ارزیابی هم ترازی آزمونهای سراسری، محتوای کتابها و اهداف آموزشی رشته آموزش زبان انگلیسی بر اساس اهداف آموزشی اندرسون و کراتول
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشرضا رضوانی 1 , گرانناز زمانی 2
1 - - استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج، دانشکده علوم انسانی، گروه زبان انگلیسی، یاسوج، ایران.
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، ایران.
کلید واژه: اهداف آموزشی اندرسون و کراتول, هماهنگی برنامه آموزشی, بعد فرایند شناختی, بعد دانش, شاخص هماهنگ سازی پرتر,
چکیده مقاله :
این پژوهش بمنظور ارزیابی همترازی محتوای کتابهای تخصصی انگلیسی سمت (سازمان مطالعه و تدوین کتابهای علوم انسانی دانشگاهها)، آزمونهای سراسری کارشناسی ارشد و اهداف آموزشی رشته آموزش زبان انگلیسی بر اساس اهداف شناختی اندرسون وکراتول انجام شد. از آن جا که این پژوهش از نوع ترکیبی است، لذا از روشهای کمی (تحلیل محتوا) و کیفی (تحلیلی) استفاده شده است. جهت پاسخگویی به پرسشهای پژوهش، آزمونهای تخصصی آموزش زبان 1385 مورد تحلیل قرار گرفتند. همچنین، کتابهای - انگلیسی کارشناسی ارشد سالهای 1390 تخصصی آموزش زبان انگلیسی سازمان سمت و سرفصلهای کارشناسی مربوط به دروس تخصصی رشته آموزش زبان انگلیسی از لحاظ محتوایی با استفاده ازچک لیستی که به وسیله پژوهشگران این پژوهش بر اساس اهداف شناختی اندرسون و کراتول تهیه شده است، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. از شاخص همترازی پرتر به عنوان روش تحلیلی داده ها برای تعیین میزان هم ترازی 83 درصد کل اهداف را / استفاده شد. نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان داد، نزدیک به 5 سطوح پایینی طبقهبندی اهداف آموزشی اندرسون و کراتول (بهیاد آوردن، فهمیدن، به کار بستن) 16 درصد، اهداف سطوح بالایی (تحلیلکردن، ارزشیابی کردن، / را تشکیل میدهد و تنها 3 آفریدن) را به خود اختصاص داده است. همچنین نتایج ناشی از تخمین میزان همترازی اهداف آموزشی، آزمونها و کتابها نشان داد که این سه اجزا از همترازی قابل قبولی برخوردار نیستند و در بین اجزا آزمونها و اهداف آموزشی از همترازی بیشتری نسبت به دیگر اجزا برخوردار هستند. -
This study attempted to investigate the alignment between Iran's B.A. official curriculum standards, M.A. state university entrance exams of TEFL (Teaching English as a Foreign Language) and SAMT (The Organization for Researching and Composing University Textbooks in the Humanities) official textbooks. The official standards, exam questions and activities in the textbooks were content analyzed using a checklist developed by the researchers based on Anderson and Krathwohl's taxonomy of educational objectives. After specifying the cognitive processes and types of knowledge using a two dimensional taxonomy, they were converted into separate matrices and porter's alignment index was calculated to determine the extent to which standards, assessments and textbooks are aligned. The results of this study, most importantly, indicated that in all the components lower-order thinking skills with the frequency 83.5% were more frequently represented than higher-order processes which involved only 16. 3% of the objectives. Moreover, the alignment index indicated a low level of balance between the curriculum components; whereas, there was a higher level of balance between standards and assessments