یک تحلیل کمی از رفتار سازگار با محیطزیست در حمل و نقل دریایی
محورهای موضوعی : توسعه پایدارعبدالرضا شیخ الاسلامی 1 , میلاد مهدی زاده 2 *
1 - استادیار گروه مهندسی برنامه¬ریزی حمل و نقل، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری مهندسی برنامهریزی حمل و نقل، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
کلید واژه: محیط¬زیست دریایی, حمل و نقل دریایی, رفتار برنامه¬ریزی¬شده, مدل معادلات ساختاری, پرسشنامه.,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: سالهاست که در کشور ایران حفظ محیطزیست دریایی در حوزه حمل و نقل با توجه به هشدارهای بینالمللی و کنوانسیونهای مختلف جهانی پیگیری میشود و خلا مطالعهای نظری دربارهی رفتارهای سازگار با محیطزیست از سوی افراد مرتبط با حمل و نقل دریایی محسوس است. عامل انسانی (کارشناسان، کارکنان، متخصصان بنادر و کشتیرانی) در حفظ محیطزیست دریایی نقش بهسزایی در رفتارهای سازگار با محیطزیست دارد، زیرا اکثر آلودگیهای حمل و نقل دریایی از طریق رفتارهای سازگار با محیطزیست (وجود نگرشهای مثبت، وجود هنجارهای زیستمحیطی در جامعه و کنترلهای رفتاری درکشده) کارشناسان مرتبط با حمل و نقل دریایی قابل کنترل است. از اینرو، پژوهش حاضر با بهرهگیری از چارچوب نظری رفتار برنامهریزیشده، قصد در کمیسازی و تحلیل رفتارهای سازگار با محیطزیست افراد مرتبط با حمل و نقل دریایی را دارد.
روش بررسی: پرسشنامهای به این منظور طراحی شده و تعداد 250 پرسشنامه میان کارشناسان، متخصصان و افراد مرتبط با حمل و نقل دریایی در آبان ماه سال 1394 توزیع شد. بهمنظور سنجش و شکلگیری رفتار زیستمحیطی با توجه به مدل رفتار برنامهریزیشده مدل معادله ساختاری (SEM) و تحلیل واریانس به کار گرفته شد.
یافته ها و نتایج: نتایج تحلیل (175 مشاهده معتبر) نشان میدهند کارشناسان زن مرتبط با حمل و نقل دریایی نسبت به مردان نگرشها، کنترل رفتاری و قصد رفتاری مثبتتر و معنادارتری در مسئله حفظ محیطزیست دریایی دارند. نتایج مدل معادله ساختاری نشان میدهد، از لحاظ هنجاری و کنترل رفتاری، کارشناسان مرتبط با حمل و نقل دریایی نسبت به انجام رفتارهای زیستمحیطی اقدامات مثبتی انجام میدهند، اما نگرش افراد نسبت به مسائل و مشکلات آلودگیهای زیستمحیطی اثرگذار ارزیابی نمیشود.
نتیجه گیری: اندک کاهش فشار در تبلیغات اجتماعی و هنجاری نسبت به حفظ محیطزیست، باتوجه به نگرشهای شکلنگرفته زیستمحیطی زنگ خطری برای محیطزیست دریایی است. بنابراین، برگزاری برنامههای توجیهی، همایشها از سوی مسئولین مرتبط با محیطزیست و حمل و نقل دریایی ازجمله سیاستهای کاربردی در تقویت عنصر نگرش افراد است.
Introduction and Aim: In Iran, conservations of marine environment in maritime transportation followed according with international conventions and global warnings. Also, theatrical analysis has not done about individual’s behavior (among experts in maritime transportation) towards environmentally compatible behavior. The human factor (experts and practitioners in Ports and Shipping) play an effective role in environmentally friendly behavior. Because, the most maritime transportation pollution will be controlled through environmentally compatible behavior (positive attitudes, environmental norms, and perceived behavior control). So, this study wants to analyses marine transport individuals’ compatible behavior about environment in a theatrical framework (TPB).
Methods: A questionnaire was designed and 250 Questionnaires were distributed among maritime transport experts in November 2015. Structural equation modelling (SEM) and statistical analysis implemented for analyzing of environmentally compatible behavior.
Results: Results (from 175 valid observation) show experts women than men, have more significant attitudes, perceived control and intention about conservation of environment. SEM show experts have significant and effective norm and perceived control about conservation of environment, but, they have not significant attitudes towards conservation of environment.
Conclusion: A small reducing in social advertising and normative pressure in conservation of marine environment, it will be an alarm to marine environment. Because, experts’ attitudes doesn’t influence their behavior. Hence, such policies applied by the authorities in order to increasing experts attitudes and sense of responsibility about importance of environmental issues with programs such as plans to hold briefings, presentations by the authorities in conferences can be effective in reinforcing people attitudes.
1. Mostofa, K. M., Liu, C. Q., Vione, D., Gao, K., & Ogawa, H. (2013). Sources, factors, mechanisms and possible solutions to pollutants in marine ecosystems. Environmental Pollution, 182, 461-478.
2. National Research Council (US). Committee on Trauma Research, Committee on Trauma Research (US), & Institute of Medicine (US). (1985). Injury in America: a continuing public health problem. Natl Academy Pr.
3. 3. Law on the accession of the Government of the Islamic Republic of Iran to Annexes (3), (4) and (6) of the International Convention for the Prevention of Pollution from Ships, 2008, http://rc.majlis.ir/fa/law/show/134258.
4. Buckley, P., Pinnegar, J. K., Dudek, A., & Arquati, A. (2011). Report on European public awareness and perception of marine climate change risks and impacts. CLAMER: Climate Change and European Marine Ecosystem Research. Centre for Environment, Fisheries & Aquaculture Science (Cefas), Lowestoft, Suffolk.
5. Cocklin, C., Craw, M., & McAuley, I. (1998). Marine reserves in New Zealand: use rights, public attitudes, and social impacts. Coastal Management, 26(3), 213-231.
6. Eurobarometer, S. (2009). Europeans’ attitudes towards climate change.European Commission.
7. Whitmarsh, D., & Palmieri, M. G. (2009). Social acceptability of marine aquaculture: The use of survey-based methods for eliciting public and stakeholder preferences. Marine Policy, 33(3), 452-457.
8. Steel, B. S., Smith, C., Opsommer, L., Curiel, S., & Warner-Steel, R. (2005). Public ocean literacy in the United States. Ocean & Coastal Management, 48(2), 97-114.
9. Potts, T., O’Higgins, T., Mee, L., & Pita, C. (2011). Public perceptions of Europe׳ s seas–A policy brief. EU FP7 KNOWSEAS Project. 0-9529089-3-X.
10. Cobham Resource Consultants. Review of the attitudes and aspirations of people towards the marine environment of Scotland with respect to its uses, controls and conservation importance. Scottish Natural Heritage Review, 67.
11. Brody S, Zahran S, Vedlitz A, and Grover H. Examining the relationship between physical vulnerability and public perceptions of global climate change in the United States. Environ Behav 2008; 40:72.
12. Wester, M., & Eklund, B. (2011). “My husband usually makes those decisions”: gender, behavior, and attitudes toward the marine environment. Environmental management, 48(1), 70-80.
13. 13. Saeedi, N. Chaldawi, R. and Mousavi Jaraf, K., (2012), Controlling the effects of marine industries on the marine environment with the aim of sustainable development, Quarterly Journal of Humans and Environment, No. 21 (Piyaei 32).
14. 14. Sharifan, H.R., Farshchi, P., Davari, A. and Banan, N. (2008), Environmental effects of oil spills at sea due to maritime transportation, First Conference on Transportation of Hazardous Materials and Its Environmental Effects, Tehran, University of Tehran.Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational behavior and human decision processes, Vol. 50, No. 2, pp. 179-211.
15. Ajzen, I. (1998). Attitudes, Personality and Behavior. Chicago, Illinois. The Dorsey Press.
16. Rundmo, T., Nordfjaern, T., Iversen, H., Oltedal, S. & Jorgensen, S. (2011). The role of risk perception and other risk-related judgements in transportation mode use. Safety science, Vol. 49, No. 2, pp. 226-235.
17. Groot, JM., Steg, L., & Dicke, M. (2008). Transportation trends from a moral Perspective: Value orientations, norms and reducing car use. New transportation research progress, pp. 67-91.
18. Byrne, B. M. (2013). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications, and programming. Routledge.
19. Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2004). A beginner's guide to structural equation modeling. Psychology Press.
20. Blunch, N. (2008). Introduction to structural equation modelling using SPSS and AMOS. Sage.
21. Markus, K. A. (2012). Principles and Practice of Structural Equation Modeling by Rex B. Kline. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 19(3), 509-512.
22. Zumbo, D.B., Gadermann, A.M., and Zeisser, C. (2007). Ordinal versions of coefficient alpha and theta for Likert rating scales. Journal of modern applied statistical methods. 6: pp. 21-29.
23. Alavi Moghadam, M.R., Maknoun, R., Babazadeh Naseri, A., Khanmohammadi Hazavah, M.R. and Eftekhari Yeganeh, Y. (2012), Assessment of knowledge, attitude and performance of students of Amirkabir University of Technology regarding the environment, Quarterly Journal of Environmental Science and Technology, Volume 14, Number 4.