ارزیابی وضعیت نفوذ آرمانی مدیران در مجتمعهای آموزشی صالحآباد
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشمنصوره بختیاری فایندری 1 , مجتبی بذرافشان مقدم 2 , محمدرضا آهنچیان 3 , حسین کارشکی 4
1 - دانشآموختهی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد
2 - عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد
3 - عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد
4 - عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد
کلید واژه: مدیران آموزشی, رهبری تحولی, نفوذ آرمانی (کاریزما), مجتمعهای آموزشی,
چکیده مقاله :
یکی از ابعاد رهبری تحولی، نفوذ آرمانی میباشد که رهبر مورد اعتماد و احترام پیروان قرار میگیرد. فداکاری رهبر و توجه به ارزشهای اخلاقی باعث میشود که الگوی نقشی برای پیروان باشد. هدف این مقاله ارزیابی وضعیت نفوذ آرمانی مدیران در مجتمعهای آموزشی صالحآباد در سال تحصیلی 91-1390 بوده است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعهی آماری شامل 541 نفر از معلمان دو مقطع ابتدایی و راهنمایی میباشد. از این تعداد 226 نفر به عنوان نمونه، با استفاده از شیوهی نمونهگیری سهمیهای انتخاب شدند. انتخاب نمونه از جامعهی آماری مدیران (23 :N) به شیوهی سرشماری صورت گرفت. پرسشنامهی محققساخته (دارای38 گویه) جهت سنجش نفوذ آرمانی مدیران استفاده شد که توسط معلمان تکمیل گردید و 206 پرسشنامه جمعآوری و مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که میانگین نمرهی نفوذ آرمانی مدیران مجتمعهای آموزشی صالحآباد از متوسط ممکن بالاتر است و نفوذ آرمانی مدیران در سطح مطلوبی قرار دارد.
This study examined the effects of educators' professional capabilities in occupational success of graduates of agricultural scientific-applied higher education centers. From among 510 graduates in the central region, 145 participants were selected through stratified sampling. The main instrument of the study was a questionnaire and the collected data were analyzed employing both descriptive and inferential statistics. The results showed that 79.3 % of the graduates were men and the rest were women. As regards the educators' professional capabilities, it was indicated that there was a significant difference between graduates' views towards some of the capabilities. Based on regression analysis, it was revealed that "scientific ability”, “practical ability and skills”, “mastery of technical knowledge”, “writing and speaking proficiency in Persian”, acquaintance with various scientific resources and references of agriculture field" were among the capabilities predicting occupational success of graduates.