رابطه شاخص های ارزیابی عملکرد با ارزش ایجاد شده سهامداران در شرکت های رشدی و ارزشی
محورهای موضوعی : دانش مالی تحلیل اوراق بهادار
1 - ندارد
کلید واژه: سهام رشدی, سهام ارزشی, معیارهای ارزیابی عملکرد, ارزش ایجاد شده سهامداران,
چکیده مقاله :
هدف این مقاله بررسی رابطه بین شاخ صهای مختلف ارزیابی عملکرد در رابطه با ارزش ایجاد شدهسهامداران در شرکت های رشدی و ارزشی با توجه به اندازه شرکت ها در فاصله زمانی سال های 1382 الی1388 در شرکت های تولیدی پذیرفته شده فعال در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. نتایج آزمونفرضیات مقاله بیانگر این امر است که در شرکت های رشدی ارزش افزوده اقتصادی پالایش شده ( 66 %) ودر شرکت های ارزشی ارزش افزوده بازار ( 38 %) دارای بیشترین توان توضیح دهندگی تغییرات ارزشایجاد شده سهامداران می باشند. همچنین با بررسی معیارهای ارزیابی عملکرد در سطح اندازه شرکت هامی توان به این نتیجه رسید که در سطح شرکت های رشدی متوسط ارزش افزوده بازار ( 16 %)، بزرگارزش افزوده اقتصادی پالایش شده ( 66 %) و در سطح شرکت های ارزشی کوچک ارزش افزوده بازار%22 ) و متوسط ارزش افزوده بازار ( 32 %) قادر به توضیح دهندگی ارزش ایجاد شده سهامداران می باشند )و در سطح شرکت های رشدی کوچک و ارزشی بزرگ هیچ یک از معیارهای مورد بررسی قادر به توضیحارزش ایجاد شده سهامداران نمی باشند.
The aime of this study is to analyze the Relationship Between created shareholdervalue (csv) and Internal Performance Measurement in Growth and Value Companiesconsidering to size during 2003-2009 in Exchange Tehran Stock.The results show that there was significant correlation between the refinedeconomic value added in the growth companies and market value added in valuecompany and shareholder wealth was more than the other variables and inclassification of company in size, in growth companies coefficient between MVA inmedium companies and REVA in large companies and in value companies coefficientbetween MVA in small and medium companies and shareholder wealth was more thanthe other variables.