اعتبارسنجی مولفههای مدیریت فرا نوگرا در مدارس ابتدایی شهر کرمان.
حسین سروش مهر
1
(
مدیریت
)
نجمه حاجی پور عبایی
2
(
گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، ایران
)
میترا کامیابی
3
(
گروه مشاوره و روانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان،ایران
)
زهرا زین الدینی میمند
4
(
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی کرمان
)
کلید واژه: مدیریت فرا نوگرا, پستمدرنیسم, برونسازمانی, مدیران مدارس ابتدایی.,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: دنیای اطراف ما در شرایط حاضر تغییرات سریع را تجربه می کند و کاستی پارادایم های سنتی بیشتر خود را نشان می دهد به همین دلیل در پاسخگویی به نیازها و تغییرات سازمان زمینه ها و پارادایم های جدیدی لازم است به کار گرفته شود که یکی از آنها فرانوگرایی(پست مدرنیسم) است بنابراین پژوهش حاضر باهدف اعتبارسنجی مولفههای مدیریت فرانوگرا در مدارس ابتدایی شهر کرمان انجام شد.
روش شناسی پژوهش: پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش انجام کار کمی از نوع توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری 500 نفر از مدیران مدارس ناحیه 1 و 2 شهر کرمان است حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 293 نفر محاسبه شد و با روش نمونهگیری طبقهای دادهها جمعآوری شدند؛ ابزار مورداستفاده پرسشنامه محقق ساخته با روائی محتوایی و صوری و پایائی که با آلفا کرونباخ محاسبه شد که عبارتاند از مؤلفه فردی 78/0، مؤلفه برونسازمانی 74/0، درونسازمانی 81/0 که نشاندهنده پایائی قابلقبول است. جهت اعتبارسنجی مولفههای مدیریت فرا نوگرا از تحلیل عامل اکتشافی استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که مولفههای مدیریت فرا نوگرایی در مدارس ابتدایی شهر کرمان شامل 3 معیار اصلی و 10 زیر معیار است که چون درجه اعتبار بالاتر از 7/0 است مورد قبول است.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به بررسی صورت گرفته و اینکه کدام عامل بار عاملی بیشتری دارد نتایج نشان داد از میان عاملهای اول که عامل برونسازمانی است مؤلفه ارتباط مدرسه و جامعه نقش مهمتری داشته است. در عامل دوم که ویژگیهای فردی است ویژگی شخصیتی مدیریت نقشی پررنگ تر و اهمیت بیشتری دارد و از میان مولفههای عامل درون سازمانی، فرهنگ نقش ایفا میکند
چکیده انگلیسی :
Introduction: The world around us is experiencing rapid changes in the current situation and the shortcomings of traditional paradigms are showing themselves, for this reason, in responding to the needs and changes of the organization, it is necessary to use new contexts and paradigms, one of which is trans-orientation. (Postmodernism). Therefore ,This study aimed at validating the components of postmodern management within the elementary schools of Kerman.
research methodology: This is an applied study employing a quantitative, descriptive-survey methodology. The statistical population included 500 school principals from districts 1 and 2 in Kerman, with a sample size of 293 participants, determined using Morgan's table. Data were collected through stratified sampling, and the research instrument was a researcher-developed questionnaire. The questionnaire was assessed for content and face validity, while reliability was confirmed using Cronbach’s alpha, with the following results: individual component (0.78), external organizational component (0.74), and internal organizational component (0.81), all indicating acceptable reliability. Exploratory factor analysis was conducted to validate the components of postmodern management.
Findings: The results showed that the components of post-modernization management in the primary schools of Kerman include 3 main criteria and 10 sub-criteria, which is accepted because the degree of validity is higher than 0.7.
Conclusion: According to the investigation and which factor has more factor load, the results showed that among the first factors, which is the extra-organizational factor, the school-society relationship component played a more important role. In the second factor, which is individual characteristics, the personality characteristic of management has a more prominent and important role, and among the components of the internal organizational factor, culture plays a role.
احترام، ابراهیم؛ گلستانی، سید هاشم؛ حیدری، محمدحسین؛ (1400) واکاوی صلاحیت های حرفهای معلمی از منظر رویکرد پست مدرن به منظور ارائة الگو، مجله تحقیقات مدیریت آموزشی،49؛ 225 - 242 .
افراسیابی، حسین؛ خرم پور، یاسین؛ (1394)فرانوگرایی فرهنگی و رابطه ی آن با جهان گرایی در بین جوانان شهر یزد، مجله تحقیقات فرهنگی ایران، 30 ، 189 -215 .
آقازاده، احمد، (1383)اصول حاکم بر تحولات جهانی آموزش و پرورش ، اولین همایش ملی جهانی شدن تعلیم و تربیت ، دانشگاه تهران.
ایمانی، جواد، باقری، مهدی؛ قلی قورچیان، نادر؛ جعفری، پریوش (1397) بررسی مؤلفهها و شاخصهای اثربخشی مدارس برای ارائه مدل در راستای بهبود سیستم آموزشی مدارس، فصلنامه پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی، 41(40)، 35-94.
بیرمی پور، علی؛ ختیارنصرابادی، خسنعلی؛ هاشمی، سیدحسن (1389) پست مدرن و اصلاحات برنامه درسی؛ مجله رویکردهای نوین آموزشی ، 1(11)31-64.
پیری،موسی ؛مهدی پور،مریم؛بابائی ،شهلا(1398)نقش دانش ،نگرش و مهارت دبیران متوسطه در بکارگیری فناوری اطلاعات در فرایند یادگیری و یاددهی ، فصلنامه پژوهشی تذریس پژوهی 7(2).1-20.
رجاییپور، سعید؛ طاهرپور، فاطمه؛جمشیدیان، عبدالرسول(1389) فرانوگرایی در نظریههای سازمان و مدیریت، تهران انتشارات کنکاش
رحیمی، حمید؛ یزدخواستی، علی؛حاجی صادقی، زهرا(1399) رابطه فرهنگ سازمانی و نوآوری سازمانی با پیاده¬سازی مولفه های مدیریت فرانوگرا، نشریه صنعت و دانشگاه ، 45(13)،47-60.
سالم،شبنم(1399) مروری برسازمان های فرانوگرا(پست مدرن)، دومین کنفرانس غلمی پژوهشی رهیافت نوین علوم انسانی ایران،1-15
صبوری خسروشاهی، حبیب(1389) آموزش و پرورش در عصر جهانی شدن؛ چالش¬ها و راهبردهای مواجهه با آن،فصلنامه مطالعات راهبردی سیاست گذاری عمومی ، 1(1)، 153-196.
صدیقی، رامین(1398) رهبری در دو عصر متفاوت (رهبری نوگرایی برای عصر مدرن و رهبری فرانوگرایی برای عصر پست مدرن)؛ دوماهنامه علمی-تخصصی مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه5(1)،65-81.
غنجی، مستانه. چیذری، محمد. صدیقی، حسن. ربیعی، علی.(1394) طراحی الگوی صلاحیت مدیران با تأکید بر مدیریت تغییر فرانوگرا در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مجله مدیریت توسعه و تحول، 21: 53-66.
قلی مسگرها، سمانه، جهانیان، رمضان، و سلیمی، مهتاب. (1398). شناسایی ابعاد و مولفه های مدیریت ناب در مدارس دوره اول متوسطه. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 62(6 )، 1991-2003.
معدندار آرانی، عباس (1396) نقدی بر آموزش و پرورش تطبیقی: رویکردها، روشها و اصول، مجله: پژوهش نامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی،49، 209 - 226 .
معقول، علی؛ بختیاری، منصوره؛ دیهیم، جواد. (1395) بررسی مدیریت در عصر پست مدرن، مطالعه مدیریت و کارآفرینی،2 (2): 43-59.
نصراصفهانی،علی؛ فرخی، مجتبی؛امیری،زینب(1398) تاثیر سرمایه اجتماعی برتوانمندسازی کارکنان،مجله جامعه شناسی کاربردی ،27(62) 126-111.
Asadi, A., Maleki Shahrivar, M., & Esmaili, S. M. (2018). Passing through sanctions by resistive economy. The Open Access، Journal of Resistive Economics (OAJRE), 6, 36-42. )Persian(
Cheng, T. W. (2007). The curriculum design in universities from the perspsctive of providers in accounting education. Education, 127 (4), 581-590.
Heenan.I. W De Paor. D. Lafferty, N. & Mannix McNamara, P. (2023). The Impact of Transformational School Leadership on School Staff and School Culture in Primary Schools—A Systematic Review of International Literature.Author to whom correspondence should be addressed.Societies 2023, 13(6), 133. https://doi.org/10.3390/soc13060133.
Kumar, N. (2005). Assessing the learning culture and performance of educational institutions. Performance Improvement, 44 (9), 27-32.
Malakhova V. G. & Bokova.T N. (2019) Postmodernism as The Dominant of Education Development in The Information Society, Conference: EEIA 2019 - International Conference "Education Environment for the Information Age".
Stasiak-Betlejewska, R., Kaye, M., Dyason, M., Stachova, K., & Urbancova, H. (2014). “The Services Quality Level Assement at the Technical University Using the Srvqual Method؛. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, Vol. 7, No. 3-4, 53-5.