رابطه سلامت و عدالت سازمانی با رشد حرفهای کارکنان در سازمانهای آموزشی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشرمضان جهانیان 1 , سمانه قدسی 2
1 - گروه علوم تربیتی، واحدکرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات استان البرز، ایران
کلید واژه: عدالت سازمانی, سلامت سازمانی, رشد حرفهای, کارکنان, سازمانهای آموزشی,
چکیده مقاله :
این پژوهش باهدف بررسی رابطه سلامت و عدالت سازمانی با رشد حرفهای کارکنان در سازمانهای آموزشی به روش توصیفی از نوع همبستگی اجرا گردید. جامعه آماری شامل تمامی کارمندان ادارات نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر کرج به تعداد600 نفر که، تعداد 235 نفر به عنوان نمونه آماری با روش تصادفی سیستماتیک و بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده سه نوع پرسشنامه استاندارد شامل: پرسشنامه سلامت سازمانی(ﻫﻮی و ﺗﺎرﺗﺮ، 2000)، پرسشنامه عدالت سازمانی (نیهوف و مورمن1993، مورمن1991، ومورمن1991) و پرسشنامه رشد حرفهای (آکفیلت و کوت، 2005) استفاده گردید. در تحلیل دادهها به منظور بررسی رابطه سلامت و عدالت سازمانی با رشد حرفهای کارکنان، از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که، بین سلامت سازمانی در ابعاد نهادی، اداری و فنی و رشد حرفهای کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین عدالت سازمانی در ابعاد توزیعی، تعاملی و رویهای با رشد حرفهای کارکنان رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد. در تبیین این رابطه میتوان گفت با افزایش و یا کاهش هر یک از ابعاد سلامت و عدالت سازمانی میتوان روند افزایشی و یا کاهشی برای رشد حرفهای کارکنان را پیش بینی نمود.
This descriptive correlational study explored the relationship of organizational health and justice to staff professional development in education organizations. The population included all the staff in Education Organizations in four districts of Karaj city (n=600). A sample (n=235) was selected through systematic random method in accordance with Cochran formula. Research instruments were three questionnaires of organizational health (Hoy & Tarter, 2000), organizational justice (Moren & Niof, 1993; Moren, 1993; Moren, 1991; Moren, 1991), and professional development (Akfelit & Kof, 2005). Pearson's correlation analysis was run to analyze data. Results indicated that there was a significantly positive correlation between organizational health dimensions (institutional, technical, and administrative) and organizational justice dimensions (distributive, procedural, and interactional) and staff professional development. This implies that the changes in the components of organizational justice and health would predict those in professional development.