ارائه راهبردهایی برای هدایت تحصیلی و شغلی دانش آموزان دوره ی متوسطه شهرستان سیرجان
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
الناز نظری
1
(کارشناس ارشد مدیریت آموزشی)
فاطمه محمدی
2
(عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز)
حسین حاتمی
3
(استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد سروستان)
کلید واژه: شخصست, شغل, دانش آموز, هدایت تحصیلی, هدایت شغلی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با توجه به نظریهی شغلی – شخصیتی جان هالند و استفاده از پرسشنامه ی سیاههی شغلی وی، در میان 850 نفر از دانش آموزان پایهی اول مقطع متوسطهی شهر سیرجان با هدف بررسی ویژگیهای شخصیتی و شغلی و رابطهی میان شخصیت افراد با مشاغل موجود کشور، با در نظر گرفتن عاملهای موثر در انتخاب رشتهی تحصیلی و شغلی آنان انجام گردید، روش پژوهش توصیفی، از نوع پیمایشی و کاربردی است و دادههای اولیه از راه پرسشنامه و مصاحبه بدست آمد، با بررسی پرسشنامهها و نظرات افراد، تغییراتی در پرسشنامهی جان هالند اعمال شد که منجر به ایجاد پرسشنامهای هوشمندانهتر گردید. جان هالند، پاسخهای کاربر را فقط با بله و خیر میسنجید که در بسیاری از موردها افراد نمیتوانستند نظر خود را نسبت به یک شغل، فقط به صورت بله و خیر مطرح کنند. با تغییر جوابها به صورت کاملا، تا حدی، کمی و اصلا پاسخ به پرسشنامه راحتتر شد. نتایج بدست آمده از این پژوهش به پیاده سازی نرم افزاری منجر شد و مشخص کرد که هر یک از کاربرانی که پرسشنامه را پر میکنند، دارای چه درصدی از 6 تیپ شخصیتی طبقه بندی هالند هستند
Building on Holland’s occupational-characteristic theory this study attempted to explore the relationships between personality aspects and occupation preferences. This study sampled 850 first grade high school students from Sirjan. Data gathered was based on a questionnaire (Holland’s) and interviews wit the participants. On the basis of an inspection of the questionnaire answers and participants feedback, we were able to revise Holland’s’ questionnaire. In the earlier version of it (Holland’s’) participants were supposed to answer the questions by either yes or no which appeared inadequate in eliciting respondents’ views. Thus, we turned it into a Likert scale involving answers ranging from perfectly to never. The results of this study also lead to the development of a software with the capability of specifying participants’ personality type in terms of the six personality types in percentages.