طراحی راهبردهای توسعه گردشگری با استفاده از تکنیک SWOT- ANP (مطالعه موردی: بافت تاریخی کلانشهر تهران)
محورهای موضوعی : شهرهای پایدارنرگس احمدی فرد 1 , رسول داراب خانی 2
1 - عضو هیات علمی موسس آفرینش. *(مسوول مکاتبات)
2 - دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه تهران
کلید واژه: گردشگری شهری, برنامهریزی استراتژیک, منطقه 12 کلانشهر تهران, بافتتاریخی,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: رهیافت گردشگری برای به روزنمودن بافت های تاریخی علاوه بر پاسخ گویی به نیازهای مردم و زندگی روزمره، رجوع معناداری به هویت بافت تاریخی دارد. بدین طریق که با بهبود و توسعه خصوصیات ویژه تاریخی و جاذبه های فرهنگی مکان و ارتقای گردشگری شهری می توان به نوسازی اجتماعی و کالبدی بافت های تاریخی کمک نمود و در نهایت پویایی و حیات مدنی را به این بافت ها برگرداند و منظری از شهر را که نتیجه تعامل بین زمان، فرهنگ، اجتماع و کالبد می باشد، به وجود آورد. تنها در این صورت است که حفاظت و توسعه همزمان از بافت فراهم خواهد آمد. با توجه به این مهم، پژوهش حاضر در پی شناسایی توان منطقه و تدوین برنامه توسعه راهبردی با استفاده از مجموعه عوامل دورنی و مجموعه عوامل بیرونی منطقه می باشد. روش بررسی: روش تحقیق در پژوهش حاضر از نظر ماهیت، کاربردی و از نظر روش مطالعه، توصیفی و تحلیلی است. روش گردآوری اطلاعات از طریق طراحی و تکمیل پرسشنامه ها می باشد. تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق مدل ترکیبی SWOT و ANP در نرم افزار Super Decision انجام گرفته است. یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد که از بین راهبردهای مورد بررسی، سه راهبرد به شرح زیر دارای اولویت بوده اند: راهبرد یکپارچه و هماهنگ نمودن تصمیمات مدیریتی مربوط به توسعه گردشگری منطقه از استراتژی های رقابتی منطقه و راهبرد افزایش آگاهی و آموزش نیروی انسانی متخصص و کارشناس مرتبط با امر گردشگری از بین راهبردهای استراتژی تدافعی و در نهایت راهبرد در اولویت قرار دادن منطقه در برنامه های شورای برنامه ریزی شهرداری از جمله راهبردهای موثر در استراتژی رقابتی انتخاب شده اند. بحث و نتیجه گیری: نتایج به دست آمده، نشان می دهد که با هماهنگ نمودن تصمیمات مدیریتی، اختصاص بودجه، آموزش و آگاهی نیروی انسانی متخصص در امر گردشگری همراه با اولویت قرار دادن منطقه در برنامه های شورای برنامه ریزی شهرداری در طراحی برنامه های توسعه گردشگری توسط مسئولان به توسعه استراتژیک منطقه دست یافت.
Background and Objective: The tourism approach for presenting historical texts, in addition to responding to the needs of the people and everyday life, has a significant bearing on the identity of the historical context. By improving and developing the special historical features and cultural attractions of the place and promoting urban tourism, can help to the social and physical reconstruction of historical texts and finally, it can return the dynamics and civic life to these textures and create a perspective of the city that is results the interaction between time, culture, society and the physical, in order to provide simultaneous protection and development of the tissue. With regarding this, the present study seeks to identify the power of the region and formulate a Strategic Plan of Development with using a set of internal factors and a set of external factors. Method: The research method is descriptive and analytical. The method of data collection is through the design and completion of questionnaires. Analysis does with SWOT and ANP hybrid model in Super Decision software. Findings: The result of the research showed that from among the strategies reviewed, the following three strategies were prioritized: Integrated strategy and coordination of management decisions related to the development of regional tourism from the competitive strategies of the region and the strategy of raising awareness and training of human resource specialist and tourism related expert from strategies for defensive strategy and finally, the strategy to prioritize the area in the plans of the Municipality Planning Council as effective strategy in the competitive strategy are selected. Discussion and Conclusions: The result of this study show that with coordinating management decisions, budget allocations, education and Knowledge of expert human resources in tourism along with prioritizing the area in the plans of the municipal council planning in designing tourism development programs by authorities create strategic development in the region.
- Karami, Tajeddin, 2011, Spatial Inequality in the Process of City Physical Expansion (Case: Tehran City), Ph.D., Geography and Urban Planning, Department of Geography and Urban Planning, Faculty of Geography, Kharazmi University, Tehran. (In Persian)
- Ashworth, G. Stephen, J.,2010. Urban Tourism Research: Recent Progress and Current Paradoxes, Tourism Managementm, Elsevier.
- Zanganeh Shahraki, Saeed, 2007. Investigating the urban sprawl distributionof the Tehran and its Impact on Agricultural Lands, Master's Thesis, Geography and Urban Planning, University of Tehran. (In Persian)
- Nazian, Asghar., 2007. Urban Geography of Iran, Payame Noor Publications. ( In Persian)
- Lim ,Tiam Chai, ,2011, Culture Heritage Tourism Engineering at Penang: Complete The, ELSEVIER, Sciverse ScienceDirect, Systems Engineering Procedia 1 (2011) 358–364.
- Alberti, Fernando G & Giusti, Jessica D,.2012. Cultural heritage, tourism and regional competitiveness: The Motor Valley cluster, City, Culture and Society 3, Elsevier.
- Smith, M. E,. 2007, Tourism, culture and regeneration. 186 ed. Oxford: CABI.
- Grodach, Carl and Loukaitou-Sideris, Anastasia, 2007. Cultural Development Strategles and Urban Revitalization a survey of US cities, International Journal of Cultural Policy, Vol. 13, No. 4.
- Aminzadeh, Behnaz and Dadars, Rahele. 2012. Cultural Regeneraion in the Historical texture of Qazvin City with Emphasis on Urban Tourism, Journal of Iranian Architecture, No. 2. (In Persian)
- Evan, N., 2003. Strategic Management for Travel and Tourism, Butterworth, Oxford.
- Ebrahimzadeh, Isa and others, 2011, Strategic Planning of Tourism Development with Emphasis on Religious Tourism, Case Study: Qom City, Journal of Human Geography Research, No. 76. (In Persian)
_||_
- Karami, Tajeddin, 2011, Spatial Inequality in the Process of City Physical Expansion (Case: Tehran City), Ph.D., Geography and Urban Planning, Department of Geography and Urban Planning, Faculty of Geography, Kharazmi University, Tehran. (In Persian)
- Ashworth, G. Stephen, J.,2010. Urban Tourism Research: Recent Progress and Current Paradoxes, Tourism Managementm, Elsevier.
- Zanganeh Shahraki, Saeed, 2007. Investigating the urban sprawl distributionof the Tehran and its Impact on Agricultural Lands, Master's Thesis, Geography and Urban Planning, University of Tehran. (In Persian)
- Nazian, Asghar., 2007. Urban Geography of Iran, Payame Noor Publications. ( In Persian)
- Lim ,Tiam Chai, ,2011, Culture Heritage Tourism Engineering at Penang: Complete The, ELSEVIER, Sciverse ScienceDirect, Systems Engineering Procedia 1 (2011) 358–364.
- Alberti, Fernando G & Giusti, Jessica D,.2012. Cultural heritage, tourism and regional competitiveness: The Motor Valley cluster, City, Culture and Society 3, Elsevier.
- Smith, M. E,. 2007, Tourism, culture and regeneration. 186 ed. Oxford: CABI.
- Grodach, Carl and Loukaitou-Sideris, Anastasia, 2007. Cultural Development Strategles and Urban Revitalization a survey of US cities, International Journal of Cultural Policy, Vol. 13, No. 4.
- Aminzadeh, Behnaz and Dadars, Rahele. 2012. Cultural Regeneraion in the Historical texture of Qazvin City with Emphasis on Urban Tourism, Journal of Iranian Architecture, No. 2. (In Persian)
- Evan, N., 2003. Strategic Management for Travel and Tourism, Butterworth, Oxford.
- Ebrahimzadeh, Isa and others, 2011, Strategic Planning of Tourism Development with Emphasis on Religious Tourism, Case Study: Qom City, Journal of Human Geography Research, No. 76. (In Persian)