مقدمهای برای ایجاد ساختارهای میان رشتهای در آموزش عالی
محورهای موضوعی :
آموزش و پرورش
نادر شهامت
1
1 - استادیار گروه علوم تربیتی واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
تاریخ دریافت : 1394/09/30
تاریخ پذیرش : 1394/09/30
تاریخ انتشار : 1394/09/01
کلید واژه:
ساختار,
آموزش عالی,
میان رشتهای,
مدل,
چکیده مقاله :
در دهههای اخیر الگوهای سازمانی آموزش عالی بیش از گذشته توسعه یافتهاند. تنوع و تعدد در ساختارها و الگوهای سازمانی آموزش نشان دهنده گرایش اجتماعی در حوزه سیاستها، رویکردها، فرایندها و شیوههای آموزش عالی است. در این فرایند، نهادهای آموزشی و علمی جدید شکل گرفتهاند و با گسترش سازمانها و شبکههای آموزشی و علمی، انحصارگرایی دانشگاه مدرن در ارائه آموزشهای عالی به چالش افتاده است. میان رشته ای و فعالیتهای مرتبط با آن یکی از متغیرهای اصلی بشمار میروند که در چند دهه اخیر ساختارهای سازمانی آموزش عالی را با تغییر و تحول روبرو کردهاند. در این راستا دانشکدهها و دانشگاهها به شکلی فزاینده به ارائه برنامههای «میان رشتهای» به عنوان شاخص ظرفیتشان برای آماده ساختن نسلی از متفکران و متخصصان با ویژگیهای همچون: تفکر انتقادی، مشارکت، رهبری مشارکتی و پژوهش میان رشتهای میپردازند. در فرایند شکل گیری و بسط این پدیده، بنیادهای معرفتی و روشی آموزش و نوع ارتباط و تعامل میان زیرسیستمهای آموزشی به دلیل ماهیت و خصلت درونی آنها بیشتر با تغییرات و دگرگونی مواجه شدهاند. پذیرش الگوهای رفتاری آموزشهای میان رشتهای؛ آموزشی، پژوهشی، سایه، دورگه و نامرئی در درون ساختارهای سازمان یافته دانش (رشتهها) نمود و مثال این گزاره است.
چکیده انگلیسی:
During recent decades, organizational patterns of higher education have been increased more than before. The diversity and increase of structures represent social orientation in policies, approaches, processes and techniques of higher education. During this process, new educational and scientific communities have been formed. Development of the communities and educational and scientific networks have challenged the monopolization of modern university in representing the higher education. Integration and interdisciplinary activities are considered as one of the main variables which have changed the organizational structures of higher education in the recent decades. In this regard, universities and colleges increasingly offer interdisciplinary programs as a capacity index for preparing a generation of intellectuals and professionals with characteristics such as: critical thinking, partnership, participatory leadership and interdisciplinary research (La Toca, Widget and Faith, 2004). In the process of formation and development of this phenomenon, knowledge foundations of education and the way of communication and interaction among educational subsystems have been encountered more changes due to their nature and internal characteristics. Acceptance of behavioral patterns of interdisciplinary trainings, educational, research, Shadow, cross and invisible within the organized structures of knowledge (disciplines) is an example of this proposition.
منابع و مأخذ:
Archibald, D. C.( 2009). Timing Is (Almost) Everything : A Campus –Wide Movement on Hold . In T . Augsburg and S. Henry (eds.), The Politics of Interdisciplinary Studies : Essays on Transformation/s in American Undergraduate Programs, Jefferson, N. C.: McFarland,.
Augsburg, T., and Henry, S. (eds.), 2009. The Politics of Interdisciplinary Studies: Essays on Transformations in American Undergraduate Programs. Jefferson, N. c.: McFarland.
Balasubramanyam .H. (2009). Interdisciplinary Learning and Teaching in Higher Education: Theory and practice.
Becher, T.(1994), The significance of disciplinary differences , Studies in Higher Education , 19 (2) , pp. 151-161.
Becher, T. and Trowler, P. (2001). Academic tribes and territories: Intellectual inquiry and the cluture of disciplines (2nd ed), Buckingham, UK: open university press.
Braxton, J., and Hargens, L. (1996), Variation among academic disciplines: Analytical framewords and research, In J. C. smart (Ed) . Higher Education : Hand book of theory and research (1-46), New York : Agathon press.
Burton, L. (2001) Interdisciplinary curriculum: Retrospect and prospect Music .Educators Journal . 87 (march), pp. 17-21.
Brubacher, J.S (1997), On the philosophy of H.E., jossey – Bass, London.
Chrysostomou, S. (2004) Interdisciplinary in the new curriculum in Greece : a foucs on music education Arts .Education policy Review . vol. 105, No, may Jane , pp.23-
Etzkowitz, H. and L. Leydesdorff, (2000), The dynamics of innovation : From national system and Mode 2 to a Triple Helix of university – industry – government relations. Research policy 29: 109- 123.
Fakten, Fragen, Der (1998) Minister fur wissenchaft und Forschung des Landes Nordrhein– Westfalen (H g.): Hochschule, Thesen: Dusseldorf.
Gaff , J erry G. (1997). Tensions between tradition and Innovation Gaff and Ratcliff, Handbook.
Ghnassia, V, J. And Marcia, B .S. (2002). Interdisciplinary and the public sphere, The Journal of General Education, V. 5 , No . 3, 2002, pp. 153 – 172.
Gibbons , M. (1994). The New production of Knowledge : The Dynamics of Science and Research in Societies . Sage publications Ltd., London.
Holley, K. A. 2009. Understanding Interdisciplinary Challenges and Opportunities in Higher Education. ASHE Higher. Education Report, vol. 35, No. 2. San Francisco: Jossey Bass,.
Klein, J. T. (2010), Creating interdisciplinary campus cultures: a model for strength and sustainability, Jossey – Bass publication. San Francisco.
Klein, J. T., and Newell, W. H., 1997. Advancing Interdisciplinary Studies. In J. G Gaff and J. L. Ratcliff (eds.), Handbook of the Undergraduate Curriculum: A Comprehensive Guide to purposes, Structures, Practices, and Change. San Francisco: Jossey – Bass.
Nicole . R,C (2008). Enseignment universitaire et Interdisciplinarite : un cadre pour analyser , agir et evaluer.
Minnich, E. ( 1995). Liberal Learning and the Arts of connection for the New Academy,Washington, D. c: Association of American colleges and universities.
Mitchman, c. (2003) toward an STS Experiment with . Interdisciplinary, Bulletin of science, Technology, society, 23(6), 473-478.
Mehr Mohammadi, M. (2008), "An Analysis of the policy of decentralization of curricula in higher education in Iran: necessities and opportunities,"Iranian Journal of Higher Education, First Year, Issue 3.(in Persian).
Schneider, c. G and Robert S. (1998). Contemporary understandings of Liberal Education, WASHINGTON, D. C.: Association oF American colleges and universities.
Sowell. E .J. (1996) Curriculum: Integration Introduction, New Jersey: Engliwood Clifts.
Thelin, j. (2004). A history of American higher education. Baltimore: johns Hopkins University Press.
Wang, G (2000). Introduction In A. Goonasekera and J. Seraes , The new Communication Landscape, London: Routledge.