بررسی رابطه ی میان ساختار سازمانی و کارآفرینی سازمانی (موردمطالعه دانشگاه شهید بهشتی)
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشمهرزاد علیمردانی 1 , محمد قهرمانی 2 , محمود ابوالقاسمی 3
1 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتی
2 - استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی
3 - استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه: ساختار سازمانی, دانشگاه شهید بهشتی, کارآفرینی سازمانی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی در این پژوهش بررسی رابطه ی میان ساختار سازمانی و کارآفرینی سازمانی در دانشگاه شهید بهشتی بوده است. پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و پیمایشی بوده است. جامعه ی مورد پژوهش تمامی کارکنان رسمی، قراردادی و پیمانی که دارای مدرک کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا بوده اند که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد103 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شده اند .به منظور گردآوری داده ها از فرم پرسشنامه محقق ساخته (پرسشنامه ی کارآفرینی سازمانی ) وپرسشنامه ی استاندارد (ساختار سازمانی )استفاده شده است. داده های جمع آوری شده، به دو شیوه ی توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیره) تجزیه و تحلیل شده اند. نتایج پژوهش حاکی از این است که بین ساختار سازمانی و کارآفرینی سازمانی رابطه ای معنا دار وجود دارد و بین مولفه های ساختار سازمانی (رسمیت،پیچیدگی و تمرکز) با کارآفرینی سازمانی رابطه ی معکوس وجود دارد. یعنی هر چه رسمیت، قانون و مقررات و پیچیدگی در سطح (عمودی،افقی،جغرافیایی) و تمرکز سازمانی بالاتر باشد،کارآفرینی سازمانی کمتر می شود و بین تخصص گرایی و کارآفرینی سازمانی رابطه ی معنا دار وجود ندارد.
The main purpose of this research was to examine the relationship between organizational structure and entrepreneurship in Shahid Beheshti University. This correlational and survey research was based on a sample of 103 subjects drawn from a sampling frame of all the university staff (who held a/n associate, bachelor's, master's, doctoral degree) using random stratified sampling strategy. In order to collect data, we employed two questionnaires (entrepreneurship and organizational structure questionnaires) developed by the current researchers. The collected data was analyzed using descriptive and inferential methods (Pearson correlation and multiple regression). The findings showed that there was a significant relationship between organizational structure and entrepreneurship. It was also revealed that there was a negative relationship between some components of organizational structure (formality, complexity and centralization) and entrepreneurship suggesting that the more formality, rules, regulations and complexity (vertical, horizontal and geographical) exist, the less entrepreneurship would be. Additionally it was found that there was no significant relationship between specialization and entrepreneurship