضای مناسب برای دستیابی به سطح مطلوبی از نتایج،شناسایی عوامل بازدارنده دستیابی به نتایج رضایتبخش،پیروی از قوانین و آیین نامههای مربوط،اجرای درست و مناسب اهداف برنامه/طرح/ فعاليت در حال اجرا جذب شرکتهای فعال و برآورده کردن نیازهای آنان،وجود و امکان جذب بالای مشتريان شرکتی فعال در صنايع مرتبط،توسعه بخشیدن، مکانیزه و مدرن نمودن فعالیتها،هماهنگی بین گزارشهای مالی داخلی و سیستمهای بینالمللی،انطباق بیشتر خدمات ب، نیازها،چابک سازی فرآیندهای بانکداری شرکتی،رضایت و وفاداری مشتریان،کاهش بروکراسی و کاغذبازی ادری بانکها |
از آنجایی که پژوهشهای کیفی دارای منطق استقرایی (جزء به كل) است، به همین دلیل از شواهد به سمت تبیین پیشرفته و گام به گام در هر مرحله به مفاهیمی کلیتر دست مییابد. از شاخص به مؤلفه، از مؤلفه به بعد و از بعد به مفهوم و در نهایت پس از سنجش روایی شاخصها با روش سه مرحلهای دلفی به تائید خبرگان رسیده است.
الگوی پارادایمی برگرفته از یافته های تحقیق
شرایط زمینه ای شناسایی مشتریان شناسایی نیازها و انتظارات مشتریان توسعه و بهبود فناوری های نوین توسعه ی خدمات بانکی نوآوری و تقویت تکنولوژی
|
پیامدها رونق کسب و کارهای سبز ارتقا استاندارد سازی تحقق اهداف زیست محیطی
|
شرایط علی خدمات پرداخت شرکتی خدمات بین المللی مدیریت ریسک تسهیلات بانکداری شرکتی مدیریت بازار
|
پدیده محوری عوامل زیر ساخت زیست محیطی نوآوری در خدمات حامی زیست محیطی منابع انسانی عوامل مدیریت استراتژیک مبتنی بر رفاه اجتماعی
|
راهبردها جذب ، حفظ و نگهداری مشتذیان حامی محیط زیست محیط رقابتی
|
شرایط مداخله گر عوامل مالی عوامل قانونی عوامل سیاسی
|
شکل 1. مدل مفهومی تحقیق بر اساس کدگذاری گزینشی (انتخابی)
بحث و نتیجه گیری
این پژوهش درصدد بوده است تا به ارائه الگوی بانکداری شرکتی مبتنی بر کسب و کار سبز با رویکرد داده بنیاد بپردازد. بر همین اساس و در راستای تحقق اهداف و پاسخ به پرسش های پژوهش، از شیوه ی کیفی پژوهش با اجرای راهبرد نظریه داده بنیاد، مدلی با اجزای زیر استخراج گردید که در ادامه به تشریح آن ها پرداخته می شود.
مقوله اصلی: تغییر نگرش بانک ها در تقسیم بندی مشتریان با رویکرد افزایش سهم بازار و سهم از مشتری، با بهره گیری از رویکردهای نوین بانکداری به تشکیل بانکداری جامع منتج شده است. از شاخه های بانکداری جامع که سهم بسیاری از منابع بانکی و خدمات مالی درآمدزا را به خود اختصاص می دهد، بانکداری شرکتی است. بانکداری شرکتی بر اساس الگو و مدل اجرایی خود و با تکیه بر نیازهای مشتریان اقدام به خلق راه حلهای جدید اختصاصی و سفارشی سازی خدمات برای شرکتهای بزرگ و مشتریان خاص مینماید. با توجه به شرایط اقتصادی کشور، بانکداری شرکتی میتواند با خلق ایدههای جدید و اثرگذار و تأمین سریع نیازها و به هنگام شرکتها نقش مهمی در راستای تحقق اهداف بانک داشته باشد. بانکداری نوین تلاش دارد پشتیبانی و حمایت زیست محیطی و منافع و مزایای مالی، تجاری و اقتصادی با یکدیگر ترکیب شوند. این ابزار شرایطی را فراهم می سازد که منافع حاصل ، طیف گسترده ای از استفاده کنندگان مانند مصرف کنندگان، تولیدکنندگان، سرمایه گذاران، اعتباردهندگان، دولت و جامعه را در بر گیرد. بنابراین بانکداری شرکتی با تمرکز بر کسب وکارهای سبز می تواند اسباب تحقق اهداف زیست محیطی را ضمن تامین مزایا و منافع مالی فراهم آورد.
کسب و کارهای سبز یکی از پدیده هایی که امروزه در موضوعات بانکداری و زیست محیطی بسیار چالش برانگیز قلمداد می شود. چراکه ترکیب منافع مالی و زیست محیطی همواره یکی از دغدغه های جامعه علمی محسوب می شود. بر این اساس، مهم ترین محرک در کسب و کارهای سبز، بانک ها قلمداد شده اند. از آنجایی که بانک ها جزء جدایی ناپذیر فعالیت های تجاری و اقتصادی محسوب می شوند، ممکن است محیط زیست را از طریق شیوه های مالی به بنگاه های تجاری تحت تأثیر قرار دهند. در همین راستا، اعتقاد بر این است که بانک ها باید نقش و جایگاه حاکمیت سبز در سیستم مالی سبز را ایفا نمایند، لذا ضرورت دارد تا الگوی بانکداری شرکتی مبتنی بر کسب و کارهای سبز تدوین گردد.
شرایط علی: نتایج نشان داد که شرایط علی بانکداری شرکتی مبتنی بر کسب و کارهای سبز خدمات پرداخت شرکتی
خدمات بین المللی،مدیریت ریسک، تسهیلات بانکداری شرکتی ومدیریت بازار محسوب می شوند.
راهبردها: راهبردهای استفاده از بانکداری شرکتی مبتنی بر کسب و کارهای سبز بر جذب، حفظ و نگهداری مشتریان حامی محیط زیست و محیط رقابتی تأکید شده است.
عوامل زمینه ای: از جمله عواملی که موجب می شوند تا بانک ها به رویکرد بانکداری شرکتی مبتنی بر کسب و کار سبز روی آورند شناسایی مشتریان،شناسایی نیازها و انتظارات مشتریان،توسعه و بهبود فناوری های نوین، توسعه ی خدمات بانکی و نوآوری و تقویت تکنولوژیمی باشد.
عوامل مداخله گر: علاوه بر عوامل زمینه ای استفاده از بانکداری شرکتی مبتنی بر کسب و کارهای سبز شرایط مداخله گر که شامل عوامل مالی، عوامل قانونی و عوامل سیاسی می باشد، زمینه ای را فراهم می سازد که تحقق بانکداری شرکتی مبتنی بر کسب و کارهای سبز فراهم گردد.
پیامدها : بر اساس راهبردهای بانکداری شرکتی مبتنی بر کسب و کارهای سبز و شرایط زمینه ای و مداخله گری که منجر به ایجاد بانکداری شرکتی می شود،پیامد تدوین بانکداری شرکتی مبتنی بر کسب و کارهای سبز محقق می گردد. پیامدهای بانکداری شرکتی مبتنی بر کسب و کارهای سبز را رونق کسب و کارهای سبز، ارتقا استاندارد سازی و تحقق اهداف زیست محیطی در بر می گیرد.
پیشنهادات
با توجه به الگوی پارادایمی پژوهش حاضر، پیشنهاد می گردد در نظام بانکی موانع و مخاطرات زیست محیطی پروژه های پیشنهادی شرکت ها جهت اخذ تسهیلات بانکی ارزیابی شده و تسهیلات ویژه در اختیار شرکت های حامی محیط زیست قرار گیرد.همچنین بمنظور ارتقا دانش کارکنان بانک های شرکتی در حوزه کسب و کارهای سبز، فضای آموزشی کاربردی فراهم گردد.
منابع
افلاکی پاشاکی، زهرا(1396)، بررسی تأثیر بانکداری شرکتی بر رضایت مشتریان بانک تجارت، پایاننامه کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفادشت، دانشکده علوم انسانی، گروه مدیریت.
شیخ، عباسعلی؛ سعیدی ، پرویز ؛عباسی ، ابراهیم وآرش نادریان(1400)، شناسایی عوامل و الگوی تامین مالی سبز شرکتها از طریق صنعت بانکداری ایران : رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری،مجله مدیریت سبز، دوره 1، شماره 1،صص63-84.
طالبی، امیر(1395)، ارزیابی کیفیت خدمات بانکداری شرکتی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر آن با استفاده از روش AHP (مطالعه موردی بانک اقتصاد نوین)،کنفرانس جهانی مدیریت، اقتصاد حسابداری و علوم انسانی در آغاز هزاره سوم،1-17.
Alam, N., Ramachandran, J., & Nahomy, A. H. (2020). The Impact of Corporate Governance and Agency Effect on Earnings Management – A Test of the Dual Banking System. Research in International Business and Finance, 101242. doi:10.1016/j.ribaf.2020.101242
Barth Andreas; Sasan Mansouri; (2021). Corporate culture and banking. Journal of Economic Behavior & Organization, (), –. doi:10.1016/j.jebo.2021.02.010
Barth M., Elliot J., Finn W. (2021), “Managerial Optimism and Earning Smoothing”, Accounting Review, 31(9), 21-31.
Bedman, N. (2013), SME bank selection and patronage behavior in the Ghanaian banking industry,management research review.Vol36,Iss11,pp1062-1080.
Chen,C. KimJ. Yao, L (2023). "Earnings smoothing: Does It Exacerbate or Constrain Stock Price Crash Risk", Journal of Corporate Finance, 42(5), 54-36.
Earnest & Yang. (2019). EY Banking Barometer 2019: Signs of the Times. Available at ey.com.
Financial Conduct Authority (2016). Investment and Corporate Banking Market Study: Final Report. MS15/1.3. October 2016.
Gulati, Rachita; Kattumuri, Ruth; Kumar, Sunil (2019). A non-parametric index of corporate governance in the banking industry: An application to Indian data. Socio-Economic Planning Sciences, (), S0038012118302258–. doi:10.1016/j.seps.2019.03.008
Hines, Patricia. (2017). Connected Corporate Banking: Breaking Down the Silos. Oliver Wyman.
Kyriakos Chatzitheodorou;Thomas A. Tsalis;Konstantinos P. Tsagarakis;Grigoroudis Evangelos;Nikolaou Ioannis; (2021). A new practical methodology for the banking sector to assess corporate sustainability risks with an application in the energy sector. Sustainable Production and Consumption
Liao. Ouyang,B. (2023). “Organized Labor Corporate Governance and StockPrice Crash Risk ", Review of Accounting and Finance, 16(4): 424-443.
Muhammad Muflih; (2021). The link between corporate social responsibility and customer loyalty: Empirical evidence from the Islamic banking industry. Journal of Retailing and Consumer Services, (), –. doi:10.1016/j.jretconser.2021.102558
Ramzan, Muhammad; Amin, Muhammad; Abbas, Muhammad (2021). How does corporate social responsibility affect financial performance, financial stability, and financial inclusion in the banking sector? Evidence from Pakistan. Research in International Business and Finance, 55(), 101314–. doi:10.1016/j.ribaf.2020.101314
Robert S. Chirinko & Huntley Schaller,) 2022 (Fundamentals, Misvaluation, andInvestment: The Real Story," CESifo Working Paper Series 1922, CESifo Group Munich.
Yim, F.H., Anderson, R.E., Swaminathan, S., (2005), “Customer Relationship Management: Its Dimensions and Effect on Customer Outcomes”, Journal of Personal Selling and Sales Management, Vol. 24, No. 4, Pp. 265-280.
Zamani, B., & Babaei, E. (2020). A Critical Review of Grounded Theory Research in Urban Planning and Design. Planning Practice & Research, 36(1), 77-90.
Polonsky, M. J. (2023). Transformative green marketing: Impediments and opportunities. Journal of Business Research, 64(12), 1311-1319.
Raymond, N.F., Svendsen, E., & Campbell, L.K. (2022). From job training to green jobs: A case study of a young adult employment program centered on environmental restoration in New York City, USA. Journal of Urban Forestry & Urban Greening, 12: 287–295.
Corporate banking model based on green businesses
Abstract
The competitive environment, diverse needs of customers, different services and executive processes, and environmental problems in most countries have led to the formation of new environments for businesses, which necessitates the need to change the approach of banks to pay attention to an important sub-section of comprehensive banking called corporate banking. Has done. In terms of the basic purpose of the present research, it is survey research in terms of its nature and exploratory research in terms of paradigm. The statistical population includes people who are specialists and experts in the field of banking and environment, who were selected using targeted sampling and snowball method, and while interviewing 15 of them, coding and achieving theoretical saturation, 21 components were identified and the number124 indicators were determined based on the axial coding and finally the corporate banking model based on green businesses was presented.
Keywords: corporate banking, green business, structural equations, foundation data theory.
[1] Hart
[2] Mudd
[3] Nikolaoua et al
[4] Rouf, K
[5] Dayong Zhang, Zhao Rong, & Qiang Ji
[6] Polonsk , M. J
[7] Raymond, N.F., Svendsen, E., & Campbell, L.K
[8] Think Tank Corporate Banking & Finance
[9] Euro Banking Association
[10] Data Exploration
[11] Fintech (Financial Technology)
[12] Hines
[13] Connected Corporate Banking