ارزیابی دیدگاههای مردم نسبت به آلودگی صوتی در نقاط پرتردد شهر رشت طی سال 1389
محورهای موضوعی : مدیریت محیط زیستمرضیه سادات آیت الله زاده شیرازی 1 , نوشین بیرجندی 2 , عبدالکریم کشاورز شکری 3
1 - کارشناس ارشد محیط زیست، باشگاه پژوهشگران جوان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد لاهیجان، لاهیجان، ایران.
2 - (مسئول مکاتبات): استادیار گروه محیط زیست، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه لرستان، ایران.
3 - استادیار گروه علوم محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد لاهیجان، لاهیجان، ایران.
کلید واژه: صدا, آلودگی صوتی, محیط زیست, رشت,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: صدا یکی از عوامل زیان آور محیط زیست و نیز از پدیده های غیر قابل اجتناب در محیط کار و زندگی می باشد. در شهرهای پرجمعیت و صنعتی، آلودگی صوتی یک معضل جدی است و از جمله عوامل ایجاد این آلودگی، سامانه حمل و نقل شهری می باشد که از متداول ترین منابع آلودگی صوتی است. هدف از این مطالعه، ارزیابی آگاهی و دیدگاه های مردم نسبت به آلودگی صوتی در مناطق پر تردد شهر رشت و بررسی میزان آلودگی صوتی در این مناطق می باشد. روش بررسی: در این تحقیق دیدگاه ها و نگرش مردم در مورد آلودگی صوتی مورد بررسی قرار گرفت و برای این منظور از 400 پرسش نامه توصیفی که هر یک محتوی 20 سوال بود استفاده شد. نتایج به دست آمده با بررسی اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت و ارتباط بین برخی متغیرها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون کای اسکور ( 2X ) مورد آنالیز قرار گرفت. یافتهها: با توجه به نتایج به دست آمده به طور متوسط 48% افراد بهترین راه کاهش آلودگی صوتی را افزایش آگاهی مردم از اثرات صدا دانستند، 3/42% با بستن در و پنجره و 8/15% با دو جداره کردن شیشه پنجره ها از ورود صدا به منزل جلوگیری می نمایند. ارتباط بین جنس و میزان تاثیر صدا روی خواب افراد نیز با 05/0 p <معنی دار بود. بحث و نتیجهگیری: بر اساس نتایج این مطالعه میزان صدا در همه ساعات و میانگین 15 ساعته بالا می باشد از طرف دیگر، آگاهی مردم در زمینه راه های جلوگیری از ورود صدا کم است بنابراین بایستی آگاهی مردم را در این زمینه از طریق راه کارهای مختلف بالا برد.
Background and Objective: Rainfall-runoff simulation is very important in many hydrological studies, such as investigating the effects of climate change on river flow, flood prediction and planning of water resources. SWAT model was used to simulate stream flow transport, sediment and quality variables (nitrogen and phosphorus) in the watershed areas. SWAT model is a distributed time series model with physical basis. This model has an ability to connect to GIS, in a way to cover a vast volume of data as information layers such as land use, soil map and DEM while GIS capabilities are used by the model. The main purpose of this study is testing SWAT model performance as a simulator of flow at the catchment scale. Method: This study attempts to prepare a model for Gharesou catchment. Moreover, the parameters were optimized using SWAT-CUP optimizer. Findings: The model was calibrated for the years 1992-1996 and validated for the years 1998-2000. The coefficient of determination (R2) for monthly flow was equal to 0.82 and Nash-Sutcliffe coefficient (Ens) was equal to 0.8 in the calibration period while in the validation period these coefficients were 0.77 and 0.73, respectively. Conclusion: These results indicate the success of the SWAT model, using optimized parameters, for the stream flow simulation in Gharesou catchment.
1- ماری اریاد حسین، رایگان شیرازی علیرضا، علیمحمدی ایرج، ارزیابی آلودگی صوتی در نقاط پرتردد شهر یاسوج. مجله ارمغان دانش، 1385، دوره 12، شماره 4، 116-109.
2- فتحی نجف آبادی لیلا، اسماعیلی ساری عباس، قاسمپوری محمود، بررسی مقایسهای نقش موانع فیزیکی و بیولوژیک در کاهش آلودگی صوتی حد فاصل پارک جنگلی نور تا پارک جنگلی سی سنگان. نور. ایران، مجله علوم و تکنولوژی محیط زیست، 1386، دوره نهم، شماره 1، 86- 79.
3- Bluhm G, Nordling E, Berglind N., 2004. Road traffic noise and annoyance-an increasing environmental health problem. Vol 6, No 24, 43-49.
4- خانزاده اکبر، سرو صدا، انتشارات علمی دانشکده بهداشت و مؤسسه تحقیقات بهداشتی،1386، 30.
5- صالحی اسرافیل، کنترل صدا در صنعت، انتشارات کمال دانش، 1388، صص 88-44,63-57,174-164.
6- امیدواری منوچهر، قهوهای نصراله، اختیاری مجتبی، آلودگی صوتی ناشی از ترافیک در شهر کرمانشاه در سه ماهه اول 1379، فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) ،1381، سال ششم، شماره سوم: 50-45.
7- Lam W.h, Kand M L., 1998. Reliability Analysis of Traffic Noise Estimates in HongKong Transportation magazine, Pergamon, Vol 3, No.4, 49.
8- Passchier, V.W., 2000. Noise Expure and Public Health Environmental Helth Perspechiv Pub, PP.123-131.
9- صفارزاده پاریزی محمد، رحیمی فرید، آلودگی صوتی در سیستمهای حمل و نقل،چاپ سوم، انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست،1382،50.
10- Monica S. Hammer, Tracy K. Swinburn, Richard L.Neitzel., 2014. Environmental Noise Pollution in the United States: Developing an Effective Public Health Response. Vol 122, No 2, 115-119.
11- Dunk A, Regamey A, Dalang T, Hersperger A.M., 2011. Defining a typology of peri-urban land-use conflicts – A case study from Switzerland. Vol 101, No 2, 149-156.
12- Henrique P, Zannin T, Ferreira A.M.C, Szeremetta B., 2006. Evaluation of noise pollution in urban parks, Environmental Monitoring and Assessment, Vol 118, No 1-3, 423-433.
13- نصیری پروین، منظم اسماعیل پور محمد رضا، رحیمی عباس، ابراهیمی حسین، سلیمی یحیی،. بررسی مواجه شغلی رانندگان شرکت واحد اتوبوس رانی شهر تهران با صدا. مجله سلامت و محیط، 1388، دوره 2، شماره 4، 124-131.
14- علیزاده احمد، محمدیان محمود، اعتمادی نژاد سیاوش، یزدانی جمشید، بررسی آلودگی صوتی شهر ساری طی یک سال 87-86، مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 1388، دوره نوزدهم، شماره 69،52-46.
15- پور انصاری، محمد، بررسی میزان آلودگی صدا ناشی از ترافیک در مسیر میدان راه آهن-تجریش و اثار آن بر مردم، پایان نامة کارشناسی ارشد گروه محیط زیست دانشگاه آزاد، 1374، 80-34.
16- Gonzalez .1989. Sound Analysis and Noise Control, pp .16-26
17- کرمی، خسرو، آثار سر و صدا بر سلامت کودکان .خلاصه مقالات اولین همایش صدا سلامتی و توسعه، 1380، 54.
18- اویسی، الهام، اسماعیلی ساری، عباس، قاسمپوری، محمود، آزاد فلاح، پرویز، بررسی تأثیر آلودگی صوتی ناشی از ترافیک بر سلامت عمومی و روانی شهروندان یزد، مجله محیط شناسی، 1386، دوره 33، شماره 43، 50-41.