سنجش الگوی مفهومی مدیریت بهرهوری در اداره کل آموزش و پرورش فارس
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشعبدالمحمد طاهری 1 , طیبه گلدهان 2 * , سید مسعود سیدی 3
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
2 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی،دبیر آموزش و پرورش استان فارس
3 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
کلید واژه: سنجش, الگوی مفهومی, مدیریت بهرهوری, کارکنان ادارهی کل آموزش, پرورش فارس,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش، سنجش الگوی مفهومی مدیریت بهرهوری از دیدگاه کارکنان سازمان آموزش وپرورش فارس بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری241 نفر از کارشناسان سازمان آموزش و پرورش فارس بودند که آزمودنیهای پژوهش بر اساس جدول مورگان به گونهی تصادفی طبقهای 159 نفر تعیین شدند. برای گردآوری دادهها، دو پرسشنامه به سبک لیکرت تنظیم شد. یک پرسشنامه برای سنجش مؤلفههای الگوی موردنظر که شامل: عوامل گروهی، عوامل قانونی، عوامل جلب رضایت مراجعین، عوامل حمایتی، عوامل کیفی، تفکر منطقی و وجدان کاری بود و پرسشنامهای نیز برای اندازه گیری بهره وری تنظیم شد. پایایی پرسشنامه سنجش مؤلفههای الگوی مدیریت بهرهوری بر اساس آلفای کرونباخ 87/0 و پایایی پرسشنامه بهره وری 97/0 گردید. باکمک ضریب همبستگی پیرسون عوامل مورد آزمون قرار گرفتند، بر اساس نتایج بدست آمده، کلیهی متغیرها همبستگی مثبت و معناداری با بهرهوری داشتند و همگی از عوامل موثر بر بهرهوری کارکنان بودند. برای پیش بینی بهره وری بر اساس الگوی مورد نظر در سازمان آموزش و پرورش از رگرسیون چند متغیره استفاده گردید که مشخص شد عوامل تفکر منطقی، عوامل گروهی و جلب رضایت مراجعین توانایی پیش بینی بهرهوری را دارند
This research aimed at evaluating the conceptual pattern of productivity management from the viewpoints of employees in Fars Educational Organization. The research method was descriptive-correlational. The target population included 241 individuals. The sample of the study consisted of 159 employees in consultation with Morgan’s table. Two Likert-scale questionnaires were adapted to collect data. One of them measured the conceptual pattern components such as group factors, legal factors, customer satisfying factors, supporting factors, qualitative factors, logical thinking, and working conscientiousness and the other one assessed productivity. The reliability of the conceptual pattern and productivity questionnaires were 0. 87 and 0.97 respectively as assessed through Cronbach’s alpha. A use was made of Pearson correlation coefficient to analyze factors. The results of the study indicated that all factors had a significantly positive correlation with productivity and impacted it. In order to predict productivity, based on the respective pattern in the organization, multiple regression analysis was employed. It showed that logical thinking, group factors, and customer satisfying factors could predict productivity.