مقایسه ی تاثیر داستان های فلسفی ایرانی، غیرایرانی و داستان های عادی بر رشد تفکر فلسفی کودکان پایه ی اول ابتدایی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشفرشید قاسمی 1 , زهرا زارع 2 , شهربانو حقیقت 3
1 - دکترای برنامه ریزی درسی ،اداره کل آموزش و پرورش فارس
2 - کارشناس ارشد علوم تربیتی گرایش پیش دبستانی و دبستان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان
3 - دکترای تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش،مرکز تربیت معلم شهید باهنر شیراز
کلید واژه: تفکر فلسفی کودک, داستانهای فلسفی, داستانهای عادی, رشد تفکر فلسفی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر داستانهای فلسفی ایرانی، غیرایرانی و داستانهای عادی بر رشد تفکر فلسفی کودکان پایه اول ابتدایی شهر شیراز اجرا شده است. در این پژوهش از روش تحقیق نیمه-آزمایشی استفاده شده است، با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای 54 دانشآموز پسر و 41 دانشآموز دختر از ناحیه یک آموزش وپرورش شیراز انتخاب و در گروههای داستانهای فلسفی ایرانی، غیرایرانی و داستانهای عادی، با توجه به جنسیت تقسیم شدند(6گروه). ابتدا پیش آزمون تفکر فلسفی فیلیپ کم روی گروهها اجرا شد، سپس گروهها به مدت 10 هفته تحت آموزشهای لازم قرار گرفتند و در انتها پس آزمون بر روی آنها اجرا شد. نتایج حاصل از این تحقیق با استفاده از روش نمره-ی افزوده، آزمونt، تحلیل واریانس و آزمون تعاقبی شفه نشان داد که فرضیهی اول پژوهش مبنی بر تاثیر داستانهای فلسفی ایرانی بر رشد تفکر فلسفی دانشآموزان اول ابتدایی تایید شد (07/2 = t ، 04/0 P)، فرضیهی دوم پژوهش مبنی بر تاثیر داستانهای فلسفه غیرایرانی بر رشد تفکر فلسفی دانشآموزان پایه اول تایید نشد. نتایج فرضیهی سوم نشان داد که دانشآموزانی که با کتابهای فلسفی ایرانی آموزش دیدهاند، نسبت به دانشآموزانی که کتابهای فلسفی غیرایرانی یا عادی را مورد استفاده قرار داده، از میانگین بالاتری در تفکر فلسفی برخوردارند. فرضیه چهارم پژوهش، میانگین بالاتر تفکر فلسفی پسران را در مقایسه با دختران در داستانهای فلسفی ایرانی نشان داد و بالاخره در فرضیهی آخر، تفاوت معنیداری بین پسران و دختران که داستانهای غیرایرانی را استفاده کرده بودند، دیده نشد.
The present study aimed at investigating the impacts of Iranian and non-Iranian philosophical stories and common stories on the growth of philosophical thought of first grade elementary students in Shiraz. A sample of 54 boys and 41 girls was drawn from among all first grade students in district 1 of Shiraz using stage sampling strategy. They were then assigned to Iranian and non-Iranian philosophical stories and common stories groups divided in terms of their gender (6 groups). The sample was administered a pretest of Philip Cam’s Philosophical Thought. They were then exposed to the required training for 10 weeks and finally were administered the posttest. The results of this study obtained through a use of gain score method, t-test, ANOVA, and Scheffe test revealed that Iranian philosophical stories may affect the growth of philosophical thought of the first grade elementary students (P≤ 0.04, t = 2.07)hence confirming the first hypothesis. The hypothesis of the impact of non-Iranian philosophical stories on the growth of philosophical thought of the students, however, was rejected. The results also revealed that those students who were trained by Iranian philosophical books gained higher average gain in philosophical thought relative to those students who were trained by non-Iranian philosophical books. Moreover, it was shown that boys achieved higher average gains than that of girls. I was also revealed that there was no significant difference between boys and girls who used non-Iranian stories.