تاثیر آموزش فراشناخت در حل مسایل ریاضی دانش آموزان
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشحسین زارع 1 , ناصر محمدی احمدآبادی 2
1 - دانشیار دانشگاه پیام نور
2 - عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور و دانشجوی دکترای آموزش از راه دور
کلید واژه: حل مسئله, آموزش, فراشناخت, ریاضی,
چکیده مقاله :
مطالعهی تاثیر فراشناخت و رویکردهای آن نسبت به توانمندیهای حل مسئلهی ریاضی در دانش آموزان مقطع اول متوسطه در یزد هدف اصلی این پژوهش است. روش انجام پژوهش شبه تجربی بوده است. به همین منظور، از جامعهی آماری دانش آموزان، 120 دانش آموز سال اول آموزش متوسطه در دو گروه آزمایش و کنترل شرکت کردند. برنامهی درسی گروه آزمایش شامل آموزش 6 هفتهای و هر هفته 4 ساعت روشهای فراشناختی بود. پیش از شروع این دوره، پیش آزمونی برای کل دانش آموزان (120) اجرا شد. ابزار گرد آوری دادهها آزمون محقق ساخته عملکرد ریاضی بود که روایی محتوایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. دادههای بدست آمده با استفاده از آزمون t-test مورد تحلیل قرار گرفت و مشخص گردید که بین دو گروه کنترل و آزمایش تفاوتی معنادار وجود دارد. به این معنی که میانگین نمرههای گروهی که در دورهی فراشناخت شرکت کرده بودند، به گونهای معنادار بیشتر از میانگین گروه کنترل بود. روی هم رفته، این مطالعه نشان داد که آموزش فراشناخت و رویکردهای آن بر توانمندی حل مسئلهی دانش آموزان و ترغیب آنها به یادگیری ریاضی تاثیری مثبت دارد.
This study aimed to examine the effect of metacognition and metacognitive approaches on the high school first-graders’ ability to solve mathematical problems. The research methods was quasi-experimental. 120 participant students in Yazd were divided into experimental and control groups. The experimental group received a six-week (4 hours a week) training of metacognitive strategies. Before the training, both groups were administered a pre-test. The research instrument was a test of mathematics developed by the current researchers whose reliability and content validity were established. Data were analyzed through employing t-test. It was revealed that there was a significant difference between groups. That is, the mean of the experimental group was significantly larger than that of the control group. In general, this study indicated that teaching metacognitive strategies had a positive effect on their ability to solve mathematical problems and encouraged them to learn mathematics