بررسی دیدگاه و رفتار مراجعه کنندگان به میادین میوه و تره بار در مورد مصرف کیسه های پلاستیکی در شهر تهران
محورهای موضوعی : مدیریت محیط زیست
شبنم صادق البیان
1
(دانشجوی کارشناسی ارشدآموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی.)
نسترن کشاورز محمدی
2
(دانشیار دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی. * (مسوول مکاتبات))
نرگس عبدی پور
3
(دانشجوی کارشناسی ارشدآموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی.)
سعید متصدی
4
(دانشیار دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی)
کلید واژه: ترجیحات, رفتار, کیسه های قابل استفاده مجدد, کیسه های پلاستیکی,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: مصرف کیسههای پلاستیکی جدا از مشکلات محیط زیستی، مشکلات بهداشتی و اجتماعی که ایجاد مینماید، عوارض اقتصادی فراوانی نیز به همراه دارد. تهران سهم بسیار بزرگی در مصرف کیسههای پلاستیکی دارد و تاکنون مطالعهای در این زمینه انجام نشده است. لذا این مطالعه با هدف تعیین وضعیت آموزش، نگرش، ترجیحات و رفتار مراجعهکنندگان به میادین میوه و ترهبار در مورد مصرف کیسههای پلاستیکی در شهر تهران و تدوین محتوای آموزشی در مورد راهکار کاهش مصرف آن، انجام پذیرفته است.روش بررسی: جامعه مورد مطالعه این پژوهش مقطعی توصیفی، 1220 نفر از زنان و مردان 18 سال به بالا مراجعهکننده به میادین میوه و ترهبار 22 منطقه شهر تهران، بود. روش نمونهگیری به صورت نمونهگیری خوشهای طبقهای انجام شد. با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا، جامعه پژوهش به صورت تصادفی مورد مطالعه قرار گرفتند. دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: بیشترین اتفاق نظر در مورد علل افزایش کیسههای پلاستیکی در ایران، آسانی استفاده از این کیسهها(%56) و فقدان جایگزینهای مناسب (7/%53) بود. بیشترین اتفاق نظر در مورد بهترین راه حل کاهش مصرف کیسه پلاستیک، آموزش و فرهنگسازی(3/%51) و در دسترس بودن جایگزینهای مناسب(3/%45) و کمترین اتفاق نظر در مورد آن، بستهبندی مناسب(1/%0) و افزایش مالیات تولید و مصرف کیسه پلاستیک(5/%2) بود. اکثریت مردم تمایل به دریافت آموزش و نیز استفاده از کیسههای خرید جایگزین داشتند.در مجموع وضعیت نگرش افراد شرکت کننده در مطالعه خوب بود و در رفتارشان نیز منعکس میشد. اکثریت مراجعان به میادین میوه ترهبار( 1/%97) باآموزش به مردم برای مصرف بهتر کیسه پلاستیکی به عنوان بهترین راهکار تفاق نظر داشتند و پس از آن 1/96% با راهکار کاهش مصرف کیسه پلاستیک از طریق مدیریت بهتر توسط مسئولان موافق بودند.بحث و نتیجه گیری: آمادگی بالای افراد در کمک به حل معضل افزایش کیسه پلاستیک باید مورد توجه مدیران قرار گیرد. به نظر میرسد مردم هنوز آمادگی مناسبی برای اعمال مداخلات قانونی و اقتصادی برای کاهش مصرف کیسههای پلاستیکی ندارند و بیشتر برآموزش و دسترسی تاکید داشتند.
Background and Objective: Consumption of plastic bags, apart from environmental, health and social problems that it creates, leads to many economic consequences. Therefore, this study was conducted to determine the educational status, attitude, preferences and behavior of those referring to Tehran Central Fruit and Vegetable Market about the use of plastic bags in Tehran.Material and Methodology: The study population of this descriptive cross-sectional study was 1220 men and women aged 18 years and older referring to Tehran Central Fruit and Vegetable Market in 22 districts of Tehran. Sampling method was stratified cluster sampling. Using a valid and reliable researcher-made questionnaire, the research population was randomly selected. Data were analyzed using SPSS software version 16.Findings: The most common consensus about the reasons for the increase in plastic bags in Iran was the ease of use of these bags (56%) and the lack of suitable alternatives (53.7%). The most consensus about the best solution to reduce plastic bag consumption, education and culture (51.3%) and the availability of suitable alternatives (45.3%) and the least consensus about it, proper packaging (0.5%) and increase in production and consumption taxes on plastic bags (2.5%). The majority of people were inclined to receive training as well as to use alternative shopping bags. Overall, the attitude of the participants in the study was good and was reflected in their behavior. The majority of customers (97.1%) agreed that educating the people about the better consumption of plastic bags was the best solution of reducing the consumption of plastic bags followed by 96.1% who agreed with better management systems.Discussion and Conclusion: The high readiness of people to help solving the problem of increasing the plastic bag consumption should be taken into account by managers. It seems that people are not yet properly prepared to accept legal and economic interventions to reduce the consumption of plastic bags and have focused more on more education and easy access.
_||_