روند بین المللی سازی برنامه های درسی با رویکرد آموزش از دور در آموزش عالی ایران
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشکورش فتحی واجارگاه 1 , عیسی ابراهیم زاده 2 , مهران فرج اللهی 3 , مهرنوش خشنودی فر 4 *
1 - دانشیار مطالعات برنامه ریزی درسی در آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتی
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
3 - استادیار گروه علوم تربیتی
4 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی آموزش از راه دور
کلید واژه: آموزش از دور, بین المللی سازی برنامهی درسی, آموزش عالی ایران,
چکیده مقاله :
این مطالعه، با رویکردی توصیفی- پیمایشی، با هدف بررسی روند و ابعاد فرایند بین المللی سازی برنامههای درسی با رویکرد آموزش از دور، در آموزش عالی ایران، ضمن بررسی دلایل ضرورت این امر، به شناسایی عوامل، شرایط، منابع، امکانات، تنگناها، فرصتها و راهبردهای مناسب برای آن پرداخته است. در این راستا با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای – طبقه ای و استفاده از فرمول ککران، 543 نفر از اساتید و دانشجویان ایرانی و خارجی در 5 دانشگاه شهر تهران به تکمیل پرسشنامه ای در طیف لیکرت مرکب از 8 پرسش و 96 گویه پرداخته اند. پس از تحلیل داده ها با استفاده از آزمونهای آماری t تک گروهی، رتبه بندی فریدمن و تحلیل واریانس، بر اساس نتایج، برای همگامی با روند جهانی شدن و شناساندن فرهنگ و تمدن ایرانی به جهانیان، بین المللی سازی برنامههای درسی در آموزش عالی امری ضروری است و رویکرد آموزش از دور، به واسطهی انعطافپذیری بالا و گذر از مرزهای جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، میتواند راهبردی اثر گذار در این فرایند بشمار رود. از مهمترین عوامل اثر گذار بر موفقیت فرایند بین المللی سازی برنامههای درسی با رویکرد آموزش از دور در آموزش عالی ایران، میتوان به گسترش همکاری های بین المللی دانشگاهها، گسترش استفاده از زبان بین المللی در تدریس، تجدید نظر در قوانین جاری و شفاف سازی آنها، توسعهی منابع مالی، انسانی و زیر ساختهای تکنولوژیک لازم، بهره برداری از فرصت تشابهات فرهنگی و تعداد زیاد متقاضیان ادامه تحصیل در سطح منطقه، انتخاب موضوع-های درسی مناسب و لحاظ کردن رویکرد تبدیل شونده در عناصر برنامه درسی یا تغییر در پارادایم های فکری یاددهندگان و یادگیرندگان به واسطه تغییر اساسی در آنچه تدریس میشود و چگونگی تدریس آن اشاره کرد.
The aim of the current study is to investigate the dimensions of the process of curriculum internalization within a distant learning perspective in Iran’s higher education. In addition to analyzing the reasons for its necessity, it is attempted to assess the causes, conditions, resources, facilities, limitations, opportunities, and its appropriate approaches. Adopting a descriptive-survey design, we sampled, through a clustering approach, 543 Iranian and foreign university students and teachers in five Tehran-based universities. Participants responded to a Likert-scale questionnaire comprising of eight questions and 96 sub-questions. t-test, Friedman ranking, and the analysis of variance were the statistical procedures that were made use of in data analysis. Results reveal that to keep pace with globalization and to make Iranian culture and civilization known to the world, the internationalization of higher education curricula is a must. To this end, utmost efforts should be made to realize the full potential of distant education due to its flexibility and it capability to cross national boundaries.